וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשכת רה"מ: הסכם הנורמליזציה לא כלל הסכמה לעסקת נשק בין ארה"ב לאמירויות

עודכן לאחרונה: 18.8.2020 / 14:36

לשכת נתניהו דחתה את הפרסומים לפיהם ישראל הסכימה שארה"ב תעביר לאיחוד האמירויות מטוסי F-35. "רה"מ התנגד למכירת כלי נשק מתקדמים למדינות במזרח התיכון, ועמדתו לא השתנתה", נמסר. "ההסכם לא כולל סעיף בנדון". גנץ הבהיר: "נשמור על העליונות הביטחונית באזור"

בווידאו: גנץ מתייחס להסכם עם איחוד האמירויות/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ניר חן

ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר היום (שלישי) כי ישראל לא הסכימה לעסקת נשק בין ארצות הברית לאיחוד האמירויות הערביות במסגרת הסכם הנורמליזציה. זאת, בעקבות פרסומים לפיהם ההסכם לנרמול היחסים, כלל סעיף המאשר שארצות הברית תמכור מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות. "מלכתחילה, ראש הממשלה התנגד למכירת F-35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינות כלשהן במזרח התיכון, כולל למדינות ערביות שעושות שלום עם מדינת ישראל", נמסר מלשכת ראש הממשלה.

"נתניהו הביע עמדה עקבית זו פעם אחר פעם בפני הממשל האמריקני והיא לא השתנתה", הוסיפו בלשכה. "הסכם השלום עם איחוד האמירויות לא כולל שום סעיף בנדון, וארצות הברית הבהירה שהיא תמיד תקפיד לשמור על היתרון האיכותי של ישראל".

רה"מ נתניהו בביקור בבסיס חה"א נבטים 9 ביוני 2019. אריאל חרמוני/משרד הביטחון, אתר רשמי
"התנגד למכירת F-35 למדינות כלשהן במזרח התיכון". נתניהו/אתר רשמי, אריאל חרמוני/משרד הביטחון

על פי לשכתו של נתניהו, "ההתנגדות העקבית למכירת מטוסי F-35 קיבלה משנה תוקף בתאריך ב-2 ביוני לאחר שראש המל"ל שוחח לבקשת ראש הממשלה עם מפקד חיל האוויר האלוף נורקין". בנוסף, גם "בשיחה של ראש הממשלה עם השגריר האמריקני פרידמן ב-7 ביולי, נתניהו הביע בצורה מפורשת את התנגדותה של ישראל למכירת מטוסי F-35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינה כלשהי במזרח התיכון, כולל במסגרת הסכמי שלום".

עוד נמסר מלשכת ראש הממשלה כי "ב-8 ביולי שיגר ראש הממשלה מכתב לשר החוץ האמריקני מייק פומפאו, בו הבהיר שעמדתה של ישראל תקפה גם בעקבות השגת הסכמי שלום. שר הביטחון בני גנץ עודכן בעמדה זו ב-29 ביולי".

עוד בוואלה!

נתניהו בריאיון ראשון לכלי תקשורת באמירויות: "בעולם הערבי תומכים בהסכם"

לכתבה המלאה

"ב-3 באוגוסט, בהנחיית ראש הממשלה, נפגש שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר עם פומפאו, וחזר במפורש על התנגדותה של ישראל למכירת F-35 ומערכות נשק מתקדמות אחרות למדינות כלשהן במזרח התיכון", הוסיפו מטעמו של נתניהו.

התגובה מטעם לשכת נתניהו מגיעה בעקבות הפרסומים, לפיהם שליט האמירויות השתכנע לכינון יחסי נורמליזציה עם ישראל, כחלק מסיכום על עסקת נשק עם ארצות הברית בשווי עשרות מיליארדי דולרים. על פי הפרסומים, העסקה כוללת מטוסי F-35, כטב"מים מסוג מתקדם ואמצעים נוספים.

גנץ: "נשמור ללא פשרה על העליונות הביטחונית של ישראל באזור"

שר הביטחון בני גנץ מסר היום הצהרה, לאחר שהשתחרר מבית החולים שיבא בתל השומר בו אושפז בשל ניתוח בגבו. גנץ התייחס לנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, והן לטענות לפיהן ההסכם כלל סעיף הנוגע למכירת מטוסי F-35. "זה מטוס המערכה המתקדם ביותר שקיים בעולם, ולא טוב שמטוס כזה יסתובב במקומות אחרים", אמר בהצהרה.

"אנחנו צריכים לדבר עם איחוד האמירויות ועם ארצות הברית, כדי לוודא שהאינטרסים הביטחוניים שלנו מתקיימים", הוסיף. "לא בהצהרות כלליות - אלא בדיבורים קונקרטיים, צריך לרדת לסעיפים ולוודא שאנחנו נותננים מענה לכל אתגר". גנץ הדגיש: "כל עוד אני שר הביטחון, לא יזוז פה דבר ללא תיאום. אפשר וצריך לעשות הסכם שלום תוך גילוי אחריות ביטחונית".

"ההסכם עם האמירויות הוא חשוב ובעל פוטנציאל להתפתחות אזורית שמאוד רצויה למדינת ישראל", הוסיף גנץ. "חשוב להבין שחוסנה ועתידה של ישראל תלויים באופן הדוק בשני מאמצים: החתירה לשלום, והקפדה ללא כל פשרה על העליונות הביטחונית של מדינת ישראל בכל מקום במזרח התיכון". שר הביטחון הבהיר כי "אנחנו בדריכות ומוכנות בכל הזירות. חמאס משחק איתנו באש - אדאג שהאש תופנה אליו".

שר הביטחון, בני גנץ במהלך הצהרתו בקרייה, ת"א 18 באוגוסט 2020. -, אתר רשמי
"לא טוב שמטוס כזה יסתובב במקומות אחרים". גנץ/אתר רשמי, -

גנץ התייחס גם לעובדה כי לא היה שותף לגיבוש ההסכם עם איחוד האמירויות. "ראש הממשלה עדכן אותי לאחר ההחלטה על העניין, כך שמלכתחילה לא יכולתי לדעת על דברים שלא ידעתי שהם קיימים", אמר. "אם אפשר לקדם הסכם שלום עם מדינת ישראל ואני צריך לבלוע את הרוק - לא אכפת לי".

"סוגיית היתרון האיכותי של ישראל היא דבר שמוכר לי לאורך שירותי הצבאי כנספח הגנה, כסגן רמטכ"ל וכרמטכ"ל. אני יכול לשיר לכם את היתרון האיכותי הזה מהסוף להתחלה", הוסיף. "אסור לקחת סיכונים ביטחוניים, צריך לקדם את ההסכם הזה. אנו נתמוך במאמץ הממשלתי, ונוודא היטב שהאינטרסים הביטחוניים שלנו יודעים להישמר".

גם שר החוץ גבי אשכנזי, התייחס לסוגיית הפרסומים הנוגעים לעסקאות הנשק. "אנחנו לא מכירים הבטחות ביטחוניות כחלק מההסכם עם האמירויות", מסר בתדרוך לכתבים. "אם יש כאלה - הם לא נעשו בהתייעצות או יידוע שלי ושל משרד החוץ. העליונות הצבאית של צה"ל היא אחד הדברים החשובים בביטחון שלנו".

ח"כ בוגי יעלון במהלך נאומו במליאת הכנסת 5 באוגוסט 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, רויטרס
"שוב נתניהו מקריב אינטרסים לאומיים לטובת הישרדותו". יעלון/רויטרס, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

שר הביטחון לשעבר, ח"כ משה יעלון (יש עתיד-תל"ם), התייחס גם הוא לפרסומים על ההסכמה הישראלית לעסקת המטוסים בין האמריקנים לאיחוד האמירויות. "נתניהו רקח הסכם מדיני ועסקה ביטחונית, תוך הסתרה משרי הביטחון והחוץ ומהקבינט - ברור שהרקע והעיתוי פוליטי", כתב בחשבון הפייסבוק שלו.

יעלון, שהיה שר ביטחון בזמן פרשת הצוללות, ולא עודכן על ידי נתניהו בהסכמה הישראלית למכירת צוללות גרמניות למצרים, כתב כי "שוב נתניהו מקריב אינטרסים לאומיים לטובת הישרדותו האישית והימלטותו מבית המשפט והחקירות שבדרך". יעלון קרא לשותפיו לשעבר, ראשי כחול לבן, להתפטר מהממשלה והוסיף כי "עדיין לא ברור למה גנץ ואשכנזי ממשיכים להשתתף בממשלה של נאשם עם שלושה כתבי אישום".

יעלון אף קשר בין פרשת הצוללות לבין הדיווחים המוכחשים על העסקה הנלווית להסכם הנורמליזציה עם האמירויות. לדבריו, "ברור שאילו הייתה קמה ועדת חקירה ממלכתית, או לפחות בדיקה של פרשת 'נתניהו וטיסנקרופ', ובעיקר האישור שנתן לממשלת גרמניה למכור צוללות מתקדמות למצרים, מאחורי גבם של הקבינט, שר הביטחון והרמטכ"ל - אולי היינו חוסכים את האירוע הנוכחי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully