וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טריבונל בהאג הרשיע פעיל חיזבאללה ברצח ר"מ לבנון לשעבר אל-חרירי

עודכן לאחרונה: 18.8.2020 / 17:13

בית הדין קבע כי הנאשם המרכזי, סלים ג'מיל אייש, אחראי לחיסול מ-2005. שלושת הנאשמים הנוספים זוכו. כולם נשפטו בהיעדרם. עם זאת, נקבע כי אין ראיות לכך שהנהגת הארגון וסוריה היו מעורבות בהתנקשות במי שהתנגד לנוכחות הסורית במדינה

בווידאו: גזר הדין במשפט רצח ר"מ לבנון לשעבר אל-חרירי/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

הטריבונל המיוחד לרצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי הרשיע היום (שלישי) פעיל חיזבאללה בהתנקשות שקרתה לפני 15 שנה, אך זיכה שלושה נאשמים נוספים. הם עמדו למשפט בהיעדרם בבית הדין בהאג. אל-חרירי נהרג לצד 21 אנשים נוספים בעת שמכונית תופת התפוצצה בסמוך לשיירה בביירות.

הנאשם המרכזי, שהורשע, הוא סלים ג'מיל אייש. לפי בית המשפט, יש "מעבר לספק סביר" שהוא אשם במעשה טרור ורצח. "הראיות קבעו שהיו לו קשרים עם חיזבאללה", אמר השופט, שהקריא סיכום של גזר הדין בן 2,600 העמודים. עונשו ייגזר בשלב מאוחר יותר. מקום הימצאם של הארבעה לא ידוע. אף אחד מהם לא הגיב על המשפט, אך סניגורים שמונו להם מטעם הטריבונל אמרו כי מדובר בראיות נסיבתיות שלא מוכיחות שהם האשמים מעבר לספק סביר.

לפי גזר הדין, הרצח היה פעולת טרור "פוליטית" והתביעה בתיק סיפקה הוכחות מבוססות על ההתקשרויות שהובילו להתנקשות. עם זאת, בית המשפט קבע כי אין ראיות לכך שהנהגת חיזבאללה הייתה מעורבת בהתנקשות או למעורבות ישירה של סוריה. לות החקירה הממושכת של ההתנקשות, שדרדרה את לבנון למשבר החמור ביותר שלה מאז תום מלחמת האזרחים ב-1990, מוערכת בכמיליארד דולר.

הנאשמים ברצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל-חירירי. -, אתר רשמי
ארבעת חברי חיזבאללה הנאשמים ברצח אל-חרירי/אתר רשמי, -

חיזבאללה הכחיש כי ידו בחיסול, אך הזעם הציבורי בלבנון הוביל לנסיגת הכוחות הסוריים מהמדינה אחרי 29 שנה. גזר הדין ניתן בזמן שלבנון מצויה בעיצומו של משבר חדש, אחרי הפיצוץ בנמל ביירות לפני שבועיים שבו נהרגו לפחות 180 איש ועוד כ-6,000 נוספים נפצעו. עוד לפני כן, לבנון הייתה במשבר כלכלי עמוק ועתה היא מתפקדת עם ממשלה זמנית אחרי התפטרותה של הממשלה בעקבות הפגנות על האסון.

"בית המשפט סבור כי ייתכן שלסוריה ולחיזבאללה היו מניעים לחסל את חרירי ובעלי בריתו, אולם אין ראיות לכך שלהנהגת חיזבאללה הייתה מעורבות כלשהי ברצח חרירי ואין ראיות ישירות למעורבות סורית", אמר במהלך הדיון היום השופט דייוויד רה.

לפי ראיות DNA, מי שאחראי לפיצוץ היה מחבל מתאבד, אך זהותו מעולם לא התגלתה. התביעה אמרה כי רישומי הטלפונים של הנאשמים - עייש, חסן חביב מרעי, אסד חסן סברה וחוסיין חסן עונייסי - הראו כי הם עקבו אחרי אל-חרירי במשך החודשים שקדמו לחיסול כדי לתזמן אותו ולהוציא קבלת אחריות מזויפת של החיסול מטעם אל-קאעדה כהסחת דעת.

גזר דין במשפט רצח ר"מ לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי בבית הדין בבליידשנדאם, הולנד 18 באוגוסט 2020. רויטרס
השופטים בטריבונל בהאג, היום (צילום: רויטרס)/רויטרס

ההתנקשות שינתה את הנוף הפוליטי במדינה, ובנו של רפיק, סעד, הוביל את הקואליציה האנטי-סורית והפרו-מערבית ששלטה במדינה במשך שנים. הוא עצמו כיהן כראש ממשלה במשך שלוש קדנציות ונכח היום בבית המשפט.

בעת ההתנקשות, ב-14 בפברואר 2005, היה רפיק אל-חרירי חבר פרלמנט מהאופוזיציה. הוא היה אחד הפוליטיקאים הסונים הבכירים ביותר בלבנון והוא תמך בקריאות ליציאת הכוחות הסוריים, שהיו בלבנון מאז 1976 בעקבות תחילת מלחמת האזרחים במדינה. שבועיים לאחר מכן, ותחת הפגנות ענק שזכו לכינוי "מהפכת הארזים", התפטרה הממשלה והכוחות הסוריים נסוגו באפריל אותה שנה.

אחרי איסוף הראיות, האו"ם וממשלת לבנון הקימו את הטריבונל ב-2007 ובהמשך הועמדו לדין הארבעה בהיעדרם. חשוד חמישי היה מוסטפא בדר א-דין, שהיה המפקד הצבאי של חיזבאללה באותה תקופה, אך הוא חוסל במסתוריות בסוריה ב-2016. בישראל אמרו שהוא חוסל במסגרת סגירת חשבונות פנימיים של הארגון השיעי. תומכי חיזבאללה אמרו כי הטריבונל מוטה פוליטית נגדם.

זירת פיצוץ מכוניתו של ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל חרירי, 14 בפברואר 2005. רויטרס
ההתנקשות הובילה ל"מהפכת הארזים". השיירה של חרירי (צילום: רויטרס)/רויטרס
רפיק חרירי וחסן נסראללה. Mahmoud Tawil, File, AP
התנגד להשפעה הסורית ואיראנית על לבנון. חרירי לצד נסראללה (צילום: אי-פי)/AP, Mahmoud Tawil, File

גזר הדין עשוי להעמיק עוד יותר את הפילוג במדינה אחרי הפיצוץ לפני שבועיים. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה אמר ביום שישי כי הוא לא מודאג מהמשפט ואם אחד מחברי הארגון יורשע, הוא יסנגר על חפותם.

הפילוג התבטא בסיקור גזר הדין בלבנון. העיתון א-נהר פרסם כותרת שקבעה כי "הצדק הבינלאומי גבר על האיומים", וקריקטורה של ראש הממשלה לשעבר מסתכל על פטריית עשן מעל ביירות החרבה, עם הכיתוב: "מי ייתן וגם אתם". הכוונה הייתה לחקירת המחדל בנמל ביירות, שבו אוחסנו אלפי טונות של אמוניום חנקתי במשך שנים ללא אמצעי בטיחות ראויים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully