וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות חוסר הסכמות בין כחול לבן לליכוד: הדיון בוועדת הכספים נדחה

עודכן לאחרונה: 23.8.2020 / 15:47

הישיבה ננעלה לאחר שהצדדים לא הגיעו להבנות, וההצבעות לדחיית אישור התקציב במאה ימים נדחו לשעה 21:00. הפשרה נועדה למנוע את פיזור הכנסת לפני המועד הסופי מחר בחצות. מ"מ יו"ר ועדת הכספים: "אם לא יהיו הסכמות, נבשר לעם ישראל על בחירות"

בווידאו: הדיון בוועדת הכספים נדחה בעקבות חוסר הסכמות בין הליכוד לכחול לבן/צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

יממה וחצי לפיזור הכנסת, ועדת הכספים דנה היום (ראשון) בהצעת החוק לדחיית אישור התקציב במאה ימים לקריאה שנייה ושלישית, זאת במטרה למנוע או לכל הפחות לדחות את פיזור הכנסת ה-23. עם זאת, בשל חוסר הסכמות בין הליכוד לכחול לבן, ההצבעות נדחו לשעה 21:00.

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה), נעל את הדיון ואמר בסופו: "היה וכחול לבן והליכוד יגיעו להסכמות, נגיע להצבעות על החוק שהצענו כאן. היה ולא יגיעו כחול לבן והליכוד להסכמות - יכול להיות שנבשר לעם ישראל על בחירות".

בפתח הדיון ציין פינדרוס כי קיווה "שהזמן של דחיית הדיון מהבוקר, יספיק להגיע להסכמה בין סיעות הבית, לצערי זה לא הספיק. אנחנו עדיין ללא הסכמות לצערי. אני מקווה שנגיע להסכמות בתוך הוועדה, למרות שבחוץ לא הגיעו כל הגורמים להסכמה. נכין את החוק להצבעה, ירצו יביאו אותו להצבעה, לא ירצו, לא יביאו. את אחריותנו כדי למנוע בחירות וכאוס במדינה, אנחנו צריכים כוועדה לעשות".

כינוס ועדת הכספים | דיון בחוק הדוחה את הגשת תקציב המדינה ב-100 ימים כהכנה לקריאה שנייה ושלישית 19 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"אם כחול לבן והליכוד לא יגיעו להסכמות - נבשר על בחירות". דיון ועדת הכספים, רביעי/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) פנה למ"מ יו"ר הוועדה וביקש ממנו להפסיק את הדיון. לדבריו, "אנחנו מבזבזים זמן. צוותי הליכוד וכחול לבן יישבו. פה בוועדה לא יקרה כלום, טוחנים פה מים ולא יהיו הצבעות לפני 21:00 בערב. אני מבקש להפסיק את הישיבה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) כינה במהלך הדיון את את הפשרה שהציע ח"כ צביקה האוזר 'ישראבלוף'. לדבריו, "המשבר בסך הכל יידחה והפשרה תביא עלינו שוב כמה חודשים של שיתוק בלי יכולת להתמודד עם אתגר הקורונה. זה טוב אולי לח"כ צבי האוזר שאין לו מסגרת פוליטית, זה טוב אולי לכחול לבן שחצי מכוחה ירד בסקרים, זה טוב אולי לליכוד שנחלש אבל זה לא יאפשר למדינה להתנהל".

היועץ המשפטי של משרד האוצר, אסי מסינג, הביע התנגדות לתוספת לתקציב של שנת 2020 בהצעת החוק. "ההצעה הזו לא תואמה עם הממשלה, היא לא אושרה בוועדת השרים לחקיקה. זה מסוג הדברים שצריכים שיהיו בהצעת חוק ממשלתית ולא בהצעה פרטית", טען. מ"מ יו"ר הוועדה הגיב: "היינו פה ביום רביעי, כך סוכם. אני המום שאתם לא יודעים מכך".

ח"כ צבי האוזר במהלך נאומו במסגרת כינוס מליאת הכנסת לטובת הצבעה על דחיית מועד הגשת התקציב . כנסת, ירושלים 17 באוגסוט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
פשרה שתמנע את הבחירות. האוזר/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

חברי האופוזיציה צפויים להגיש מאות הסתייגויות להצעה, ואם לא תושלם החקיקה עד מחר בחצות הלילה, הכנסת תתפזר ויתקיימו בחירות רביעיות. בתום הדיון אמורים נציגי הליכוד וכחול לבן לקיים שיחות טלפוניות בניסיון לפתור את המשבר הקואליציוני. בשלב זה לא נקבעה פגישה.

בליכוד ובכחול לבן טרם הגיעו להסכמות על הפשרה, לפיה גם בחירת המינויים הבכירים תידחה עד להסכמה בין המפלגות על הליך הבחירה, אבל בליכוד כבר נערכים להצבעה על הצעת החוק מחר במליאה.

נתניהו וגנץ בישיבת הקבינט, 28 ביוני 2020. אוליבייה פיטוסי/פלאש 90, פלאש 90
טרם הגיעו להסכמות. נתניהו וגנץ/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי/פלאש 90

בהודעה שהופצה לחברי הכנסת על ידי מנהלת הסיעה עליזה בראשי נכתב כי "זהו חוק יסוד, ולכן צריך להעביר ב-61. מבקשת מכולם ללא יוצא מן הכלל לא להתקזז". ח"כ קטי שטרית (הליכוד) כתבה בתגובה כי היא "מקווה שכולם יגיעו ויחסכו את הבחירות המיותרות הללו, השטח כועס עלינו מאוד".

לפי ההסכם בין הליכוד לכחול לבן, תקציב המדינה לשנים 2021-2020 היה אמור לעבור בשלוש קריאות בכנסת, לכל המאוחר ב-25 באוגוסט. ראש הממשלה בנימין נתניהו הפר את ההסכם, ודרש במפתיע לאשר תקציב חד שנתי לשנת 2020 בלבד, זאת בשל התפשטות הקורונה. בכחול לבן התנגדו לכך, ומאוחר יותר התברר כי את נתניהו מטריד הליך מינוי הבכירים בישראל והחשש מכך שבג"ץ יפסול אותו מלכהן כראש הממשלה החליפי בהמשך.

הצעת הפשרה של האוזר לא מעניקה פתרון ממשי לסוגיות אלה, והיא רק דוחה אותן בשלושה חודשים או יותר. בכחול לבן אמרו כי הם נוטים להסכים להצעה, זאת כדי למנוע בחירות, אך נתניהו טרם התייחס לכך או הביע את עמדתו על אפשרות זו.

הצעת החוק של ח"כ האוזר קובעת כי הכנסת לא תפוזר מחר בחצות ותאריך היעד הסופי להעברת התקציב יידחה מ-25 באוגוסט ל-25 בנובמבר. לפי הסיכום עם ש"ס ויהדות התורה, להצעת החוק יתווסף סעיף שיקבע כי משרדי הממשלה יקבלו תוספת תקציבית של 2.5% לשנת 2020, ומהתוספת שתועבר למשרד החינוך, יועברו 400 מיליון שקלים לטובת הישיבות והכוללים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully