וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר בגרמניה: חיזבאללה רכש כמויות אדירות של החומר שגרם לפיצוץ בביירות

"די וולט" טוען כי הארגון השיעי רכש מאות טונות של אמוניום חנקתי, שהגיעו כביכול במשלוחים מאיראן, בדיוק בתקופה בה החומר נשמר במחסנים בבירת לבנון. בעיתון לא הצליחו להוכיח קשר ישיר בין אותם משלוחים לבין הפיצוץ, אך העלו השערה כי החומר יועד למתקפה על ישראל

בווידאו: ראש ממשלת לבנון הודיע על התפטרותו/צילום: רויטרס

ארגון חיזבאללה קיבל משלוחים גדולים של אמוניום חנקתי, החומר שגרם לפיצוץ הענק בנמל בביירות - כך דיווח אמש (רביעי) העיתון הגרמני די וולט מפי גורמי מודיעין מערביים. הארגון השיעי הכחיש כל קשר לאסון, והמזכ"ל חסן נסראללה אמר כי אין כל קשר בינו לבין המאגרים שהתפוצצו.

מאגר האמוניום שעלה באש בביירות אוחסן שם מאז 2013 או 2014, וכעת הרשויות בלבנון חוקרות את האחראים לכך. לטענת המקורות המודיעיניים של העיתון, חיזבאללה קיבל משלוחים גדולים שלו בדיוק באותה התקופה, כשעל העברת החומר הופקד לכאורה כוח קודס של משמרות המהפכה, תחת פיקודו של קאסם סולימאני, שמאז חוסל.

על פי המידע שהגיע לידי העיתון הגרמני, 270 טונות של אמוניום חנקתי הועברו ביולי 2013 מאיראן ללבנון, במחיר השקול לכ-180 אלף אירו. באוקטובר של אותה השנה הגיע משלוח נוסף עם כמות זהה של החומר, בעלות כוללת של 140 אלף אירו. משלוח שלישי, שהגיע באפריל 2014, הוערך במחיר של כ-60 אלף אירו, וכמות האמוניום שהייתה בו מוערכת בין 90 ל-130 טון. בסך הכל, מדובר בכמות שנעה בין 630 ל-670 טון של אמוניום חנקתי.

בעוד ההעברה הראשונה נעשתה באמצעות מטוס של חברת תעופה איראנית, השתיים האחרות בוצעו דרך הים או היבשה. החשבוניות הגיעו לידי העיתון, שלא הצליח לאמת לחלוטין את המידע מעבר לכך.

"הממשלה עשתה את זה" - כתובת גרפיטי ליד נמל ביירות לאחר הפיצוץ. רויטרס
"הממשלה שלי עשתה את זה". כתובת גרפיטי באזור המשקיף על ההרס בביירות/רויטרס

על פי הדיווח, אחד המעורבים בנושא הוא מוחמד קסיר, בן 57, אחת הדמויות המופיעות ברשימת הסנקציות האמריקניות ודמות מפתח במערכת היחסים של חיזבאללה, איראן וסוריה. קסיר, כך נטען, הוא אחד האחראים הלוגיסטיים של הארגון בשני העשורים האחרונים. אם המידע שבידי העיתון נכון, הוא זה שרכש את החומר.

יצוין כי אחיו, אחמד קסיר, ביצע את התקיפה הראשונה של הארגון ב-1982, כשנסע עם המכונית שלו לתוך המפקדה הישראלית בלבנון והרג 91 בני אדם, מהם 76 כוחות ישראלים ו-15 שבויים ערבים, כמו גם את עצמו, במה שזכה לכינוי אסון צור הראשון. הנשק שסייע בפיצוץ המבנה היה אמוניום חנקתי. מרישומי המודיעין האמריקנים עולה כי הארגון עשה שימוש בחומר בארבע פעמים שונות לפחות במסגרת פעולותיו.

עוד בוואלה!

הוא משמש לפיגועים וגרם לאסונות, אך העולם לא יכול ללא אמוניום חנקתי

לכתבה המלאה

עם זאת, העיתון מודה כי לא הצליח לזהות קשר ישיר בין אותם משלוחים לבין החומר שהתפוצץ בנמל לפני כשבועיים. הספינה שממנה הוחרם החומר ששכן במחסנים, על פי החשד, עצרה בו בדרכה מגיאורגיה למוזמביק בגלל תקלה טכנית, כשמעליה מתנוסס דגל מולדובה. אולם, עד כה לא ברור מדוע חומרים אלה אוחסנו בנמל במקום שהרשויות יעבירו אותם משם או ישמידו אותם. על כל פנים, טוען העיתון, גם אם חיזבאללה לא קיבל לידיו את החומר הזה, הוא שיכן בדיוק באותה התקופה את החומרים שהוא עצמו אגר במחסנים.

לא ברור לאיזה צורך ייעד הארגון את החומר הכימי. מומחה מודיעין מערבי אמר לעיתון כי ייתכן כי הוא יועד לפעילות בסוריה, בעוד אפשרות אחרת גורסת כי ייתכן שחיזבאללה קיווה להשתמש בחומר כדי לתקוף את ישראל באמצעות המנהרות שחפר לאורך הגבול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully