וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות: עד סוף החודש יגובש מתווה לכניסת תיירים ממדינות ירוקות

עודכן לאחרונה: 17.8.2020 / 12:26

בדיון בוועדה לביקורת המדינה בנושא מתווה פתיחת השמיים, אמר פרופ' גרוטו כי המתווה להגעת התיירים בקפסולות יאושר בקרוב. זאת, לאחר הביקורת שעלתה על כך שישראלים יכולים לחזור מהמדינות עם אחוז התחלואה הנמוך ללא בידוד, בעוד שאזרחי אותן מדינות לא מורשים להיכנס

בווידאו: פרופ' איתמר גרוטו בדיון על פתיחת השמיים בוועדה לביקורת המדינה/צילום: ערוץ כנסת

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו הודיע היום (שני) כי עד סוף החודש יגובש מתווה לכניסת תיירים בקפסולות ממדינות ירוקות. את הדברים אמר במהלך דיון הוועדה לביקורת המדינה בנושא מתווה פתיחת השמיים וחזרת הטיסות, שנכנס אתמול לתוקף באופן רשמי. הודעת גרוטו באה בעקבות ביקורת שעלתה על כך שישראלים יכול לחזור מהמדינות הירוקות ללא בידוד, בעוד שהתיירים מאותן מדינות לא מורשים להיכנס.

עם פתיחת הדיון, הכריז מנכ"ל רשות שדות התעופה יעקב גנות כי כ-5,000 איש טסו אתמול מנתב"ג. עם זאת, מנכ"ל נתב"ג, שמואל זכאי, ציין כי חלק מהנוסעים נתקלו בקשיים ולא עלו לטיסות. "לא לכולם ברורים הכללים והבדיקות שהם צריכים להביא. רק הבוקר 21 איש לא הורשו לעלות לטיסה ליוון כי הביאו את תוצאות הבדיקה בעברית".

דיון הועדה לביקורת המדינה, 17 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
דיון הוועדה, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בהמשך טען זכאי כי לנוסעים חלק משמעותי במניעת ההדבקה. "קיבולת שדה התעופה נקבעת כיום על פי היכולת לשמור על ריחוק חברתי. השדה פועל היום במספרים קטנים משמעותית מאשר בעבר. אנחנו מטפלים בשמונה טיסות נכנסות ועשר טיסות יוצאות בשעה לעומת 48 בתקופה של לפני הקורונה. אין לנו אפשרות להחזיק אנשים בין מועד הבדיקה טרום הטיסה לטיסה עצמה כדי לוודא שהם לא נדבקים. אנחנו סומכים עליהם שיהיו אחראים".

במהלך הדיון, התייחס פרופ' גרוטו למקרה שמדינה בה שוהה נוסע הופכת ל"אדומה", והבהיר כי הגדרת המדינה נקבעת לפי מצבה ביציאה מישראל אליה. כמו כן, אמר כי המשרד מקדם אמצעים לבדיקות מהירות בשדה התעופה. "אנחנו רואים סיכוי גדול מאוד לבדיקות חלופיות מהירות עם תשובה במקום. ישראל היא בחזית הטכנולוגיה בפיתוח של בדיקות משאף", אמר.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ציין גם כי תהיה התייחסות מיוחדת לנסיעות למטרת עסקים. "יש שתי סוגיות, טיסה לחו"ל לצרכי נופש והפן העסקי. נבדקת אפשרות למתווה 'אדום-לאדום' (טיסה ממדינה אדומה לאדומה - ק.כ) בתנאים מסוימים לאנשי עסקים. האתגר הוא איך לקבוע מיהו איש עסקים, מה נסיעת העסקים כוללת, מה מגדיר נסיעה כזו", הסביר.

בתגובה, אמר יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם) כי "בינתיים אנחנו תקועים בשיח של מדינות אדומות או ירוקות, אבל בסוף אנחנו מטיסים אנשים, לא מדינות". גרוטו לא הכחיש את דבריו. "זה נכון, אבל כרגע אנחנו נמצאים במצב בו יש כל מיני גישות כרגע בעולם. לכל מדינה או קבוצת מדינות יש גישה אחרת ולא אחידה. אנחנו שואפים או מקווים שבעתיד תתגבש הסכמה לגבי תפיסה אחידה".

עוד בוואלה!

לאן נטוס ואיך להיערך לפני שמגיעים לנתב"ג? ישראל פותחת את השמיים

לכתבה המלאה
פתיחת שמיים - טיסה ראשונה יצאה מנתב"ג לפי התו הכחול, 16 באוגוסט 2020. ניב אהרונסון
נוסעים בנתב"ג, אתמול/ניב אהרונסון

ד"ר אשר שלמון, מנהל היחסים הבינלאומיים במשרד הבריאות, טען כי פתיחה מלאה של השמיים לא תקרה בעתיד הקרוב. "הבעיה שלנו היא מספר המקרים החדשים ביום. כדי לפתוח את השמיים נצטרך להגיע לרף של האיחוד האירופי, זאת אומרת 25 מקרים למיליון תושבים - המשמעות בישראל היא כ-200 מקרים ליום. אנחנו רחוקים משם".

שלמון הוסיף והתייחס לפתיחת מעברי הגבול היבשתיים, כך שיתאפשרו החופשות במצרים ובירדן.
"מצרים היא מדינה לא פשוטה. יש בה עדיין תחלואה גבוהה ויש בה יכולת מוגבלת של בדיקות.
אנחנו ראינו למשל איך הרשויות בעזה נהגו בחומרה כלפי פלסטינים שחזרו ממצרים לתוך עזה - כולל בידוד של שלושה שבועות, אני לא בטוח שנרצה לאמץ את הגישה. אבל חמאס באופן אפקטיבי הצליח למנוע תחלואה ברצועה דרך אותו בידוד קפדני על הנכנסים ממצרים", אמר. פרופ' גרוטו הבהיר כי הנושא בטיפול, והמשרד מנסה למצוא פתרונות לסוגיה.

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל שהציע את מתווה כניסת התיירים, בירך על הודעת משרד הבריאות. "אחרי פעילות ולחץ מתמשכים של לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, לקביעת מדיניות כניסת קבוצות תיירים ממדינות ירוקות לישראל בקפסולות מפוקחות להצלת כלכלת הפריפריה, אישר היום פרופ' גרוטו בתשובה לשאלת מנכל הלשכה שעד סוף חודש יפורסם מתווה לכניסת קבוצות תיירים על פי עקרונות המתווה שיזמה הלשכה. בשורה ענקית וחשובה לערי פריפריה רבות".

נמל התעופה בן גוריון, 22 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"לא לכולם ברורים הכללים". נמל התעופה בן גוריון/ראובן קסטרו

אתמול בשעות הבוקר המריאה הטיסה הראשונה לאחת משלוש המדינות הנכללות במתווה הטיסות החדש. הטיסה, של חברת "Wizz Air", יצאה אל סופיה שבבולגריה. נוסעיה יכלו להיכנס למדינה ללא צורך בבידוד ביעד - עם הצגת תוצאות בדיקת קורונה - וכשישובו ממנה גם כן לא יחויבו בבידוד. לצד בולגריה, פותחות את שעריהן לתיירים מישראל גם קרואטיה ויוון - בה מתאפשרת הכניסה לקורפו, כריתים, סלוניקי ואתונה.

כחלק מהמתווה, יצאה רשות שדות התעופה במכרז מיוחד להפעלת מתחם דרייב אין לבדיקות קורונה בנתב"ג, בו יוכלו הנוסעים לעשות שימוש. מערך בדיקות זה מיועד להחליף את הבדיקות הפרטיות ואת אלו שעושות הקופות, תמורת תשלום של הנבדקים המבקשים לטוס.

הנוסעים המגיעים לשדה מחויבים להצטייד בתוצאות הבדיקה, אותן הם יידרשו להציג גם במדינת היעד כתנאי לכניסה אליהן, ובהצהרת בריאות אותה מילאו באתר משרד הבריאות. בין השינויים הטכניים שבוצעו בשדה, הוקצו שני מסלולים נפרדים לקבלה וטיפול בנוסעים השבים מרשימת המדינות הירוקות ואלו השבים ממדינות אדומות, המחויבים בבידוד בן שבועיים. עם זאת, מסלולי הנכנסים אמנם נפרדים ביציאה מהמטוס, אולם במתחם קבלת הפנים הנוסעים יוצאים לחלל משותף, והם עושים שימוש בתחבורה הציבורית ללא הפרדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully