וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרעלת המרגל הרוסי בבריטניה: "סיפר למשטרה כי הוא חושש לחייו"

סרגיי סקריפל נאבק על חייו בבית החולים יחד עם בתו, אחרי שנחשפו לחומר לא מזוהה במרכז קניות. לפי הטלגרף, הוא חשש לביטחונו וסיפר על כך למשטרה. במוסקבה מכחישים קשר ל"תקרית הטראגית", אך שר החוץ ג'ונסון מאיים: "נגיב בתקיפות אם הייתה מעורבת"

צילום: רויטרס

המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל, שנאבק על חייו אחרי שנחשף לחומר לא מזוהה בבריטניה, סיפר לאחרונה למשטרה כי הוא חושש לחייו - כך דווח היום (שלישי) בטלגרף. סקריפל, שמאושפז בטיפול נמרץ בבית חולים בסולסברי, נמצא ללא הכרה במרכז קניות ביום ראשון האחרון. לצדו נמצאה אישה, בת 33, במצב דומה. ברשת BBC דווח כי זאת בתו, יוליה.

הרעלתו המסתורית של סקריפל בן ה-66, בעברו קצין מודיעין שהורשע בריגול עבור בריטניה ב-2006, מזכירה את התקרית שבה היה מעורב סוכן הביון הרוסי לשעבר אלכסנדר ליטוויננקו. באותה שנה שבה נכלא סקריפל, הוא נחשף לחומר הקטלני פולוניום, וב-2016 קבעה ועדת חקירה ציבורית בבריטניה כי ההוראה להרעילו הגיעה ככל הנראה מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

לקריאה נוספת
דיווח בבריטניה: מרגל רוסי לשעבר במצב אנוש מחשיפה לחומר מסוכן

סרגיי סקריפל, מרגל רוסי לשעבר שקיבל מקלט בבריטניה, נחשף לחומר לא מזוהה ונמצא במצב אנוש. רויטרס
שוחרר בעסקת מרגלים ב-2010. סקריפל בעת משפטו ברוסיה/רויטרס

בתגובה ראשונה של בכיר בממשלה בלונדון, אמר שר החוץ בוריס ג'ונסון כי אמנם מדובר בשלב מוקדם מדי בחקירה, אך איים כי בריטניה תגיב בתקיפות אם תוכח מעורבותה של רוסיה. במוסקבה הכחישו זאת בתקיפות ואמרו כי מדובר בחלק מההיסטריה האנטי-רוסית.

"זה ברור שרוסיה, אני חושש, היא עתה כוח מרושע בצורות רבות, ובריטניה מובילה את המאמץ בעולם לפעול נגד הפעילות הזו", אמר ג'ונסון לפרלמנט. הוא אף אמר כי קשה לראות כיצד בריטניה תשלח נציגות דיפלומטית למונדיאל שיתקיים בשנה הבאה ברוסיה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

מתמקדים במצלמות האבטחה

במהלך הלילה, שוטרים הלבושים בחליפות הגנה בחנו את אזור הספסל, שם התמוטט הזוג. גורם המעורה בחקירה אמר לטלגרף כי כמה שוטרים, שהגיעו ראשונים לזירה, טופלו מחשש שנחשפו לחומר המסוכן. עוד דווח כי יחידת תגובה לטיפול בחומרים כימים הסירה "חומר לא מזוהה", שהיה עטוף בכמה שכבות הגנה.

המשטרה הבהירה כי לא נשקפת סכנה לציבור, אך סגרה את האזור שבו אותר המרגל לשעבר ופיצרייה סמוכה, ששמה "זיזי". חלק מהחוקרים בשטח נראו לבושים בחליפות צהובות להגנה מפני חשיפה לחומרים כימיים. החוקרים גם הגיעו לביתו של סקריפל, שהתגורר בעיר שבדרום-מערב אנגליה בשנים האחרונות.

תיעוד ממצלמות אבטחה בעיר סולסברי, בריטניה, בסמוך למקום שבו אותר המרגל הרוסי המורעל  סרגיי סקריפל, 5 במרץ 2018. אתר רשמי
גבר ואישה חולפים בסמוך לאזור התקרית בסולסברי/אתר רשמי

כחלק מהחקירה, המשטרה בוחנת תיעוד שצולם על ידי מצלמות אבטחה במכון בעיר, שבו נראים גבר ואישה הולכים בסמוך למקום שבו אותרו המרגל לשעבר ובתו. לא ברור אם מדובר בהם או בשני אנשים שעשויים להיות קשורים לתקרית.

אוהל בידוד במרכז קניות בעיר סולסברי, בריטניה, שם הורעל המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל, 5 במרץ 2018. רויטרס
החומר המסוכן עדיין לא ידוע. אוהל בידוד מחוץ למרכז הקניות בסולסברי/רויטרס

על אף שהמשטרה הבהירה כי עוד מוקדם מדי להסיק מסקנות, היא לא פסלה אפשרות למעורבות חיצונית. "אנחנו מדברים עם עדי ראייה, אנחנו לוקחים דגימות מהזירה ואנחנו עורכים בדיקות רעילים שיעזרו לנו לקבל את התשובה", אמר מארק רווליי, האחראי על הלוחמה בטרור בבריטניה.

"עלינו לזכור כי גולים רוסים אינם בני אלמוות, הם מתים בסופו של דברים וייתכן שיש נטייה לתיאוריות קונספירציה, אך בכל זאת, עלינו להיות מודעים לעובדה של איומים חיצוניים", ציין בריאיון לרדיו הציבורי, בטרם התייחס לרצח של ליטוויננקו.

קביעת סיבת מותו של ליטוויננקו התקבלה רק אחרי שבועות, והאשמת רוסיה בכך דרשה עשור נוסף של חקירה נרחבת. רעייתו של המרגל המנוח, שהפך לאחד ממתנגדיו הבולטים של פוטין, אמרה לטלגרף: "זה נראה דמה למה שקרה לבעלי, אבל אנחנו צריכים עוד זמן. אנחנו צריכים לדעת איזה חומר זה היה, האם הוא היה רדיואקטיבי?".

הוועדה לחקירת מות סוכן הקג"ב לשעבר ליטוויננקו: "פוטין הורה על חיסולו". רויטרס
הרופאים גילו את החומר שגרם למותו רק כעבור שבועות. ליטוויננקו/רויטרס

בקרמלין דחו את הספקולציות על מעורבות בתקרית והציעו לשתף פעולה. "זה לא לקח להם זמן רב", אמר דובר הקרמלין, דימטרי פסקוב, כשנשאל לגבי הדיווחים בכלי התקשורת בבריטניה. לדבריו, אין למוסקבה מידע על "התקרית הטראגית" והיא מוכנה לשתף פעולה עם הרשויות בבריטניה, אם אלו יבקשו את עזרתה.

קצין המודיעין הרוסי לשעבר נשלח ל-13 שנות מאסר ב-2006, אחרי שהורשע בריגול לבריטניה באמצעות חשיפת זהותם של סוכני מודיעין רוסים ברחבי אירופה. מוסקבה טענה כי הוא קיבל מאה אלף דולר עבור המידע שהעביר לסוכנות הביון הבריטית MI6, החל משנות ה-90.

הוא הורשע בבגידה, ולפי הדיווחים באותה תקופה, הוא הודה במיוחס לו ושיתף פעולה עם החוקרים. הוא היה אחד מבין ארבעה אסירים ששחרה רוסיה עבור עשרה מרגלים שהוחזקו על ידי ארצות הברית. לאחר מכן, הוא עבר לבריטניה. כחלק מאותה קבוצת מרגלים ששוחררה על ידי ארצות הברית, הייתה גם המרגלת אנה צ'פמן, שהחזיקה בדרכון בריטי.

(עדכון ראשון: 10:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully