וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם מחסור במידע ובדיקות יקרות: כך נראתה פתיחת השמיים בנתב"ג

16.8.2020 / 18:12

נמל התעופה שהפך שומם לפני 5 חודשים שב לפעילות תחת מגבלות הקורונה. בין הנוסעים והשבים היו משפחות, בעלי עסקים וסטודנטים, שחלקם נתקלו בקשיים בהליך טרום הטיסה. הם סיפרו כי "לא ידענו איך זה מתנהל ואיפה להיבדק", אך ברכו: "שמחים שאפשר להיכנס למדינות בחופשיות"

בווידאו: נתב"ג ביום פתיחת השמיים לטיסות/צילום: ניב אהרונסון

אחרי חמישה חודשים שבהם טיסה נראתה כמו חלום רחוק, הבוקר (ראשון) יצאו הטיסות הראשונות במסגרת המתווה החדש. מבין שלושת היעדים, קרואטיה, יוון ובולגריה, הטיסה הראשונה W64428 של חברת הלואו קוסט WIZZ המריאה לסופיה. בין 30 הנוסעים, משפחות שניצלו את הצוהר לצאת לחופשה ספונטנית במגבלות הנוכחיות, ונוסעים למטרת עבודה ולימודים. עם זאת, חלקם נתקלו בקשיים לקבל מידע בנוגע להליך טרום הטיסה, ושילמו מאות שקלים על בדיקות קורונה פרטיות.

אחת המשפחות סיפרה שברגע ששמעו על כך שבולגריה הופכת ליעד שמתאפשר לבקר בו מיהרו לרכוש כרטיסים ולבצע את בדיקת הקורונה. נוסע אחר חזר לארץ אחרי שהות של שבוע במסגרת עבודתו, ולשמחתו גילה בשבוע שעבר שלא יידרש בבידוד כשיגיע לישראל.

פתיחת שמיים - טיסה ראשונה יצאה מנתב"ג לפי התו הכחול, 16 באוגוסט 2020. ניב אהרונסון
חופשה ספונטנית או למטרת עסקים. נוסעים בנתב"ג, הבוקר/ניב אהרונסון

סטודנט לרפואה בבולגריה, דניאל ביטון, נמצא באופן תדיר על הקו בין ישראל לסופיה, ועד כה "צבר" חמישה בידודים בחודשים האחרונים. עם זאת, מכיוון שלא ביצע בדיקת קורונה לפני הטיסה, יידרש לבידוד גם הפעם כשינחת בבולגריה. "טסתי בקו זה גם כשהקורונה הייתה בעיצומה", סיפר ביטון. "עכשיו אני טס, תאסוף אותי מונית מהשדה ישר לבידוד". לדבריו, "בבולגריה יש פיקוח קל יותר על הבידוד".

ישראלי נוסף שעובד בבולגריה, כבר שהה בבידוד ארבע פעמים. "חזרתי לישראל בכל סוף שבוע. בפעם האחרונה הייתי שם קרוב לחודשיים, וגם ללא כל קשר לפתיחת השמיים תכננתי לחזור היום", הוא סיפר. "עשיתי את בדיקת הקורונה המהירה באופן פרטי, לשמחתי התוצאה יצאה שלילית".

לדבריו, בפעם הקודמת שטס הוא נתקל בקושי להיכנס לבולגריה. "לא רצו לתת לי להיכנס בגלל שאני ישראלי", אמר. "אבל עכשיו אני יכול להיכנס באופן חופשי - ולשמחתי בלי בידוד". על הטיסה סיפר כי "היו בה שלושה נוסעים וארבעה אנשי צוות".

פתיחת שמיים - טיסה ראשונה יצאה מנתב"ג לפי התו הכחול, 16 באוגוסט 2020. ניב אהרונסון
"לקח לנו שבועיים להתארגן לבדיקות". נתב"ג, היום/ניב אהרונסון

מבין הטסים עמם שוחחנו עלה כי עיקר הקושי היה לקבל מידע ודאי בנוגע להליך טרום הטיסה. את הבדיקות הם ערכו באופן פרטי, על אף התשלום הגבוה בן כמה מאות השקלים הנדרשים עבורן. חלקם הגיעו עם טפסים בשפה העברית, שפחות רלוונטיים כמובן לאנשי ביקורת הגבולות בבולגריה.

"ברגע ששמענו שבולגריה נפתחה, לקח לנו שבועיים להתארגן לבדיקות", סיפרה נוסעת שטסה לסופיה עם שני ילדיה. "היו הרבה בירורים לאן צריך ללכת כדי לעשות את הבדיקה, אבל בסוף זה הסתדר". לדבריה, "הבדיקות היו ממש מהירות, עשינו אותן ב'טרם', אבל לקבל מידע היה קצת בעייתי. לא ידענו איפה לעשות ואיך זה מתנהל".

פתיחת שמיים - טיסה ראשונה יצאה מנתב"ג לפי התו הכחול, 16 באוגוסט 2020. ניב אהרונסון
נוסעים בעמדת הצ'ק-אין בנתב"ג, הבוקר/ניב אהרונסון

אלו הדברים שעולים גם משיחות עם אנשי צוותי הקרקע, שמספרים כי חלק מהנוסעים עדיין לא מכירים את הפרטים לגבי ההליך טרום הטיסה ומקבלים את הרושם שפתיחת השמיים משמעה שניתן פשוט להגיע ולטוס. אולם המציאות הזו שהכרנו טרום המגיפה אינה רלוונטית.

פתיחת שמיים - טיסה ראשונה יצאה מנתב"ג לפי התו הכחול, 16 באוגוסט 2020. ניב אהרונסון
מציאות חדשה. נתב"ג, הבוקר/ניב אהרונסון

"יש עלייה בכמות הנוסעים, בעיקר יותר משפחות", תיארה אנסטסיה, דיילת קרקע של חברת Qas המספקת שירותי קרקע לחברות תעופה. "הרוב מבינים מה צריך להכין לפני הטיסה ועם איזה מסמכים להגיע, אבל יש כאלו שלא ממש מבינים".

לדבריה, "אנחנו משתדלים לעזור כמה שאפשר, כולל ליצור קשר עם רשויות ההגירה שם כדי לבדוק מה אפשר לעשות. רוב האנשים סבלניים ומבינים שהמצב שונה מאוד, אבל כמו תמיד יש גם את אלו שלא כל כך".

בנוסף לשלושת המדינות שאישרו את כניסת הישראלים לפי המתווה, פטורים מחובת בידוד נוסעים שיחזרו ממדינות שמוגדרות "ירוקות" ברשימה המתפרסמת באתר משרד הבריאות. נכון להיום כוללת הרשימה את המדינות אוסטריה, לטביה, גרמניה, גיאורגיה, אסטוניה, איטליה, בריטניה, פינלנד, ירדן, הונג קונג, ניו זילנד, קנדה, רואנדה, דנמרק, הונגריה, קפריסין וסלובניה. גם הטסים שעצרו לנחיתת ביניים (קונקשן) במדינה אדומה, לא יידרשו לבידוד כל עוד לא יצאו משטח שדה התעופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully