וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החוץ האמריקני: פומפאו יבקר השבוע בסודאן ויתמוך בהעמקת היחסים עם ישראל

23.8.2020 / 17:28

על פי הודעת המשרד, שר החוץ האמריקני ידגיש בפני יו"ר מועצת הריבונות במדינה וראש הממשלה את תמיכת ארה"ב בהעמקת היחסים בין המדינות. מחר יבקר פומפאו בישראל, ומשם ימריא לאיחוד האמירויות לאחר ההסכם עם ישראל

בווידאו: פומפאו קרא למועצת הביטחון להחזיר את הסנקציות על איראן/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

משרד החוץ בארצות הברית הודיע היום (ראשון) כי שר החוץ האמריקני מייק פומפאו יבקר השבוע בסודאן. על פי הודעת המשרד, פומפאו ידגיש בפני יו"ר מועצת הריבונות הסודאנית עבד אל-פתאח אל-בורהאן, ובפני ראש הממשלה עבדאללה המדוק את תמיכת ארצות הברית בהעמקת היחסים בין ישראל לסודאן.

הביקור בסודאן, הוא חלק מביקורו המתוכנן של פומפאו בכמה מדינות באזור, שיתחיל מחר בישראל. לאחר מכן, צפוי לבקר השר האמריקני גם באיחוד האמירויות. בישראל ייפגש פומפאו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכן עם שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי.

בכירים ישראלים מסרו אמש, כי במוקד הביקור יהיה הסכם הנורמליזציה בין המדינות והמאמצים האמריקנים להחזרת הסנקציות הבינלאומיות על איראן. נושא נוסף שצפוי לעלות בביקור הוא הדרישה האמריקנית מישראל להגביל את החדירה הסינית למשק הישראלי.

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו במטה האו"ם בניו יורק, 20 באוגוסט 2020. רויטרס
יבקר בישראל, באמירויות ובסודאן. שר החוץ האמריקני מייק פומפאו/רויטרס

בנוסף לביקורו של פומפאו, לוואלה! NEWS נודע כי ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ושליח הבית הלבן לתהליך השלום, אבי ברקוביץ', צפויים להגיע לביקור בזק בישראל ובכמה ממדינות המפרץ בשבוע הראשון של ספטמבר. היועץ לביטחון לאומי של טראמפ רוברט אובריאן והשליח לנושא איראן בריאן הוק צפויים להצטרף לנסיעה.

בכירים ישראלים וערבים שמעורים בתכנית הביקור, ציינו כי קושנר וברקוביץ' רוצים לברך את מנהיגי ישראל ואיחוד האמירויות על הסכם הנורמליזציה, ולהתעדכן על ההתקדמות במשא ומתן על ההסכמים השונים בין שתי המדינות. בנוסף, קושנר וברקוביץ' רוצים לנצל את שיחותיהם באזור כדי לעודד מדינות ערביות נוספות ללכת בעקבות איחוד האמירויות ולקדם הסכמי נורמליזציה עם ישראל.

חוץ מהביקור בירושלים, יועצו ושליחו של טראמפ צפויים להגיע גם לאיחוד האמירויות. בירושלים צפוי קושנר להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ. באבו דאבי צפויה המשלחת האמריקנית להיפגש עם יורש העצר מוחמד בן זאיד.

עוד בוואלה!

בכירים ישראלים: פומפאו יבקר בישראל ימשיך לביקור באיחוד האמירויות

לכתבה המלאה

בתוך כך, בסוף השבוע דווח בעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד היוצא לאור בלונדון, כי ראש המוסד יוסי כהן נפגש לאחרונה עם בכיר בסודאן בתיווך איחוד האמירויות הערביות. לפי הדיווח, כהן נפגש עם הגנרל מוחמד חמדאן דגלו, סגן מנהיג מועצת הריבונות השולטת במדינה.

בפגישה השתתפו בכירים מהאמירויות, בהם היועץ לביטחון לאומי טחנון בן זאיד. עוד דווח כי איחוד האמירויות ארגנה את המפגש במסגרת הניסיון לקדם הסכמים נוספים בין ישראל למדינות ערביות. בעוד צבא סודאן מעניין לקדם את היחסים עם ישראל, הגורמים האזרחיים בשלטון המעורב מסתייגים מכך.

דובר המועצה הריבונית בסודאן, מוחמד אל-פכי סולימאני, אמר כי אין בידיו מידע על פגישה שכזו וכי המועצה לא דנה בנושא בתקופה האחרונה. הוא אמר לעיתון כי אחרי שראש מועצת הריבונות, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ללא ידיעת הממשלה - סוגיית היחסים עם ישראל עברה לידי הממשלה האזרחית.

מנהיג סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן במהלך עצרת באומדורמאן 29 ביוני 2019. AP
ייפגש עם פומפאו. מנהיג סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן/AP

בשבוע שעבר הודח מתפקידו דובר משרד החוץ של סודאן, חיידר סאדיג, בעקבות התבטאותו בעד שלום עם ישראל, לאחר שנחתם הסכם הנורמליזציה עם האמירויות. סאדיג אמר בריאיון לרשת סקיי ניוז' שבסיסה באיחוד האמירויות הערביות, כי "אין סיבה להמשך העוינות בין המדינות".בהמשך גם שיבח את המדינה במפרץ הפרסי על "צעדה האמיץ והנועז".

הוא אמר כי "המהלך של איחוד האמירויות מתווה את הדרך הנכונה עבור שאר מדינות ערב. הסכם שלום עם ישראל יניב לסודאן רווחים רבים". בנוסף לכך, מסר סאדיג כי הוא "אינו מכחיש קיום מגעים" בין שתי המדינות. אולם, שר החוץ עצמו, עומאר אסמאעיל, אמר שהוא "נדהם" מדברי הדובר, והדגיש כי הממשלה לא דנה באפשרות ליחסים דיפלומטיים עם ישראל. במשרד החוץ של סודאן הבהירו כי הסוגיה לא נידונה במשרד.

ברקע הדברים, בחודשים האחרונים מקיימת סודאן מגעים אינטנסיביים עם וושינגטון כדי שזו תוציא אותה מרשימת המדינות שתומכות בטרור ותסיר מעליה את הסנקציות. אחת ממטרות ההתקרבות לישראל היא השגת סיוע ממנה מול הבית הלבן, משרד החוץ האמריקני והקונגרס בעניין הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully