וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע הביקורת: ועדת השרים אישרה את הארכת השימוש באיכוני שב"כ ב-21 יום

הוועדה בראשות השר אלי כהן החליטה כי השימוש באמצעים הטכנולוגיים יימשך. זאת למרות חוות הדעת של הרשות להגנת הפרטיות, שקראה להעדיף את אפליקציית "מגן 2" לאיתור החולים מחשש לפגיעה בפרטיות. בדיון הבא בוועדה יציג משרד הבריאות צעדים להגברת השימוש ביישומון

צילום: ערוץ כנסת,עריכה: ניר חן

ועדת השרים לאיכוני שב"כ ולצמצום התפשטות הקורונה אישרה היום (ראשון) את הארכת השימוש באמצעים הטכנולוגיים של שב"כ ב-21 ימים. בחודש האחרון נכנסו כ-400 אלף אזרחים ששהו בקרבת חולי קורונה לבידוד בעקבות השימוש באיכונים ובחקירות האפידמיולוגיות של משרד הבריאות. זאת ברקע הגשת חוות הדעת של הרשות להגנת הפרטיות לוועדה, בה הציעה להעדיף את השימוש באפליקציית "המגן 2" על פני האיכונים.

בדיון הוועדה בראשות שר המודיעין אלי כהן השתתפו שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי, נציגי המל"ל ונציגי הרשות להגנת הפרטיות. לבקשתו של השר אשכנזי, בדיון הבא שתקיים הוועדה יציגו נציגי משרד הבריאות את הצעדים להגברת השימוש באפליקציית המגן החדשה.

סגר בלוד, 2 ביולי 2020. ראובן קסטרו
400 אלף אזרחים נכנסו לבידוד. אכיפה בלוד/ראובן קסטרו

כמו כן, משרד הבריאות יציג בדיון הבא את התכנית לשיפור העבודה בין שב"כ, משרד הבריאות ובהמשך משרד הביטחון על מערך החקירות האפידמיולוגיות. במהלך הדיון, דרש השר כהן מנציגי משרד הבריאות לסיים את העבודה על בחינת קיצור תקופת הבידוד מ-14 ל-12 ימים, בשל היעדר הנחיצות הבריאותית והעלות הגבוהה למשק.

מוקדם יותר היום הגישה הרשות להגנת הפרטיות חוות דעת חדשה לצוות השרים שבוחן את המשך השימוש באיכונים. הרשות שבה והדגישה כי השימוש בשב"כ לאיתור חולים ואנשים שהיו איתם במגע פוגע פגיעה קשה בפרטיות של כל אזרחי המדינה. "מכאן מתחזק הצורך באיתור ובשימוש באמצעים חלופיים מידתיים, אשר יוכלו לשמש לטווח ארוך, גם בעתות גאות ושפל של המגפה", נכתב.

בחוות הדעת נכתב בנוסף כי הרשות סומכת ידה על אפליקציית "המגן 2" שהושקה לאחרונה ואותה היא בחנה, וקוראת לנקוט בכל האמצעים לטובת הטמעתה לאלתר בקרב הציבור. הרשות מדגישה כי יעילות האפליקציה מחייבת מאמץ מיידי בקמפיין שיווקי והסברתי מאסיבי, שיכלול מסרים של שקיפות ופרטיות במטרה להעלות את אמון הציבור באפליקציה ולעודד את התקנתה.

עוד בוואלה!

הרשות להגנת הפרטיות: איכוני שב"כ - פגיעה לא מידתית בכלל האזרחים

לכתבה המלאה
פתיחת משפטו של רה"מ, בנימין נתניהו | אלי כהן בעת הגעתו  24 במאי 2020. ראובן קסטרו
דרש לסיים את העבודה על קיצור תקופת הבידוד. השר כהן/ראובן קסטרו

הרשות ציינה כי גם הכלי של שב"כ אינו חף מטעויות. מנתונים שונים, שהועברו על ידי משרד הבריאות, עולה כי למעלה ממחצית מההשגות שהוגשו על ידי מי שקיבל הודעה על חובת בידוד באמצעות מנגנון שב"כ, התקבלו והובילו לשחרור מבידוד. בנוסף, רק כ-4% ממי שקיבלו הודעה על חובת בידוד באמצעות מנגנון שב"כ, אובחנו בסופו של יום כחולים.

מבין כלל החולים שאובחנו בישראל מתחילת יולי (אז חודש השימוש באיכוני שב"כ לאיתור חולים ומגעים), כשליש בלבד אותרו קודם לכן על ידי שב"כ. שליש מהנדבקים אותרו באמצעות חקירה אפידמיולוגית, והשליש הנותר הם חולים שלא אותרו מראש כמי שהיו בקרבת חולה מאומת.

"מכאן, שלא זו בלבד שמנגנון שב"כ מזמן טעויות למכביר, ורבבות מבין מי שאותרו על ידו כמגעים כלל לא באו במגע עם חולה קורונה", נכתב בחוות הדעת, "הרי שגם האחוז המזערי של חולים מאומתים אשר מלכתחילה אותרו על ידו כמגעים, מעורר ספק ממשי האם התועלת שבכלי מצדיקה כיום את הפגיעה הדרמטית בפרטיותם של כלל תושבי ישראל, על ידי איכון קבוע של תנועתם במרחב".

פעולות אכיפת המשטרה לצורך בלימת התפשטות נגיף הקורונה בתל אביב 6 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"מתחזק הצורך בשימוש באמצעים חלופיים מידתיים". אכיפה משטרתית בתל אביב/ראובן קסטרו

הרשות טענה בחוות דעתה כי בהתאם לנתונים שהציג משרד הבריאות, חקירות אפידמיולוגיות הן מנגנון יעיל ביותר לעצירת שרשרת ההדבקה ופגיעתן בפרטיות נמוכה מכלי השב"כ. "משכך, נדרש וראוי להשקיע משאבים משמעותיים נוספים, בין היתר, בהגדלת המערך", אמרו. זאת, "על מנת להרחיב את השימוש בו, לפחות עד להטמעה רחבה של יישומון המגן בקרב הציבור".

בנוסף, ציינה הרשות כי המשרד לענייני מודיעין הציג בפניה כמה אמצעים משלימים שנועדו להוות תחליף לאפליקציית "המגן 2" עבור אוכלוסיות שאינן משתמשות בטלפון חכם. לדברי הרשות, יש לבצע בחינה מעמיקה של האמצעים החלופיים, שכן הם טומנים בחובם פגיעה פוטנציאלית משמעותית הן בהיבטי פרטיות והן בהיבטי אבטחת מידע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully