וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בבית הלבן: הסכם הנורמליזציה לא כולל מכירת נשק לאיחוד האמירויות

18.8.2020 / 17:14

דברי הבכיר סותרים את הפרסומים לפיהם ההסכם כלל סעיף המאשר שארצות הברית תמכור מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות, ומאשרים את הודעת לשכת ראש הממשלה מהבוקר, שאף היא דחתה את הטענות. ראש המוסד ביקר באבו דאבי: "השתתף בדיון על שיתוף פעולה ביטחוני"

בווידאו: גנץ מתייחס להסכם עם איחוד האמירויות/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ניר חן

בכיר בבית הלבן אמר היום (שלישי) כי הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות לא כולל סעיף סודי על מכירת נשק למדינה. הדברים מאשרים את הודעת לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו מהבוקר, לפיה אין סעיף העוסק בכך במסגרת ההסכמות בין שתי המדינות.

במקביל, ראש המוסד יוסי כהן ביקר במדינה ונועד עם היועץ לביטחון לאומי שלה, השייח טחנון בן זאיד אל-נהיאן, באבו דאבי. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הרשמית של איחוד האמירויות, השניים דנו באפשרויות לשיתוף פעולה ביטחוני, "וחלקו את השקפת עולמם על ההתפתחויות האזוריות ועל תחומי עניין משותפים". בין היתר, כך דווח, הם דנו במאמצי שתי המדינות להכיל את נגיף הקורונה ולהתמודד עם התפשטות המגיפה.

בהודעה שפרסמה סוכנות הידיעות הממשלתית נמסר גם כי השייח טחנון הודה לכהן על תרומתו לקידום היחסים והדגיש בפניו כי הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות יסייע בהשגת שלום במזרח התיכון ויפתח אופק חדש לשיתוף פעולה בין שתי המדינות. הוא הוסיף כי ההתקדמות הטכנולוגית המהירה מחייבת לשתף פעולה עם מדינות שונות כדי להבטיח עתיד טוב יותר לעמי האזור. פרסום הידיעה על קיום הפגישה בתקשורת באיחוד האמירויות הוא חסר תקדים ביחסי ישראל עם איחוד האמירויות.

שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, יועצו וחתנו של נשיא ארה"ב, ג'ורג קושנר מוחים כפיים ברקע ההכרזה של טראמפ על ההסכם שנחתם בין ישראל ואיחוד האמירויות בבית הלבן 13 באוגוסט 2020. AP
טראמפ, קושנר ופרידמן במהלך ההכרזה על ההסכם/AP

הדברים באים בעקבות הפרסומים לפיהם שליט האמירויות השתכנע לכינון יחסי נורמליזציה עם ישראל, כחלק מסיכום על עסקת נשק עם ארצות הברית בשווי עשרות מיליארדי דולרים. על פי הפרסומים, העסקה כוללת מטוסי F-35, כטב"מים מסוג מתקדם ואמצעים נוספים.

נתניהו הבהיר הבוקר כי ישראל לא הסכימה לעסקת נשק בין ארצות הברית לאיחוד האמירויות הערביות במסגרת ההסכם. "מלכתחילה, ראש הממשלה התנגד למכירת F-35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינות כלשהן במזרח התיכון, כולל למדינות ערביות שעושות שלום עם מדינת ישראל", נמסר מלשכת ראש הממשלה. "נתניהו הביע עמדה עקבית זו פעם אחר פעם בפני הממשל האמריקני והיא לא השתנתה", הוסיפו בלשכה. "הסכם השלום עם איחוד האמירויות לא כולל שום סעיף בנדון, וארצות הברית הבהירה שהיא תמיד תקפיד לשמור על היתרון האיכותי של ישראל".

עוד בוואלה!

הרקורד הבעייתי של נתניהו מציף את החשש גם בהסכם החיובי עם האמירויות

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו מתייחס במהלך נאומו לההסכם ההסיטורי עם איחוד האמירויות 13 באוגוסט 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"מלכתחילה התנגד למכירת כלי נשק מתקדמים למדינות כלשהן באזור". נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

על פי לשכתו של נתניהו, "ההתנגדות העקבית למכירת מטוסי F-35 קיבלה משנה תוקף בתאריך ב-2 ביוני לאחר שראש המל"ל שוחח לבקשת ראש הממשלה עם מפקד חיל האוויר האלוף נורקין". בנוסף, נטען, גם "בשיחה של ראש הממשלה עם השגריר האמריקני פרידמן ב-7 ביולי, נתניהו הביע בצורה מפורשת את התנגדותה של ישראל למכירת מטוסי F-35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינה כלשהי במזרח התיכון, כולל במסגרת הסכמי שלום".

עוד נמסר מלשכת ראש הממשלה כי "ב-8 ביולי שיגר ראש הממשלה מכתב לשר החוץ האמריקני מייק פומפאו, בו הבהיר שעמדתה של ישראל תקפה גם בעקבות השגת הסכמי שלום. שר הביטחון בני גנץ עודכן בעמדה זו ב-29 ביולי".

בלשכת נתניהו הדגישו כי "ב-3 באוגוסט, בהנחיית ראש הממשלה, נפגש שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר עם פומפאו, וחזר במפורש על התנגדותה של ישראל למכירת F-35 ומערכות נשק מתקדמות אחרות למדינות כלשהן במזרח התיכון".

"לא טוב שמטוס כזה יסתובב במקומות אחרים"

גם שר הביטחון בני גנץ מסר היום הצהרה בנושא, לאחר שהשתחרר מבית החולים שיבא בתל השומר בו אושפז בשל ניתוח בגבו. גנץ התייחס לנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, והן לטענות לפיהן ההסכם כלל סעיף הנוגע למכירת מטוסי F-35. "זה מטוס המערכה המתקדם ביותר שקיים בעולם, ולא טוב שמטוס כזה יסתובב במקומות אחרים", אמר בהצהרה.

"אנחנו צריכים לדבר עם איחוד האמירויות ועם ארצות הברית, כדי לוודא שהאינטרסים הביטחוניים שלנו מתקיימים", הוסיף. "לא בהצהרות כלליות - אלא בדיבורים קונקרטיים, צריך לרדת לסעיפים ולוודא שאנחנו נותנים מענה לכל אתגר". גנץ הדגיש: "כל עוד אני שר הביטחון, לא יזוז פה דבר ללא תיאום. אפשר וצריך לעשות הסכם שלום תוך גילוי אחריות ביטחונית".

לדבריו שר הביטחון, "ההסכם עם האמירויות הוא חשוב ובעל פוטנציאל להתפתחות אזורית שמאוד רצויה למדינת ישראל. חשוב להבין שחוסנה ועתידה של ישראל תלויים באופן הדוק בשני מאמצים: החתירה לשלום, והקפדה ללא כל פשרה על העליונות הביטחונית של מדינת ישראל בכל מקום במזרח התיכון". גנץ הבהיר כי "אנחנו בדריכות ומוכנות בכל הזירות. חמאס משחק איתנו באש - אדאג שהאש תופנה אליו".

יו"ר כחול לבן בני גנץ וגבי אשכנזי ישיבת ממשלה 31 במאי 2020. רויטרס
"העליונות הצבאית של צה"ל היא אחד הדברים החשובים בביטחון שלנו". גנץ ואשכנזי/רויטרס

גנץ התייחס גם לעובדה כי לא היה שותף לגיבוש ההסכם עם איחוד האמירויות. "ראש הממשלה עדכן אותי לאחר ההחלטה על העניין, כך שמלכתחילה לא יכולתי לדעת על דברים שלא ידעתי שהם קיימים", אמר. "אם אפשר לקדם הסכם שלום עם מדינת ישראל ואני צריך לבלוע את הרוק - לא אכפת לי".

עוד הוסיף כי "סוגיית היתרון האיכותי של ישראל היא דבר שמוכר לי לאורך שירותי הצבאי כנספח הגנה, כסגן רמטכ"ל וכרמטכ"ל. אני יכול לשיר לכם את היתרון האיכותי הזה מהסוף להתחלה. אסור לקחת סיכונים ביטחוניים, צריך לקדם את ההסכם הזה. אנו נתמוך במאמץ הממשלתי, ונוודא היטב שהאינטרסים הביטחוניים שלנו יודעים להישמר".

גם שר החוץ גבי אשכנזי, התייחס לסוגיית הפרסומים הנוגעים לעסקאות הנשק. "אנחנו לא מכירים הבטחות ביטחוניות כחלק מההסכם עם האמירויות", מסר בתדרוך לכתבים. "אם יש כאלה - הם לא נעשו בהתייעצות או יידוע שלי ושל משרד החוץ. העליונות הצבאית של צה"ל היא אחד הדברים החשובים בביטחון שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully