וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע לפיזור הכנסת, ובכחול לבן והליכוד רחוקים מהסכמות במשבר הקואליציוני

עודכן לאחרונה: 18.8.2020 / 0:11

פגישה נוספת בין נציגי המפלגות הסתיימה ללא התקדמות זה היום השני ברציפות, והצדדים ימשיכו בניסיון לפתור את המשבר בימים הקרובים. בשל אי ההסכמות, לא נקבע דיון לאישור הצעת החוק לדחיית התקציב לקריאה שנייה ושלישית. אם החוק לא יאושר עד שני הבא - ישראל תלך לבחירות

בווידאו - הצבעה על הצעת החוק לדחיית מועד הגשת התקציב/ערוץ הכנסת

פחות משבעה ימים נותרו עד שהכנסת תתפזר באופן אוטומטי אם לא יעבור תקציב המדינה, ובליכוד וכחול לבן עדיין רחוקים מהסכמות. הערב (שני) נערכה פגישה נוספת של נציגי שתי המפלגות, שבה דנו על הנושאים הנוגעים למשבר הקואליציוני, בהם סוגיית התקציב, המינויים הבכירים, ההגנה מפני פסילה אפשרית של בג"ץ, ותקנון עבודת הממשלה. על פי שני הצדדים, הפגישה הסתיימה ללא התקדמות.

מוקדם יותר אישרה מליאת הכנסת את הצעת החוק של ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) לדחיית אישור תקציב המדינה במאה ימים בקריאה ראשונה, במטרה לאפשר לצדדים לנסות ולהגיע לפתרון. אולם בשל אי ההסכמות, ועדת הכספים לא תתכנס לאישור הצעת החוק לדחיית אישור התקציב לקריאה שנייה ושלישית.

אם החוק של האוזר לא יאושר עד ליום שני הבא - הכנסת תתפזר באופן אוטומטי וישראל תלך למערכת בחירות רביעית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ ובהצהרה לתקשורת, בקריה בתל אביב, 27 ביולי 2020. טל שחר, אתר רשמי
הצדדים ייפגשו במטרה לפתור את המחלוקת בנושא התקציב. נתניהו וגנץ/אתר רשמי, טל שחר

המחלוקת העיקרית בין הליכוד וכחול לבן החלה בעניין התקציב. ראש הממשלה בנימין נתניהו דורש להעביר תקציב מידי לכמה חודשים, ובהמשך תקציב לשנת 2021. לעומתו, גנץ דורש תקציב דו-שנתי כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני. מלבד מחלוקת זו, בליכוד דורשים לעשות חבילת תיקונים ושיפורים בהסכם.

מחלוקת נוספת נוגעת למינויים בכירים. מפלגות הליכוד וכחול לבן היו אמורות לגבש תוך מאה ימים מנגנון מוסכם למינויים בכירים כמו מפכ"ל המשטרה, פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה. בליכוד דורשים שכל תהליך המינויים יהיה פריטטי, כלומר שלשני הגושים תהיה מעורבות גם במינוי ועדות האיתור ובחירת שמות המועמדים. בנוסף, בליכוד דורשים לבטל את ועדת גולדברג שבוחנת את מינויי הבכירים. לעומת זאת, בכחול לבן מסרבים לתת לליכוד דריסת רגל בהליכים הפנימיים במשרד המשפטים, ובעיקר במינויים שעשויים להיות גורליים במיוחד עבור נתניהו ומשפט ההוכחות שלו שייפתח בינואר הקרוב.

עוד בוואלה

המשבר בקואליציה: פערים גדולים בסוגיית מינוי הבכירים והתקציב

לכתבה המלאה

נושא נוסף שעומד בלב המשא ומתן בין הצדדים הוא הדרישה של הליכוד לקבל ערובה מפני אפשרות שבג"ץ יפסול את הסדר הרוטציה וימנע מנתניהו לכהן כראש הממשלה החליפי בנובמבר 2021 מפני שהוא נאשם בפלילים, או שהוא יורה לנתניהו לצאת לנבצרות אחרי פתיחת המשפט. בליכוד דורשים לקבוע בחקיקה שבכל מקרה של מניעה משפטית למימוש ההסכם, הכנסת תתפזר לבחירות או שבכחול לבן יסכימו לפסקת התגברות - חקיקה שתתקן את פסיקת בג"ץ בכנסת.

בנוסף, ישנה מחלוקת על תקנון הממשלה. הליכוד וכחול לבן חלוקים על נוסח סעיף הפריטטיות בתקנון, שנועד לפצות על הפער במספר השרים בין הגושים, ועל כך שלגוש הימין-חרדים יש כמות שרים גדולה יותר מאשר לגוש כחול לבן.

ח"כ צבי האוזר במהלך נאומו במסגרת כינוס מליאת הכנסת לטובת הצבעה על דחיית מועד הגשת התקציב . כנסת, ירושלים 17 באוגסוט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
אם הצעת החוק שלו לא תאושר סופית בעוד שבוע - ישראל תלך לבחירות. האוזר/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

כל עוד אין הסכמות בכל הנושאים הללו, הליכוד צפוי לסרב להמשיך לקדם את החוק לדחיית מועד אישור התקציב מעבר לקריאה ראשונה. את המגעים בין הצדדים מנהלים יו"ר הכנסת יריב לוין ואיש העסקים יעקב אטרקצי מצד הליכוד, ושר המשפטים אבי ניסנקורן ומנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי הוד בצר מצד כחול לבן.

יו"ר יהדות התורה השר יעקב ליצמן נועד היום לפגישה עם ראש הממשלה נתניהו, במהלכה ביקש ממנו פעם נוספת למצוא פתרון לתקציב בסך 400 מיליון שקלים לישיבות. נתניהו הסכים, אך חזר שוב בשיחה על דרישתו לקדם "תקציב חד שנתי", והבהיר כי הוא "לא מעוניין בבחירות". ליצמן אמר לנתניהו כי "אם רוצים ללכת לבחירות, זה לא יכול לקרות בלי תקציב לישיבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully