וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גזר הדין ברצח חרירי יגביר את הלחץ על חיזבאללה

עודכן לאחרונה: 22.8.2020 / 17:51

הארגון השיעי הנתמך על ידי איראן השתלט למעשה על המדינה מאז חיסולו של ראש הממשלה לשעבר לפני 15 שנה. אף שלא נמצאו ראיות חותכות לידיעת ההנהגה, ההחלטה מגיעה בזמן שלבנון מפורקת מהפיצוץ בביירות ומהשחיתות. "חיזבאללה קיבל את השלטון, אבל איבד את המדינה ואת העם"

בווידאו: גזר הדין במשפט רצח ר"מ לבנון לשעבר אל-חרירי/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

15 שנה אחרי ההתנקשות בראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי, חיזבאללה הפך לכוח החזק ביותר במדינה. אולם כוח זה נשמט כעת מתחת לרגלי הארגון, כשלבנון חווה סדרת משברים הרסניים.

ביום שלישי הרשיע טריבונל מיוחד חבר בארגון השיעי הנתמך על ידי איראן בתכנון הפיגוע שבו נהרגו אל-חרירי ב-2005, בעוד ששלושה חברי חיזבאללה אחרים זוכו. גזר הדין ניתן בזמן שכלכלת לבנון מרוסקת.

מוסדותיה, משירותי הביטחון ועד הנשיאות, שבה מכהן בעל ברית של חיזבאללה, קורסים, והאזרחים מתקשים להתמודד עם השלכות הפיצוץ האדיר שזעזע את מרכז ביירות בתחילת החודש. בנוסף לכך, אין ממשלה מתפקד ויש התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה.

כוחות ביטחון עומדים בסמוך לשלט של רפיק אל-חרירי, צידון, לבנון, 18 באוגוסט 2020. רויטרס, רויטרס
"חיזבאללה איבדו את העם". כוחות ביטחון בסמוך לשלט של אל-חרירי בצידון/רויטרס, רויטרס

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה מכחיש כי ארגונו שולט על הממשלה או שיש לו את הרוב שיאפשר לו לעשות זאת. עם זאת, מקור פוליטי המעורה עם הלך הרוח בקרב בעלי בריתו הנוצרים של חיזבאללה, אמר כי הארגון מאבד את אחיזתו.

"אחרי שהשיגו רוב (בבחירות לפרלמנט) ונשיא לצדם, הם חשבו שהם שולטים במדינה, אבל מה שקרה עכשיו עם חיזבאללה ובעלי בריתו הוא שהם קיבלו את השלטון, אבל איבדו את המדינה ואת העם".

חיזבאללה נתון לביקורת גוברת על שנכשל במימוש הרפורמות שהבטיח מאז הבחירות ב-2018. הממשלה, שהוקמה בתמיכת חיזבאללה ותומכיו אחרי שהממשל הקודם של סעד אל-חרירי, בנו של רפיק, הופל בעקבות מחאה עממית באוקטובר - התפטרה אחרי הפיצוץ בנמל ביירות ב-4 באוגוסט. היא ניסתה לגבש חבילת סיוע עם קרן המטבע הבינלאומית, אך נבלמה על ידי אותם מתווכים שהקימו אותה.

שלט של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה באזור העיר צידון, לבנון, 7 ביולי 2020. רויטרס
"הקמפיין של חיזבאללה נגד שחיתות הפך לבדיחה". שלט של נסראללה בלבנון/רויטרס

"יש כל כך הרבה בעיות פנימיות פרט לפיצוץ בנמל", אמר מגנוס רנסטורפ, מומחה לחיזבאללה. "המדינה מתפרקת להם בין הידיים".

פוואז ג'רג'ס, מומחה למזרח התיכון מבית הספר לכלכלה בלונדון, הוסיף: "אלו אחד האתגרים הגדולים ביותר שחווה לבנון מאז עצמאותה ב-1943 עם שורת משברים שעמם מתמודדים לבנון וחיזבאללה". לדבריו, החלטת הטריבונל לרצח אל-חרירי "עשויה לשמש טריגר. המדינה, שממילא מפולגת, תהיה מקוטבת עוד יותר לאורך קווים עדתיים ולא לפי קווים פוליטיים ואידיאולוגיים".

במערב אומרים כי לא יהיה סיוע כלכלי ללבנון ללא רפורמות מקיפות במערכת המושחתת.

מוהנד האגה עלי, עמית במרכז קרנגי למזרח התיכון, אמר כי חיזבאללה כשל בצורה "אומללה" בהבטחת הבחירות שלו להילחם בשחיתות. "הם פשוט לא עשו כלום לגבי ההבטחה הזו. בפועל, הקמפיין שלהם נגד שחיתות הפך לבדיחה פופולרית עכשיו". הוא הוסיף כי כמו יתר הכוחות הפוליטיים במדינה, "חיזבאללה מעולם לא היה בעמדה חלשה יותר מאשר הוא נמצא בה כיום".

ראש ממשלת לבנון לשעבר סעד אל-חרירי מגיב לגזר הדין ברצח אביו מחוץ לבית המשפט שבאזור האג, 18 באוגוסט 2020. רויטרס, רויטרס
ראש ממשלת לבנון לשעבר סעד אל-חרירי מגיב לגזר הדין ברצח אביו/רויטרס, רויטרס

הארגון השיעי, שהוביל את הקמפיין האיראני במלחמת האזרחים בסוריה ובאזור, עומד גם בפני זעם הציבור על הפיצוץ בנמל ביירות שהותיר את המדינה בטראומה. יותר מ-2,700 טונות של אמוניום חנקתי התפוצצו אחרי שלא אוחסנו בצורה בטוחה, והמחדל תדלק את הזעם על ההזנחה, חוסר הכשירות וחוסר המעש של הממשלות בלבנון.

חיזבאללה הוא לא רק הכוח הדומיננטי ביותר בלבנון, הוא גם נתפס כמי שמגן על אליטה פוליטית מושחתת שהובילה את לבנון לתהום. "מה שחיזבאללה לא מבין לגבי הפיצוץ, הזעם, ההפגנות, הוא שהאזרחים רואים בכך את התגלמותה של האליטה המושחתת ושהם רואים בחיזבאללה אחראי להגנה עליה", אמר ג'רג'ס. "חיזבאללה מפסיד בקרב על הנרטיב בלבנון".

לבנונים רבים, בהם גם נוצרים שתמכו בעבר בחיזבאללה, יוצאים עכשיו נגדו על אף שהמשבר הכלכלי החל עוד הרבה קודם, תחת ממשלות קודמות.

השינוי הגיע לאחר נאום של נסראללה, שבו הכחיש אחריות לפיצוץ בנמל והזהיר את המפגינים כי מתקפות נוספות על המערכת ומנהיגיה ייענו בתגובה קשה. "היית מצפה ממנו שיפנה לציבור ויגיד שהוא יעשה הכול כדי לגלות מה קרה, ש'אנחנו עם העם'", אמר ג'רג'ס.

עם זאת, מומחים אומרים כי סדר העדיפויות של חיזבאללה היא קודם כל גיאו-אסטרטגית ולא פנים לבנונית וכי הארגון חושש ששינוי במערכת יפגע ביכולתו להשפיע על השיטה הפוליטית המאפשרת לו להחזיק בכלי נשק ובלוחמים. ולכן, הוא נמצא בקשיים.

מפגינים בביירות בלבנון, 11 באוגוסט 2020. AP
"המערכת הפוליטית קרובה להתמוטטות". הפגנות נגד הממשלה בלבנון, לפני כשבועיים/AP

"הם רוצים לשמור על עמדתם החזקה במדינה, הם רצו לשמור על כלי הנשק שלהם, הם רצו לשמור על זכות וטו בתהליך קבלת ההחלטות, ובאותו הזמן הם רצו לספר לאזרחים שהם נגד שחיתות ושהם שונים מהאליטה השלטת המושחתת. הסתירות הללו תפסו את חיזבאללה", אמר ג'רג'ס.

חליל ג'ברה, עמית בכיר במכון איסעם פארס למדיניות ציבורית ויחסים בינלאומיים, אמר: "אחרי הפיצוץ, זה ברור שהמערכת הפוליטית קרובה להתמוטטות. המטרה של חיזבאללה כיום היא להאריך את חיי המערכת הפוליטית הלבנונית".

הנזק בנמל ביירות בו אירוע פיצוץ מחסן תחמושת, לבנון. 7 באוגוסט 2020. רויטרס
""יש כל כך הרבה בעיות פנימיות פרט לפיצוץ בנמל". נזקי האסון בביירות, בתחילת החודש/רויטרס

על אף שבית המשפט לא מצא ראיות למעורבות ישירה של הנהגת חיזבאללה, השופטים אמרו כי הרצח של אל-חרירי היה בבירור פעולת טרור ממניע פוליטי. המומחים מעריכים כי גזר הדין צפוי להחריף את הקשיים של חיזבאללה, שכבר מוגדר ארגון טרור על ידי ארצות הברית ומדינות אחרות.

"סביר להניח שעוד ועוד מדינות יראו בחיזבאללה ארגון טרור פרה-צבאי", אמר המומחה ג'רג'ס.

רנסטורפ אמר כי עוד לפני גזר הדין, האווירה באירופה ובוושינגטון נטתה נגד הדומיננטיות של חיזבאללה בלבנון, בשל הציר השיעי שבנה איראן ברחבי עיראק, סוריה ולבנון.

גזר דין במשפט רצח ר"מ לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי בבית הדין בבליידשנדאם, הולנד 18 באוגוסט 2020. רויטרס
גזר הדין יחריף את קשיי חיזבאללה. בית הדין בהולנד במשפט רצח אל-חרירי, השבוע/רויטרס

האתגרים של חיזבאללה מגיעים בזמן שכוחותיו בסוריה מותקפים כמעט בשגרה על ידי חיל האוויר של ישראל, וכשהמיליציות בעלות בריתו בעיראק נתונות אף הן תחת לחץ.

רוב המומחים מעריכים כי חיזבאללה ימתין בסבלנות ויקווה שהזמן יעבוד לטובתו, בין אם ג'ו ביידן ייבחר לנשיא בארצות הברית או דרך הבנות חדשות בין טהראן לבין ממשל טראמפ לקראת הבחירות בנובמבר.

"הם רוצים לשמור על המדינה כפי שהיא כיום. הם לא רוצים מדינה חזקה, אבל הם גם לא רוצים אחת חלשה ומפוררות, משום שזה אומר עוד כאבי ראש ועוד אתגרים עבורם", אמר האגה עלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully