וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שדיבר על שלום עם ישראל: דובר משרד החוץ בסודאן הודח מתפקידו

19.8.2020 / 11:17

חיידר סאדיג אמר כי אין סיבה להמשך העוינות, אך נאלץ לחזור בו אחרי התנערות של שר החוץ. בין חרטום לירושלים התקיימו מגעים בתקופה האחרונה, והמדינה, שבעבר הייתה מהעיונות ביותר לישראל, הוזכרה כמי שעשויה ללכת בעקבות האמירויות

בווידאו: נתניהו מכחיש הסכמה על מכירת נשק לאיחוד האמירויות במסגרת ההסכם/צילום: ערוץ כנסת

דובר משרד החוץ של סודאן חיידר סאדיג הודח היום (רביעי) מתפקידו בעקבות הסערה שעוררו דבריו על שלום עם ישראל. אתמול הוא התראיין לרשת סקיי ניוז, שבסיסה באיחוד האמירויות הערביות, בהמשך להסכם הנורמליזציה בין האמירויות לישראל, ואמר כי "אין סיבה להמשך העוינות בין המדינות".

בהמשך הוא גם דיבר עם רויטרס ושיבח את האמירויות על "צעדה האמיץ והנועז", ואמר כי "המהלך של איחוד האמירויות מתווה את הדרך הנכונה עבור שאר מדינות ערב. הסכם שלום עם ישראל יניב לסודאן רווחים רבים". הוא אמר עוד כי הוא "אינו מכחיש קיום מגעים" בין שתי המדינות.

אך שר החוץ עצמו עומאר אסמאעיל אמר כי הוא "נדהם" מדבריו והדגיש כי הממשלה לא דנה באפשרות ליחסים דיפלומטיים עם ישראל. במשרד החוץ של סודאן הבהירו כי הסוגיה לא נידונה במשרד.

בעקבות הכחשת השר הסביר הדובר כי אמר את הדברים "כיוון שאף בכיר בממשלת סודאן לא הכחיש את התבטאותו של שר המודיעין הישראלי אלי כהן על כך שבקרוב יהיו יחסים עם סודאן. הבנתי מכך שזה אישור לדברים ושזה הקו של הממשלה ועל כך ביססתי את ההצהרה שלי היום".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ומנהיג סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן. ללא, אתר רשמי
סוגיה רגישה. נתניהו ומנהיג סודאן/אתר רשמי, ללא

בחודשים האחרונים מקיימת סודאן מגעים אינטנסיביים עם וושינגטון כדי שזו תוציא אותה מרשימת המדינות שתומכות בטרור ותסיר מעליה את הסנקציות. ההתקרבות לישראל נועדה בין השאר כדי להשיג סיוע ישראלי מול הבית הלבן, משרד החוץ האמריקני והקונגרס בעניין הזה.

לאחרונה ניכרו סימנים של הפשרה ביחסים בין חרטום וירושלים. בחודש פברואר ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד עם מנהיג סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, במהלך ביקורו באוגנדה. השניים סיכמו אז להתחיל שיתוף פעולה שיוביל לנורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות. מאז הפגישה הקלה וושינגטון על הסנקציות נגד סודאן, אך עדיין לא הוציאה אותה מרשימת המדינות התומכות בטרור.

לפי דיווחים, בשנתיים האחרונות ישראל פועלת בחשאיות לכונן קשרים דיפלומטיים עם סודאן, כחלק ממגמת הפשרה ביחסים, מאז שסודאן החלה להתרחק מאיראן בשנים האחרונות. עם זאת, סודאן, שתחת משטרו של הרודן עומר אל-בשיר הייתה מהמדיניות העוינות ביותר לישראל, הבהירה כי יש לפתור את הסוגיה הפלסטינית.

לאחר דבריו של דובר משרד החוץ של סודאן, ראש הממשלה נתניהו בירך על הדברים. בלשכתו כינו את ההחלטה של חרטום לפעול לקידום היחסים בין המדינות "אמיצה", ונתניהו מסר כי "ישראל, סודאן והאזור כולו ירוויחו מהסכם השלום ויוכלו לבנות ביחד עתיד טוב יותר לכל עמי האזור. נעשה כל הנדרש כדי להפוך חזון זה למציאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully