וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין הסכמות בקואליציה: ועדת הכספים לא הצביעה על החוק לדחיית אישור התקציב

עודכן לאחרונה: 19.8.2020 / 16:51

הליכוד וכחול לבן לא הגיעו להסכמות לאחר שח"כ זוהר הציב תנאים לאישור החוק לקריאה שנייה ושלישית ודרש תקצוב לישיבות. הליכוד: "מפריעים לרה"מ להעביר תקציב", בכחול לבן תקפו: "הליכוד מפר את הבטחתו לאחדות". אם לא תאושר הדחייה עד ליום שני, הכנסת תפוזר

בווידאו: דיון בוועדת הכספים על חוק דחיית התקציב/צילום: ערוץ כנסת

.

ועדת הכספים לא הצביעה היום (רביעי) על הצעת החוק לדחיית אישור התקציב ב-100 ימים, זאת בעקבות חילוקי דעות בין הליכוד לכחול לבן. המחלוקת התעוררה לאחר שיו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר אמר בפתח הדיון כי יש ארבעה תנאים שבאמצעותם יהיה אפשר להעביר את החוק בוועדה, שכוללים בין היתר אישור לתקצוב הישיבות.

יו"ר סיעת כחול לבן ח"כ איתן גינזבורג אמר בוועדה כי "לא התכנסנו לדון בתקציב חלופי, יו"ר הקואליציה העלה דרישות של עצמו ולא על דעת הקואליציה. זה לא מקובל, הכנסת לא צריכה להתפזר, ויש דרך אחת לעשות את זה, לאשר את החוק הזה כמו שזה.". הוא האשים: "בליכוד מנסים להוביל לבחירות".

כינוס ועדת הכספים | דיון בחוק הדוחה את הגשת תקציב המדינה ב-100 ימים כהכנה לקריאה שנייה ושלישית 19 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ח"כ זוהר בדיון בוועדת הכספים, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מנגד בליכוד תקפו: "כחול לבן שוב נלחמים בממשלה בזמן שראש הממשלה נתניהו נלחם בקורונה. היום בועדת הכספים הם עצרו כסף חיוני לפתיחת שנת הלימודים, כולל תוכניות לילדים בסיכון וילדים בפריפריה. כחול לבן חייבים להפסיק להפריע לראש הממשלה להעביר תקציב ולפתוח את שנת הלימודים בזמן".

מכחול לבן נמסר בתגובה כי "מועד ההוכחה מתקרב והשטיקים והטריקים מתגברים. הליכוד מפר את הבטחתו לאחדות ויציבות ומחפש בכל יום תירוץ חדש לבחירות. מי שטובת ישראל לנגד עיניו יפעל להעברת תקציב אחראי ולא ישפוך כסף פוליטי כדי להתחזק לקראת הבחירות". עוד נמסר בהודעת המפלגה כי "כחול לבן תפעל ותמשיך לפעול מתוך מניע אחד בלבד: למנוע בחירות למען מיליון מובטלים, ולמען עם ישראל כפי שהתחייבה".

גם במפלגת העבודה תקפו את הליכוד. "המוסר הכפול מצד הליכוד זועק לשמיים. אם הליכוד היה באמת דואג לאזרחי ישראל, אז היה כבר מוגש לכנסת תקציב יציב לעד סוף שנת 2021 שהיה נותן מענה לכל אזרחי ישראל, כפי שהם התחייבו בהסכם הקואליציוני עליו חתמו רק לפני 3 חודשים", נמסר מטעם המפלגה. "אבל, מה שבאמת מעניין את הליכוד זה לייצר מנופים שיפגעו בשלטון החוק.

כינוס ועדת הכספים | איתן גינזבורג במהלך דיון בחוק הדוחה את הגשת תקציב המדינה ב-100 ימים כהכנה לקריאה שנייה ושלישית 19 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"הכנסת לא צריכה להתפזר, ויש דרך אחת לעשות זאת". ח"כ גינזבורג, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הוועדה דנה בהצעת החוק לדחיית אישור התקציב ב-100 ימים טרם העלתה לקריאה שנייה ושלישית. אם הצעת החוק לא תאושר עד ה-25 באוגוסט, הכנסת תפוזר, וישראל תלך לבחירות. הדיון בהצעה מגיע ברקע המחלוקת בין הליכוד לכחול לבן, ולפי גורם המעורה במו"מ בין המפלגות, "הפערים עדיין גדולים, וסכנת הבחירות לא חלפה".

זוהר אמר בפתח הדיון כי יש לאפשר 5% גמישות בתוך התקציב לשנת 2020, לאשר תקציב לתוכניות קרב והל"ה,לאשר תקציבים לציונות הדתית ותקציב לישיבות. לדבריו, "אם ארבעת הנושאים האלה יהיו כלולים בחוק, יהיה אפשר לאשר אותו לקריאה שניה ושלישית".

אתמול פורסם בוואלה! NEWS כי ח"כ משה גפני, מראשי יהדות התורה, דורש תקציב בסך 400 מיליון שקלים לישיבות כתנאי לדחיית התקציב. יו"ר יהדות התורה, השר יעקב ליצמן, נועד השבוע עם ראש הממשלה נתניהו, ובמהלך הפגישה ביקש ממנו פעם נוספת למצוא פתרון לתקציב הישיבות. נתניהו הסכים, אך חזר שוב בשיחה על דרישתו לקדם "תקציב חד שנתי", והבהיר כי הוא "לא מעוניין בבחירות". ליצמן אמר לנתניהו כי "אם רוצים ללכת לבחירות, זה לא יכול לקרות בלי תקציב לישיבות".

המחלוקות העיקריות טרם נפתרו

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, כתב בתגובה בטוויטר כי "מפלגת הליכוד הפכה לש"ס וליהדות התורה אחרת לא ברור מה כל כך דחוף למיקי זוהר תקציב הישיבות בתקופה של משבר כלכלי עמוק. את הכסף הזה צריך להעביר קודם למובטלים, לעצמאים, לבעלי העסקים הקטנים שקרסו, לסטודנטים ולתוכניות לנוער בסיכון שבסכנת סגירה".

ביום שני אישרה מליאת הכנסת את הצעת החוק לדחיית אישור תקציב המדינה בקריאה ראשונה, ברוב של 62 תומכים. המחלוקת העיקרית בין הליכוד וכחול לבן החלה בעניין התקציב. ראש הממשלה בנימין נתניהו דורש להעביר תקציב מידי לכמה חודשים, ובהמשך תקציב לשנת 2021. לעומתו, גנץ דורש תקציב דו-שנתי כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני. מלבד מחלוקת זו, בליכוד דורשים לעשות חבילת תיקונים ושיפורים בהסכם.

מחלוקת נוספת נוגעת למינויים בכירים. מפלגות הליכוד וכחול לבן היו אמורות לגבש תוך מאה ימים מנגנון מוסכם למינויים בכירים כמו מפכ"ל המשטרה, פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה. בליכוד דורשים שכל תהליך המינויים יהיה פריטטי, כלומר שלשני הגושים תהיה מעורבות גם במינוי ועדות האיתור ובחירת שמות המועמדים. בנוסף, בליכוד דורשים לבטל את ועדת גולדברג שבוחנת את מינויי הבכירים. לעומת זאת, בכחול לבן מסרבים לתת לליכוד דריסת רגל בהליכים הפנימיים במשרד המשפטים, ובעיקר במינויים שעשויים להיות גורליים במיוחד עבור נתניהו ומשפט ההוכחות שלו שייפתח בינואר הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully