וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רעל בבושם וכפפות שחורות: המבצע הכמעט מושלם לחיסול המרגל הרוסי

איש לא יחס חשיבות לאלכסנדר פטרוב ורוסלן בושירוב, שככל הנראה השתמשו בשמות בדויים כשנחתו בלונדון. לאורך שלושה ימים הם נסעו ברכבות, בדקו את השטח ונעלמו במהירות. הבעיה הייתה שסקריפל, שבגד בסוכנות הביון שהפעילה אותם, נותר בחיים

המודיעין הבריטי חשף: אלו האזרחים הרוסים שהרעילו את המרגל סקריפל/צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

ב-2 במרץ האחרון נחתו שני נוסעים, לכאורה תמימים, עם דרכונים רוסיים בנמל התעופה גטוויק בלונדון, לאחר שהמריאו ממוסקבה כמה שעות קודם לכן. הם נשאו את השמות אלכסנדר פטרוב ורוסלן בושירוב, ולפי הרשויות הבריטיות, היה זה שמם הבדוי של שני קציני המודיעין הרוסי (GRU) שנשלחו לחסל את המרגל לשעבר סרגיי סקריפל, שהפך לבוגד כשהעביר סודות לביון הבריטי.

הרשויות בבריטניה חשפו את שמותיהם ואמרו כי יש מספיק ראיות כדי להעמידם לדין, אולם כל עוד לא יצאו משטחה של רוסיה, הסיכוי שיובאו למשפט בממלכה קלוש עד לא קיים.

ב"גרדיאן" תיארו את המסלול שעשו שני הסוכנים, שנשאו עמם בקבוקון בושם של "נינה ריצ'י" בקופסה מעוטרת פרחים. למרות המראה התמים, לפי המשטרה המקומית, הבקבוקון הכיל נוביצ'וק, גז עצבים קטלני שפותח בחשאי בברית המועצות. הכלי עוצב במיוחד כדי שלא יהיה ניתן לגלות את הרעל. גם שירותי הקג"ב הסובייטים יצרו מתקנים דומים במהלך המלחמה הקרה.

לקריאה נוספת
בריטניה חשפה: אלו האזרחים הרוסים שהרעילו את המרגל סקריפל

צילומי אבטחה של החשודים הרוסים אשר ניסו לרצוח את המרגל הסובייטי לשעבר וביתו - סרגיי סקריפל ויוליה. רויטרס
עם בקבוק בושם בתיק. בושירוב לאחר הנחיתה בגטוויק, 2 במרץ/רויטרס

הטיסה שבה השניים היו - SU2588 - נחתה בשעה 15:00, יום שישי. הם תועדו במצלמות האבטחה באזור ביקורת הדרכונים. המשטרה אמרה כי בושירוב, בעל זקן התיש והשיער הכהה, ופטרוב, שהיה לא מגולח ולבש חולצה כחולה, כבר ביקרו בבריטניה לפני כן.

מנמל התעופה הם המשיכו לתחנת הרכבת ויקטוריה ואז עלו על הטיוב, למזרח לונדון. הם שהו במלון הצנוע "סיטי סטיי", הסמוך לסניף של בנק ברקלייס.

עוד באותו נושא

פוטין לא שוכח: הנקמה ב"בוגד" שחשף את רשת הריגול הרוסית באירופה

לכתבה המלאה
צילומי אבטחה של החשודים הרוסים אשר ניסו לרצוח את המרגל הסובייטי לשעבר וביתו - סרגיי סקריפל ויוליה. רויטרס
פטרוב ובושירוב בתחנת הרכבת בסולסברי, 3 במרץ/רויטרס

את המשימה הם ביצעו לפי ספר המבצעים הקלאסי. למחרת הנחיתה, הם נסעו לסולסברי כדי לבדוק את השטח אחרי שעלו על רכבת מתחנת ווטרלו והגיע לעיר השלווה בסביבות השעה 14:25. הם היו במשך כשעתיים ועזבו ב-16:10. הם נקלטו במצלמות האבטחה בתחנת הרכבת בעיר, כשהם משקיפים על רציף היציאה ובורישוב החזיק בזוג כפפות שחורות.

ביום של ניסיון ההתנקשות, שני הסוכנים עברו מסע דומה. הם יצאו בשעה 8:05 מלונדון והגיע לסולסברי ב-11:48. בקבוק הבושם ככל הנראה הוסתר בתיק אפור שנשא פטרוב. אחרי שירדו מהרכבת, הם המשיכו ברגל, מרחק קצר לביתו של סקריפל ברחוב "כריסטי מילר".

מצלמות האבטחה תיעדו אותם שוב, הולכים זה לצד זה ברחוב "ווליטון", דקות לפני התקיפה. הם חלפו על פני תחת דלק ופנו בשלב מסוים ימינה, לאורך הכביש או במסלול שעובר דרך חורשה קטנה. לפי המשטרה, הם ריססו את גז העצבים על ידית ביתו של סקריפל.

צילומי אבטחה של החשודים הרוסים אשר ניסו לרצוח את המרגל הסובייטי לשעבר וביתו - סרגיי סקריפל ויוליה. רויטרס
השניים בדרך לביתו של סקריפל בסולסברי, 4 במרץ/רויטרס

הרגע הזה לא תועד, אך הם נראו שוב בשעה 13:05 ברחוב "פישרטון" בדרכם חזרה לתחנה. השניים נראו נינוחים, כשפטרוב אפילו חייך. כל שנותר להם הוא להיפטר משרידי הנוביצ'וק ולעזוב את הממלכה. בשלב מסוים, הם ככל הנראה השליכו את הבקבוק מאחר שלהבריח אותו בחזרה היה מסוכן מדי בשלב זה. הוא הגיע לפח אשפה, וכתוצאה מכך יורעלו עוד בני זוג תמימים - דון סטרוג'ס וצ'ארלי רוליי. סטרוג'ס תמות כמה ימים לאחר החשיפה לרעל הקטלני, בעוד שבם זוגה יתאושש וישוחרר מבית החולים.

ב-13:50 השניים נראו שוב בתחנת סולסברי, ליד מעבר הכרטיסים. הם לא זכו לתשומת לב יוצאת דופן, ועד שסקריפל ובתו יוליה נמצאו ללא הכרה בפארק במרכז העיר בשעות אחר הצהריים, צמד המתנקשים כבר לא היה שם.

המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל ובתו יולה.
כשהם נמצאו ללא הכרה, המרעילים כבר נעלמו. סקריפל ובתו יוליה

בפעם האחרונה תועדו שני האזרחים הרוסים בנמל התעופה הית'רו, בשעה 19:28. שניהם עברו דרך בידוק האבטחה, פטרוב ראשון, עם מזוודה שחורה קטנה. בידו הימנית היה מסמך אדום, הדרכון הרוסי שלו. המשטרה סבורה כי הדרכון היה מקורי, אך שמו היה בדוי, מה שמצביע על מעורבות ממשלתית.

צילומי אבטחה של החשודים הרוסים אשר ניסו לרצוח את המרגל הסובייטי לשעבר וביתו - סרגיי סקריפל ויוליה. רויטרס
פטרוב בנמל התעופה הית'רו לפני ההמראה למוסקבה, 4 במרץ/רויטרס

הטיסה של חברת "אירופלוט" המריאה בסביבות השעה 22:30. הסיכוי שישובו לממלכה אי-פעם אינו סביר, וזהותם ומקום הימצאותם הנוכחיים אינם ידועים. במוסקבה טוענים כי "השמות לא אומרים להם דבר" וממשיכים להתעקש על כך שאין להם יד בדבר.

המודיעין הבריטי חשף: אלו האזרחים הרוסים שהרעילו את המרגל סקריפל. רויטרס
שמותיהם האמתיים ומקום הימצאם לא ידועים. בושירוב ופטרוב/רויטרס

למרות זאת, ראשת הממשלה תרזה מיי יותר מרמזה כי מי שאישר את המבצע היה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בכבודו ובעצמו - כפי שקרה בדוח הוועדה הציבורית שחקרה את ההתנקשות בעריק רוסי אחר, אלכסנדר ליטוויננקו. האחרון חוסל על ידי שני אזרחים רוסים אחרים, שהשתמשו בחומר הרדיואקטיבי פולוניום-210. עם זאת, בניגוד למבצע ההוא, סקריפל הצליח לשרוד בניגוד לכל הציפיות ועתה הוא נמצא במקום בטוח.

המסר של פוטין

המבצע המתוחכם יצא לדרך שבועיים בלבד לפני הבחירות לנשיאות רוסיה, שבהן הבטיח פוטין בקלות כהונה נוספת בת שש שנים. פעולת החיסול, על אף שלא צלחה, שלחה מסר לעריקים ולמתנגדי משטר אחרים ולפיו הקרמלין לא יהסס לרדוף אחרי אויביו בכל מקום, יהיו ההשלכות אשר יהיו.

היום דווח בסוכנות הידיעות הממשלת RIA כי פוטין חתם ביום שני - יומיים לפני חשיפת האזרחים הרוסים החשודים בניסיון החיסול של סקריפל - על צו האוסר להעביר מידע על סוכנים פרילנסרים העובדים בשירות סוכנויות המודיעין הרוסיות. עד כה, החוק נגע רק לאנשי קבע.

נשיא רוסיה, פוטין, פונה לאומה בנוגע לרפורמות בפנסיה במוסקבה, רוסיה, 29 באוגוסט 2018. רויטרס
המבצע יצא לדרך שבועיים לפני הבחירות. פוטין/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully