וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכבת ההרים הפוליטית דוהרת: מה יכול לעצור את ישראל בדרך לבחירות?

19.8.2020 / 7:25

המחלוקות על התקציב והמינויים הבכירים והחשש מפסילה של נתניהו בבג"ץ הביאו את המתיחות בקואליציה לנקודת רתיחה. אם הצעת החוק לדחיית אישור התקציב לא תאושר עד יום שני בחצות, ישראל תצא לסבב בחירות רביעי בשנה וחצי. כל מה שצריך לדעת לקראת השבוע הגורלי

בווידאו: גנץ מתייחס למשבר הפוליטי עם הליכוד/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ניר חן

הליכוד וכחול לבן מנהלים בשבוע האחרון שיחות אינטנסיביות, אך עד כה לא נמצאה הנוסחה שתחלץ אותם מהמשבר הקואליציוני העמוק שאליו הממשלה נכנסה, עוד לפני שמלאו לה 100 יום. המשבר, שפרץ סביב נושא התקציב, תפח בינתיים, ונוספו לו עוד דרישות ומחלוקות על נושאים נוספים שקשורים בהמשך העבודה בממשלה המשותפת.

בכנסת ימשיכו לקדם היום (רביעי) את החוק לדחיית מועד אישור התקציב, שיכול לתת לקואליציה עוד קצת אורך נשימה, אבל אם עד יום שני בחצות הליכוד וכחול לבן לא יצליחו לגבש הסכמות - הכנסת תתפזר באופן אוטומטי וישראל תצא לסבב נוסף של בחירות, הרביעי תוך שנה וחצי. ככל שיתקרב הדד-ליין, יתרבו המתווכים והפשרות, וגם משחקי ההאשמות. וואלה! NEWS עושה סדר.

ראש הממשלה בנימין נתניה ושר הביטחון בני גנץ ובהצהרה לתקשורת, בקריה בתל אביב, 27 ביולי 2020. טל שחר, אתר רשמי
רגע האמת מתקרב של ממשלת האחדות מתקרב. נתניהו וגנץ/אתר רשמי, טל שחר

מה נמצא על שולחן המו"מ?

תקציב: בכחול לבן דורשים מנתניהו לקיים את ההסכם הקואליציוני במלואו, כלומר, לעמוד בסעיף המפורש שקובע שיש להעביר תקציב דו-שנתי עד סוף 2021, שאותו הוא דורש להפר באופן חד צדדי. בליכוד, לעומת זאת, מתעקשים לפצל את ההצבעה לתקציב מידי, עד סוף השנה הנוכחית, ולתקציב נוסף ל-2021, או לכל הפחות לקבוע שעד סוף השנה הבאה תתקיים הצבעה נוספת על התקציב. למה? כי בהסכם עם גנץ, רק אם הממשלה נופלת בהצבעה על התקציב, נתניהו נשאר ראש הממשלה. בכל מקרה אחר - ראשות הממשלה עוברת לגנץ.

תקנון ומינויים: במקביל, על השולחן יש גם שאריות לא מוסכמות עוד מימי הקמת הממשלה כמו התקנון והמינויים הבכירים - מוקד המחלוקת המרכזי. בהסכם הקואליציוני סוכם שתוך 100 ימים הצדדים יסכימו על מנגנון חדש למינויים בכירים, כמו היועמ"ש, המפכ"ל, ראש השב"כ ופרקליט המדינה, רק שהם לא הסכימו על כלום. כך גם בנוגע לתקנון הממשלה, שאמור להסדיר את העבודה המשותפת, ולמנגנון שיפצה על הפער במספר השרים ועל כך שלליכוד יש יותר שרים מכחול לבן, שטרם סוכם בין הצדדים.

עוד בוואלה!

ההפגנות ומשבר הקורונה מוכיחים שישראל חייבת שיטה פוליטית חדשה

לכתבה המלאה

בג"ץ: בליכוד דורשים להוסיף להסכם ערובה שתבטיח הגנה פוליטית לנתניהו מפני פסילה אפשרית של בג"ץ בהמשך הליכיו המשפטיים. החשש הוא שבג"ץ יפסול את הסדר הרוטציה ויקבע שנתניהו, כנאשם בפלילים, לא יכול לכהן בתפקיד ראש הממשלה החליפי, או יקבע שעליו לצאת לנבצרות אחרי פתיחת המשפט בינואר 2021. הדרישה היא שכחול לבן תתחייב שבכל מקרה של מניעה משפטית למימוש ההסכם, הכנסת תתפזר לבחירות, ובליכוד גם רוצים שזה יעוגן בחקיקה.

מה הסוגיה הכי נפיצה בחבילה?

בליכוד ובכחול לבן מסכימים לפחות על דבר אחד - שסוגיית המינויים הבכירים היא חומר הנפץ שעשוי לפוצץ בסוף את האירוע לגמרי. בליכוד רוצים לבטל את ועדות האיתור והוועדות למינויים בכירים, או להכפיף אותם לגופים עם מעורבות פוליטית בדרגה כזו או אחרת. כך לדוגמה, עלתה הצעה למנות ועדה ציבורית, שתורכב מאישים שימונו על ידי שתי המפלגות, שתהיה הגוף שממליץ לממשלה על המינויים.

בכחול לבן מסרבים לשינויים ולפוליטיזציה של הליך המינויים, מחשש שנתניהו ינסה להשפיע על המינויים הגורליים להמשך ההליכים הפליליים נגדו. שר המשפטים, אבי ניסנקורן, מוטרד בעיקר מהניסיון להשפיע על זהותו של פרקליט המדינה הבא, שהליך האיתור שלו אמור להתחיל בעוד שבועות ספורים.

תמר זנדברג בדיון במליאת הכנסת, 5 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
הלו"ז מצטמצמם, והכנסת עלולה להתפזר. דיון במליאה, לפני כשבועיים/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בכחול לבן אומרים שמדובר ב"ייהרג ובל יעבור" מבחינתם, וגם בליכוד לא עושים סימן של פשרה. ברקע המאבק הבלתי פוסק של נתניהו בבכירי משרד המשפטים ובמערכת אכיפת החוק, סוגיית המינויים הבכירים בוערת בקרב תומכיו, ומהצד השני - השמירה על הדמוקרטיה ועל שומרי הסף הייתה אחד הנימוקים המרכזיים לכניסת כחול לבן לממשלה. לכן, במערכת הפוליטית מעריכים ששני הצדדים יעדיפו שהממשלה תתפרק על נושא כזה, ולא על הוויכוח בין תקציב חד או דו שנתי, שקיבל את מרכז הבמה תחילה.

מה עם החוק לדחיית אישור התקציב?

הקואליציה מקדמת מזה כשבוע הצעת חוק שיכולה לסייע בפתרון המשבר, או לפחות לדחות אותו ולמנוע מהכנסת להתגלגל לבחירות בשבוע הבא. החוק, אותו יזמה סיעת "דרך ארץ", מאריך את פרק הזמן שניתן לאישור התקציב לפי החוק ב-100 ימים נוספים, ואמור לתת זמן לצדדים להגיע להסכמות.

החוק אושר כבר בקריאה טרומית וראשונה, ויגיע היום לדיון בוועדת הכספים כדי להכין אותו לקריאה שנייה ושלישית. רק שבשלב זה, כל עוד אין חבילת הסכמות על המחלוקות, בליכוד לא מסכימים להעלות אותו לאישור סופי בקריאה שנייה ושלישית במליאה, וכל עוד אין אישור סופי - הדד-ליין של יום שני הקרוב בחצות, 24 באוגוסט, נותר בעינו. כשיפקע - הכנסת תתפזר באופן אוטומטי ללא תקציב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דורשים לאשר את תקציב הישיבות. גפני, ליצמן ודרעי בפגישה על משבר התקציב/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה לוחות הזמנים?

אם החוק לדחיית מועד אישור התקציב לא יאושר היום במליאה, כפי שמסתמן כעת, המועד האחרון שניתן יהיה לאשר אותו הוא ביום שני, סמוך לדד-ליין, כך שכרגע נראה שכל הדרמה תתנקז לרגע האחרון. ואולם, ההערכה הרווחת במערכת הפוליטית היא שגם אם יאושר החוק לדחיית התקציב, הוא רק ידחה את הקץ בעוד כמה חודשים, ולקראת מועד אישור התקציב הבא - סכנת הבחירות תעלה שוב על הפרק.

במקביל להצבעה על החוק לדחיית אישור התקציב, ועדת הכספים תדון גם בדרישה של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, לאשר תקציב של 400 מיליון שקלים לישיבות. בסיעות החרדיות דרשו לאשר את תקציב הישיבות כתנאי להסכמתם למהלך של נתניהו לצאת לבחירות.

האם יש עדיין סיכוי לממשלת ימין צרה?

בליכוד ניסו לבחון שוב ושוב בשבועות האחרונים את האפשרות להקים ממשלת ימין צרה בכנסת הנוכחית, שתכלול, בנוסף אליהם ולסיעות החרדיות, את ימינה, ועוד 3-2 עריקים מגוש כחול לבן. ההערכה הייתה שככל שאיום הבחירות יהפוך לממשי, חלק מהח"כים של גנץ יחששו לאבד את מקומם בבחירות ויעדיפו לחבור לממשלה בראשות נתניהו. ואולם, במקביל, ימינה בראשות נפתלי בנט רשמה זינוק דרמטי ויותר מהכפילה את כוחה בסקרים, והאינטרס של בנט לחבור לנתניהו, אחרי שהשפיל אותו במו"מ הקואליציוני והשאיר אותו מחוץ לממשלה, פחת משמעותית, וכך גם המסרים שהועברו בנושא לליכוד; לצד זאת, גם העריקים המיוחלים, לעת עתה, לא נוהרים לממשלת 61 ושומרים על נאמנות לגנץ.

נפתלי בנט בדיון במליאת הכנסת, 5 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
האינטרס לחבור כעת לנתניהו פחת משמעותית. בנט/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

כדי להקים ממשלה צרה, נתניהו יצטרך לעשות טריק מתוחכם, שכן לפי ההסכם הקואליציוני, לא נתניהו ולא גנץ יכולים לעמוד בראש ממשלה חלופית בכנסת הזו. האופציה היחידה שיכולה לעקוף את הסעיף הזה היא להקים ממשלת ימין צרה בראשות מישהו אחר, מנאמניו של נתניהו, לתקופה זמנית, ואז להפיל גם אותה בהצבעת אי אמון ולהשביע במקומה ממשלה אחרת בראשות נתניהו. נשמע מטורף? בהחלט כן, אבל בימים הקרובים, ככל שיתקרב המועד ויעלו הלחצים, המערכת הפוליטית תעלה על רכבת הרים, שיכולים לקרות בה הרבה דברים משוגעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully