וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דובר משרד החוץ בסודאן: "מצפים להסכם שלום עם ישראל"; השר הכחיש

עודכן לאחרונה: 18.8.2020 / 23:19

דובר משרד החוץ במדינה אמר כי ההסכם בין ישראל והאמירויות "מתווה את הדרך הנכונה למדינות ערב", אולם השר טען כי "נושא היחסים בין המדינות לא נדון בשום צורה". נתניהו, שנועד בפברואר עם מנהיג סודאן, בירך על הדברים: "נעשה כל הנדרש כדי להפוך חזון למציאות"

בווידאו: ראיון עם אנוואר גרגאש השר במשרד החוץ של איחוד האמירויות/צילום: ברק רביד, עריכה: ליר שפיגלר, עמית שמחה

דובר משרד החוץ של סודאן חיידר סאדיג אמר היום (שלישי) כי המדינה מקווה לגבש הסכם שלום עם ישראל. "אין סיבה להמשך העוינות בין ישראל וסודאן", אמר הדובר בריאיון לרשת סקיי ניוז בערבית, המשדרת מאיחוד האמירויות הערביות. לדבריו, "המהלך של איחוד האמירויות מתווה את הדרך הנכונה עבור שאר מדינות ערב. הסכם שלום עם ישראל יניב לסודאן רווחים רבים". הוא אמר עוד כי הוא "אינו מכחיש קיום מגעים" בין שתי המדינות.

עם זאת, שר החוץ של סודאן עומאר אסמאעיל, התנער מההצהרה. "קיבלתי בפליאה את ההצהרה של דובר משרד החוץ בעניין השלום עם ישראל. ההצהרה הזו נעשתה ללא סמכות והיא דורשת הבהרה. נושא היחסים עם ישראל לא נדון במשרד החוץ בשום צורה", הבהיר.

בעקבות הכחשת השר טען הסביר הדובר כי אמר את הדברים "כיוון שאף בכיר בממשלת סודאן לא הכחיש את התבטאותו של שר המודיעין הישראלי אלי כהן על כך שבקרוב יהיו יחסים עם סודאן. הבנתי מכך שזה אישור לדברים ושזה הקו של הממשלה ועל כך ביססתי את ההצהרה שלי היום".

מנהיג סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן במהלך נאומו בעצרת באומדורמאן 29 ביוני 2019. AP
הנורמליזציה בפתח? מנהיג סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן/AP

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על הדברים. בלשכתו כינו את ההחלטה של חרטום לפעול לקידום היחסים בין המדינות "אמיצה", ונתניהו מסר כי "ישראל, סודאן והאזור כולו ירוויחו מהסכם השלום ויוכלו לבנות ביחד עתיד טוב יותר לכל עמי האזור. נעשה כל הנדרש כדי להפוך חזון זה למציאות".

שר החוץ גבי אשכנזי אמר כי המדינות ימשיכו לדון "בתקופה הקרובה" על שיפור היחסים, "עד לכדי חתימת הסכם שלום המכבד את האינטרסים של שני הצדדים". לדברי אשכנזי, "הודעת משרד החוץ הסודאני מצביעה על השינוי המהותי המתחולל בימים אלו במזרח התיכון בכלל ובסודן בפרט, בדיוק 53 שנה אחרי ועידת חרטום שבה קראה סודאן להתנגד להכרה ולהסכם שלום עם מדינת ישראל. אני מברך על כל צעד שמקדם הליך של נורמליזציה, שלום, הסכמים והכרה בין מדינות. הפעילות הדיפלומטית הישראלית בהובלת משרד החוץ מייצרת הזדמנויות חשובות נוספות כמו הקשר בין ישראל וסודאן".

גם דובר משרד החוץ הישראלי ליאור חייט בירך דבריו של מקבילו הסודאני. "מדינת ישראל רואה בחיוב כל צעד שיוביל הליך של נורמליזציה והסכמי שלום עם מדינות האזור", מסר.

ציר ירושלים-חרטום-וושינגטון

בחודשים האחרונים מקיימת סודאן מגעים אינטנסיביים עם וושינגטון כדי שזו תוציא אותה מרשימת המדינות שתומכות בטרור ותסיר מעליה את הסנקציות. ההתקרבות לישראל נועדה בין השאר כדי להשיג סיוע ישראלי מול הבית הלבן, משרד החוץ האמריקני והקונגרס בעניין הזה.

לאחרונה ניכרו סימנים של הפשרה ביחסים בין חרטום וירושלים. בחודש פברואר נתניהו נועד עם מנהיג סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן במהלך ביקורו באוגנדה. השניים סיכמו אז להתחיל שיתוף פעולה שיוביל לנורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות. מאז הפגישה הקלה וושינגטון על הסנקציות נגד סודאן, אך עדיין לא הוציאה אותה מרשימת המדינות התומכות בטרור.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו מתייחס במהלך נאומו לההסכם ההסיטורי עם איחוד האמירויות 13 באוגוסט 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
בירך על דברי סודאן. נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

פגישתם של נתניהו ואל-בורהאן, שהתקיימה באנטבה בהזמנתו של נשיא אוגנדה יוורי מוסווני, נמשכה כשעתיים. נתניהו אמר כי הוא מאמין שסודאן "נעה בכיוון חדש וחיובי", והביע השקפה זו בפני שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו. אל-בורהאן, מצדו, אמר כי הוא מעוניין לסייע למדינתו לעבור תהליך של מודרניזציה על ידי הוצאתה מבידוד והצבתה על מפת העולם.

גורם בפמלייתו של נתניהו אמר כי "המהלך עשוי להשפיע על טיסות מעל סודאן (ובעיקר לקצר את זמני הטיסה לברזיל)". בלשכת ראש הממשלה אמרו כי הפגישה עם מנהיג סודאן היא חלק מ"מגמה כללית של מדינות מוסלמיות, ערביות ואפריקניות שרוצות בקרבתה של ישראל".

לפי דיווחים, בשנתיים האחרונות ישראל פועלת בחשאיות לכונן קשרים דיפלומטיים עם סודאן, כחלק ממגמת הפשרה ביחסים, מאז שסודאן החלה להתרחק מאיראן בשנים האחרונות.

אל-בורהאן עומד בראש מועצת הריבונות, השולטת במדינה מאז הפלתו של הרודן עומר אל-בשיר בהפיכה צבאית באפריל שעבר. מאז, סודאן מנסה להתקרב לארצות הברית במטרה לזכות בסיוע שלו היא זקוקה בשל המשבר הכלכלי החמור שממנו היא סובלת.

הממשל הזמני, בראשותו של אל-ברהאן, הוקם בספטמבר האחרון במסגרת הסכם חלוקת כוח בין מתנגדיו של בשיר למועצה הצבאית הזמנית ששלטה במדינה. אל-בשיר, שעלה לשלטון בהפיכה צבאית ב-1989, הודח מתפקידו לאחר חודשים של הפגנות נגד שלטונו. ב-2016, סודאן ניתקה את יחסיה הדיפלומטיים עם איראן, על רקע המתיחות בינה לבין ערב הסעודית.

שלום עכשיו: "מברכים על האופקים החדשים"

בעקבות הודעות סודאן וישראל, בשלום עכשיו מסרו כי "אנו מברכים על האופקים החדשים שנפרשים בפני ישראל מהרגע שהסיפוח ירד מהשולחן. כעת הגיעה העת למנהיגות אמיצה שתחתור לפתרון שתי המדינות ותביא את השלום החשוב ביותר למען עתידנו וביטחוננו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully