וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרמלין מומחה בחיסול יריביו. הרעלה היא אחת השיטות המועדפות עליו

21.8.2020 / 21:08

מנהיג האופוזיציה הרוסי נבלני מצטרף לשורה ארוכה של יריבי פוטין, שחלו במחלות מסתוריות, בדרך כלל אחרי שלגמו תה. חלקם מתו, אחרים שרדו בקושי, אך התגובה של מוסקבה תמיד זהה: אנחנו? מה, מה פתאום

בווידאו: אשתו של אלכסיי נבלני/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

כשמנהיג האופוזיציה הרוסית אלכסיי נבלני קרס אתמול (חמישי) בתא השירותים במטוס, תומכיו חשדו מיד בהרעלה. אם הוא אכן הורעל, הוא לא יהיה הדמות הבולטת הראשונה ברוסיה שהפך יעד להרעלה. אלו הם חלק מהמתנגדים הבולטים של הקרמלין שנפלו קורבן להרעלות.

אלכסנדר ליטוויננקו, סוכן קג"ב לשעבר הורעל למוות ב-2006. רויטרס
חשף מעבדה סודית לייצור רעלים. ליטוויננקו/רויטרס

אלכסנדר ליטוויננקו

קולונל אלכסנדר ליטוויננקו, סוכן קג"ב ושירות הביון FSB שקם לאחר קריסת ברית המועצות, ערק מרוסיה בשנת 2000 ונמלט ללונדון, שם נפל למשכב ומת מוות אלים אחרי ששתה תה מורעל בפולוניום רדיואקטיבי. הוא מת אחרי שלושה שבועות. החקירה בבריטניה העלתה כי סוכנים רוסים הרגו את ליטוויננקו, ככל הנראה באישור הנשיא ולדימיר פוטין. רוסיה הכחישה כל מעורבות בחיסול.

לפני מותו, סיפר ליטוויננקו לעיתונאים כי ה-FSB מפעיל מעבדה חשאית לרעלים במוסקבה, שהוקמה עוד בתקופה הסובייטית. הוא היה אחד מכמה קציני מודיעין רוסים לשעבר שהאשימו את מוסקבה בהרעלת הדיוקסין של נשיא אוקראינה ויקטור יושצ'נקו במהלך מערכת הבחירות באוקראינה ב-2004.

בזמן הרעלתו, הוא חקר את הרצח של העיתונאית אנה פוליטקובסקיה שהתרחש שלושה שבועות קודם לכן.

עוד בוואלה!

משחק הריגול הגדול לא עוצר: 150 שנה של בגידות, תככים והקזת דם

לכתבה המלאה

אנה פוליטקובסקיה

פוליטקובסקיה הייתה עיתונאית חוקרת, שכתבה באופן ביקורתי על האלימות שהפעיל צבא רוסיה והכוחות הצ'צ'ניים הפרו-רוסיים בעת המלחמה בבדלנים. עבודתה עלתה לה באיומים חוזרים ונשנים על חייה.

ב-2004 היא חלתה קשה ואיבדה את הכרתה לאחר ששתתה כוס תה. היא אמרה שהורעלה בכוונה כדי למנוע ממנה לסקר את הפיגוע בבית הספר בבסלאן ב-2004 על ידי החמושים האסלאמיסטיים. שנתיים לאחר מכן, היא נורתה למוות מחוץ לדירתה במוסקבה, רצח שהביא לגינוי נרחב במערב. חמישה אנשים הורשעו בביצוע הרצח, אך אף אחד לא על תכנונו.

מומחים בוחנים את הזירה שבה הורעל המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל בעיר סולסברי, בריטניה, 8 במרץ 2018. רויטרס
הסקריפלים התאוששו רק אחרי שבועות. זירת ההרעלה בסולסברי/רויטרס

ולדימיר קארה-מורזה

פעיל האופוזיציה קארה-מורזה אושפז עם תסמיני הרעלה פעמיים, ב-2015 וב-2017. העיתונאי היה מקורבו של מנהיג האופוזיציה בוריס נמצוב, שחוסל בעצמו ב-2015 בעת שחצה גשר בסמוך לקרמלין ונורה למוות, ושל האולגריך מיכאיל חודורקובסקי, שירד מנכסיו וברחת לגלות. הוא כמעט מת מאי-ספיקת כליות באירוע הראשון, שנגרם לפי החשד מהרעלה, אך הסיבה מעולם לא אושרה רשמית.

הוא פונה לבית חולים אחרי שחלה בצורה פתאומית ודומה ב-2017 והוכנס לתרדמת. אשתו אמרה כי הרופאים אישרו שהוא הורעל. הוא שרד זאת, אך עורך דינו סיפר כי המשטרה סירבה לבקשות לחקור את המקרה.

ולדימיר קארה-מורזה, עיתונאי רוסי ופעיל זכויות אדם. free Russia, אתר רשמי
שרד פעמיים. ולדימיר קארה-מורזה/אתר רשמי, free Russia

סרגיי ויוליה סקריפל

סקריפל, מרגל רוסי שהפך לסוכן כפול של בריטניה, חלה בעיר סולסברי ב-2018. הרשויות אמרו כי סקריפל ובתו הבוגרת יוליה הורעלו באמצעות גז העצבים הצבאי נוביצ'וק. השניים אושפזו במשך שבועות במצב אנוש אך שרדו. בריטניה הטילה את האשמה על המודיעין הרוסי, אך מוסקבה הכחישה כל קשר. פוטין כינה את סקריפל "חלאה" שלא מעניינת את הקרמלין מכיוון שהוא ריצה עונש מאסר ברוסיה ושוחרר בעסקה לשחרור מרגלים ב-2010.

בריטניה האשימה שני אזרחים רוסים בהרעלתו. הם טענו שביקרו בעיר בתור תיירים והכחישו כל מעורבות בניסיון החיסול, שהתרחש במקביל לגילויים על ההתערבות הרוסית בקמפיין הנשיאות בארצות הברית ב-2016.

פיוטר ורזילוב

ורזילוב, חבר בקבוצת המחאה הרוסית "פוסי ריוט", אושפז בטיפול נמרץ ב-2018 אחרי שלפי החשד הורעל. הוא הועבר לטיפול רפואי בברלין, והרופאים הגרמנים שטיפלו בו אמרה כי הוא הורעל ב"סבירות גבוהה". הוא החלים בסופו של דבר.

באותה שנה ורזילוב, בת זוגו ושני חברים נוספים בקבוצה ריצו עונשי מאסר אחרי שפרצו למגרש במהלך גמר המונדיאל שהתקיים במוסקבה כדי למחות על אלימות המשטרה. הוא גם ריצה מאסר בשל עבירות אחרות, שלדבריו נתפרו לו ממניעים פוליטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully