וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחות מ-48 שעות לפיזור הכנסת: הצעת הפשרה ממתינה לנתניהו

23.8.2020 / 8:02

הכנסת ה-23 תתפזר מחר בחצות באופן אוטומטי אם לא יימצא פתרון למשבר הקואליציוני. בוועדת הכספים צפויים להכין לקריאה שנייה ושלישית את החוק שיאפשר לדחות את הפיזור, אך לטובת אישורו הסופי הליכוד וכחול לבן צריכות להגיע להסכמות בסוגיות התקציב והמינויים הבחירות

בווידאו: גנץ מתייחס למשבר הפוליטי עם הליכוד/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ניר חן

המערכת הפוליטית נכנסת היום (ראשון) לרגעי הכרעה, כשבעוד פחות מ-48 שעות, אם לא יימצא פתרון למשבר הקואליציוני - תתפזר הכנסת באופן אוטומטי לבחירות חדשות. ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים בסוף השבוע שיחות והתייעצויות עם מקורביו בשאלת הבחירות, ועדיין לא החליט אם לתמוך בחוק שיאפשר לדחות את אישור התקציב במאה יום ולמנוע את פיזור הכנסת.

ראש הממשלה החליפי, יו"ר כחול לבן בני גנץ, קרא אתמול לנתניהו "פשוט לקיים את ההסכם" ואמר שכחול לבן מוכנה "לכל פתרון שימנע בחירות". על השולחן מונחת הצעת פשרה ומאחורי הקלעים מתרוצצים מתווכים ומתקיימים מגעים, אך בשלב זה עדיין לא נקבעה פגישת משא ומתן רשמית בין נציגי הליכוד וכחול לבן. לנוכח אי ההסכמות, גם ישיבת הממשלה השבועית לא תתקיים, זו הפעם השנייה החודש.

ראש הממשלה בנימין נתניה ושר הביטחון בני גנץ ובהצהרה לתקשורת, בקריה בתל אביב, 27 ביולי 2020. טל שחר, אתר רשמי
"פשוט לקיים את ההסכם". נתניהו וגנץ/אתר רשמי, טל שחר

בכנסת ימשיכו היום בקידום הצעת החוק שיכולה לדחות את המשבר במאה ימים נוספים, כך שתהיה מוכנה לאישור סופי אם תהיה פריצת דרך. בתוך כך, ועדת הכספים צפויה להתכנס בצהריים ולהכין לקריאה שנייה ושלישית את החוק, אותו יזמה סיעת דרך ארץ, בניסיון למנוע או לפחות לדחות את פיזור הכנסת. עם זאת, כדי שהחוק יאושר סופית ויובא בהמשך להצבעה במליאה, הליכוד וכחול לבן צריכים להגיע להסכמות על הנושאים במחלוקת, ובראשן - הדרישות של נתניהו להוסיף עוד הצבעה על התקציב בשנת 2021 וסוגיית המינויים הבכירים.

יוזם החוק לדחיית אישור התקציב, ח"כ צביקה האוזר, הציג אתמול לליכוד ולכחול לבן הצעת פשרה שמרחיבה את החוק ודוחה את גם את המחלוקת על המינויים הבכירים במאה ימים נוספים. מדובר בסוגיה שהפכה בשבועות האחרונים לנפיצה ביותר במגעים בין הליכוד וכחול לבן, שכן היא נוגעת במינויים כמו המפכ"ל, היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, שיש להם השפעה על עתידו המשפטי של נתניהו; בליכוד רוצים לשנות את שיטת המינויים הבכירים ולבטל או לעקוף את ועדות האיתור והמינוי הקיימות על ידי הכפפתן לדרגים פוליטיים, ואילו כחול לבן מסרבים למה שהם מכנים ניסיון פוליטיזציה של התהליכים.

עוד בוואלה!

גנץ: "נתניהו צריך רק לקיים את ההסכם, מוכנים לכל פתרון שימנע בחירות"

לכתבה המלאה
שר החוץ גבי אשכנזי, במהלך השתתפותו בוועידת החדשנות בתל אביב. מרים אלסטר,פלאש90, אתר רשמי
"נותן לנתניהו ציון נכשל". השר אשכנזי/אתר רשמי, מרים אלסטר,פלאש90

לפי ההסכם הקואליציוני, המפלגות היו אמורות להקים צוות שידון במנגנון חדש למינויים הבכירים תוך מאה יום, אך הצוות הזה מעולם לא הוקם. ההצעה של האוזר נותנת מאה ימים נוספים להקמת הצוות, שבמהלכם יוקפאו גם המינויים הבכירים שהיו אמורים לעלות בשבועות ובחודשים הקרובים כמו מפכ"ל ופרקליט המדינה. פשרת האוזר דוחה את המחלוקות בקואליציה בשלושה חודשים ומונעת את פיזור הכנסת בעת הזו, אבל במהותה לא פותרת את המשבר ולא מורידה מהפרק את האפשרות של בחירות בעוד שלושה חודשים, בתום תקופת מאה הימים.

בכחול לבן קיבלו בחיוב את הצעת הפשרה של האוזר וגם בליכוד שידרו מסרים חיוביים, אבל באופן רשמי סירבו להתייחס ונמנעו מלהתחייב לקבלה. אם יושגו הסכמות עד מחר, הקואליציה תוכל לאשר את החוק לדחיית אישור התקציב במליאה ביום שני. אם לא, הכנסת תתפזר באופן אוטומטי ביום שני בחצות.

שר המשפטים, ח"כ אבי ניסנקורן במהלך כינוס מליאת הכנסת 5 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
חילופי האשמות. השר ניסנקורן/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

במקביל לניסיונות התיווך והפשרה, שתי המפלגות הגדולות שמרכיבות את הקואליציה עסקו במהלך סוף השבוע בעיקר בקרבות. במקביל לחילופי האשמות על האחריות לבחירות, הליכוד יזם סדרת מתקפות על בכירי כחול לבן, שר החוץ גבי אשכנזי ושר המשפטים אבי ניסנקורן. המפלגה הוציאה הודעה רשמית נגד ניסנקורן, שמוביל את הקו הנצי בכחול לבן נגד שינוי שיטת המינויים הבכירים. בליכוד האשימו אותו ב"עסקה סודית" עם היועץ המשפטי לממשלה שבגללה הוא לכאורה מנסה להכשיל את ההסכמות הקואליציוניות על המינויים. "עלובי נפש, המתקפות שלכם רק מחזקות אותי", ניסנקורן הגיב בטוויטר.

לגבי אשכנזי, הליכוד טען בשורת תדרוכים שהוא דוחף לבחירות כי הוא חותר תחת גנץ במטרה להחליפו, ואילו הוא מתח ביקורת חריפה על נתניהו ועל כך שלא שיתף את גנץ ואשכנזי בהסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות הערביות. "‏אני נותן לנתניהו ציון נכשל על מידור שר הביטחון ושר החוץ. זו התנהגות חסרת אחריות", צייץ בטוויטר. בליכוד הגיבו במתקפה נוספת, בה כינו את אשכנזי "חתרן בלתי נלאה. מוטב שאשכנזי יחלק ציונים במה שהוא מתמחה: הדלפות ביטחוניות חמורות, סיכול מועמדים לרמטכ"לות וחתירה פלילית נגד הדרג המדיני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully