וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משטרת בריטניה: המרגל הרוסי הורעל במכוון בגז עצבים

8.3.2018 / 0:38

המשטרה סבורה כי סרגיי סקריפל ובתו, המאושפזים במצב אנוש אחרי שנחשפו לחומר מסוכן, היו יעד לחיסול. היא לא חשפה את סוג הגז, אבל ב"סאן" דווח כי מדובר בסוג נדיר, "שרק מעט מעבדות בעולם מסוגלות לייצר". גורמים ביטחוניים אמרו כי החשד מתמקד במוסקבה, המכחישה זאת

צילום: רויטרס

בריטניה סבורה כי המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל נפגע במכוון מגז עצבים שנועד לרצוח אותו - כך אמר אמש (רביעי) מפקד היחידה ללוחמה בטרור, מארק רולוויי. הוא לא חשף את זהות החומר, שלדבריו זוהה על ידי מעדני הצבא, וגם לא הצביע על הגורמים האחראים להרעלה, אך לפי ההערכות, הייתה זו נקמה של מוסקבה, המכחישה זאת. הוא אמר כי החקירה תימשך עוד כמה ימים.

סקריפל, קצין מודיעין לשעבר בן 66 שהסגיר את זהותם של עשרות סוכנים רוסים למודיעין הבריטי, ובתו יוליה בת ה-33, נמצאו חסרי הכרה בספסל מחוץ למרכז קניות בעיירה סולסברי בשעות אחר הצהריים של יום ראשון. השניים עדיין מאושפזים בטיפול נמרץ בבית חולים. לפי המשטרה, שוטר שהגיע לזירה מאושפז אף הוא במצב קשה.

לדברי רווליי, "אנחנו רואים בכך תקרית משמעותית, שבה היה ניסיון לרצח באמצעות גז עצבים". הוא הוסיף בתדרוך לכתבים כי "אני יכול לאשר שאנחנו סבורים כי שני האנשים שנפגעו ראשונים היו המטרה". הוא סירב לפרט כיצד נעשה שימוש באותו גז רעיל. ראש שירותי הרפואה של הממלכה אמר כי התקרית לא היוותה סכנה מועטה לציבור הרחב.

עוד בנושא
דיווח בבריטניה: מרגל רוסי לשעבר במצב אנוש מחשיפה לחומר מסוכן
הרעלת המרגל הרוסי בבריטניה: "סיפר למשטרה כי הוא חושש לחייו"

המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל ובתו יוליה. AP, facebooj, מערכת וואלה! NEWS
עדיין מאושפזים בטיפול נמרץ. סקריפל ובתו יוליה/מערכת וואלה! NEWS, AP, facebooj

לפי גורם ביטחוני אמריקני, שדיבר בעילום שם, החוקרים הבריטים סבורים כי רוסיה השתמשה בחומר הלא מזוהה כדי לנקום בבגידה של סקריפל. גורם ביטחוני אירופי, שדיבר בעילום שם, אישר כי זהו קו החקירה המרכזי. השניים לא פירטו לגבי אותו חומר. לפי דיווח בסאן, שהתבסס על מקורות ביטחוניים, החומר שממנו נפגע היה "גז עצבים נדיר מאוד", שמעט מעבדות בעולם מחזיקות בו".

אחת התיאוריות גורסת כי סוכן או סוכנים רוסים הרעילו את המשקאות ששתו השניים בפאב סמוך לספסל שבו נמצאו מפרכסים. לפני הפאב, הם סעדו במסעדה במתחם. שני המקומות נסגרו והם נבחנים על ידי השוטרים וצוותים לזיהוי חומרים מסוכנים.

בתיעוד ממצלמות אבטחה של חדר כושר סמוך, נראים גבר מבוגר ואישה צעירה צועדים סמוך לאזור התקרית, דקות לפני. בתחילה סברו כי מדובר בסקריפל ובבתו, אך ייתכן שהאישה היא אינה בתו מאחר שצבע שערן שונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
סרגיי סקריפל, מרגל רוסי לשעבר שקיבל מקלט בבריטניה, נחשף לחומר לא מזוהה ונמצא במצב אנוש. רויטרס
פגע במודיעין הרוסי. סקריפל בבית המשפט במוסקבה/רויטרס

ועדת החירום של הממשלה התכנסה היום לדיון חירום, אחרי שאתמול הזהיר שר החוץ בוריס ג'ונסון מפני "השלכות חמורות" אם תוכח מעורבותה של רוסיה.

רוסיה, מצדה, מתעקשת על כך ש"אין לה מידע" לגבי נסיבות התקרית, אך הביעה נכונות לשתף פעולה עם משטרת בריטניה. דוברת משרד החוץ במוסקבה, מריה זחרובה, אמרה כי התקשורת הזרה השתמשה באירוע כחלק מהקמפיין האנטי-רוסי שהיא מנהלת. "זה קמפיין מסורתי, שבו ממציאים דברים. אנחנו יכולים לראות זאת רק כפרובוקציה", מסרה.

ספסל מחוץ למרכז קניות בעיר סולסברי, בריטניה, שעליו נמצא המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל, 7 במרץ 2018. רויטרס
סקריפל ובתו נמצאו חסרי הכרה. הספסל מחוץ למרכז הקניות/רויטרס

הרעלתו של סקריפל, שנכלא ברוסיה ב-2006, מזכירה את התקרית שבה היה מעורב סוכן הביון הרוסי לשעבר אלכסנדר ליטוויננקו. באותה שנה שבה נכלא סקריפל, הוא נחשף לחומר הקטלני פולוניום, וב-2016 קבעה ועדת חקירה ציבורית בבריטניה כי ההוראה להרעילו הגיעה ככל הנראה מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

סקריפל, קצין בדרגת קולונל במודיעין הצבאי של רוסיה (GRU), הורשע בחשיפת זהותם של סוכנים רוסים ברחבי אירופה תמורת כמאה אלף דולר שקיבל משירותי הביון הבריטיים.

הוא היה אחד מבין ארבעה אסירים ששחרה רוסיה ב-2010 עבור עשרה מרגלים שהוחזקו על ידי ארצות הברית. לאחר מכן, הוא עבר לבריטניה. כחלק מאותה קבוצת מרגלים ששוחררה על ידי ארצות הברית, הייתה גם המרגלת אנה צ'פמן, שהחזיקה בדרכון בריטי.

(עדכון ראשון: 18:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully