וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המודיעין בארה"ב מזהיר מהתערבות זרה בבחירות; בראש רשימת האיומים - רוסיה

8.8.2020 / 2:25

בכירים במודיעין האמריקני סבורים כי במוסקבה מתנגדים לביידן בשל מדיניות ממשל אובמה בסכסוך עם אוקראינה, ושאנשים הקשורים לקרמלין פועלים שוב לבחירתו של טראמפ. הדמוקרטים דורשים לשתף את הציבור: "העובדות מצמררות". אחרי רוסיה ברשימה: סין ואיראן

בווידאיו:טראמפ חתם על צו נשיאותי האוסר על עסקאות עם בעלי אפליקציית "טיקטוק"/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

גורם בכיר במודיעין האמריקני הזהיר אמש (שישי) כי רוסיה נוקטת במגוון אמצעים בהתערבות בבחירות לנשיאות בארצות הברית שיתקיימו בנובמבר, בניסיון להשפיע על זהות המועמד המנצח. בהודעה שמסר וויליאם אוונינה, מנהל המרכז הלאומי לריגול נגדי וביטחון בארצות הברית, הוא אמר כי בקרמלין פועלים להשמיץ את המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ו ביידן, וכי אנשים הפועלים בשליחות רוסיה מסייעים לבחירתו מחדש הנשיא דונלד טראמפ.

הצהרתו החריגה של אוונינה נחשבת להכרזה הישירה ביותר של קהילת המודיעין האמריקנית הנוגעת לאיום של התערבות זרה בבחירות לנשיאות 2020. הוא התייחס גם לאיומים מכיוון סין ואיראן ואמר כי קיים חשש ששחקנים זרים עוינים אחרים עשויים לנסות לפגוע בתשתיות הבחירות, להפריע לתהליך ההצבעה או להטיל ספק בתוצאות ההצבעה.

לדבריו של אוונינה, סין לא רוצה שטראמפ ינצח ויוביל קדנציה נוספת, והיא הגבירה את הביקורת שלה על הבית הלבן, באמצעות הרחבת מאמציה לעצב את המדיניות הציבורית בארצות הברית ולהפעיל לחצים על דמויות פוליטיות שנתפסות כעומדות בניגוד לאינטרסים של בייג'ינג.

ארוחה משותפת של טראמפ - פוטין לאחר פגישתם במסגרת הפסגה בהלסינקי, פינלנד, 16 ביולי 2018. רויטרס
הכחיש כבר טענות בדבר מעורבות רוסית ב-2016. טראמפ ופוטין/רויטרס

למרות זאת, אוונינה אמר כי זה לא סביר שמישהו יוכל לתמרן את תוצאות ההצבעה באופן משמעותי. "לשחקנים זרים רבים יש העדפה למי ינצח בבחירות, אותה הם מביעים באופן גלוי ופרטי, מאמצי ההשפעה הסמויה הם נדירים יותר". הוא הוסיף כי "אנו מודאגים בעיקר מהפעילות השוטפת והפוטנציאלית של סין, רוסיה ואיראן".

בעניין רוסיה, הסוגייה מתקשרת גם לאי שביעות הרצון של מוסקבה מביידן, בשל חלקו בעיצוב מדיניות ממשל אובמה, שתמכה באוקראינה, בעלת ברית חשובה של וושינגטון, והתנגדה לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. קביעה זו מתנגשת עם הנרטיב שהביא טראמפ, שהעלה טענות לא מבוססות כי מעשיו של ביידן באוקראינה נועדו לסייע לאינטרסים העסקיים של בנו האנטר.

מנהל המרכז הלאומי לריגול נגדי וביטחון בארצות הברית וויליאם אוונינה' 2014. AP
הציג דוח מודיעין חריג. אוונינה/AP

הדאגות מהתערבות זרה בבחירות בארצות הברית נלקחות בוושינגטון באופן רציני. זאת לאחר המאמץ הנרחב של רוסיה להתערב בבחירות 2016 לטובתו של טראמפ באמצעות פריצה לחשבונות מייל של מחוקקים דמוקרטים וקמפיין מדיה חברתית שנועד להחריף את המחלוקות בקרב המצביעים.

טראמפ שלל בעקביות את הרעיון שהקרמלין העדיף אותו בשנת 2016, אך מההערכה המודיעינית שפורסמה אתמול, עולה כי שחקנים המקושרים לקרמלין שוב פועלים לטובתו במדיה החברתית ובטלוויזיה הרוסית.

הבית הלבן מסר בתגובה לדברים כי "ארצות הברית לא תסבול התערבות זרה בתהליכי הבחירות שלנו ותגיב לאיומים זרים שמכוונים למוסדות הדמוקרטים שלנו".

בהצהרה נפרדת, קמפיין טראמפ אמר שהוא לא זקוק לסיוע זר וכי סין ואיראן מתנגדות לנשיא האמריקני מכיוון ש"הוא הטיל עליהן אחריות על מעשיהן אחרי שנים של פינוק עם פוליטיקאים כמו ג'ו ביידן". טוני בלינקן, יועץ בכיר בקמפיין של ביידן, אמר בתגובה להצהרה כי טראמפ "הזמין בפומבי שוב ושוב, ואף ניסה לכפות, התערבות זרה בבחירות. ג'ו ביידן, לעומת זאת, הוביל את המאבק נגדה במשך שנים".

המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן באירוע קמפיין בווילמינגטון, דלוואר, 28 ביולי 2020. AP
ניסיון להשפיע על זהות המועמד. ביידן, ביולי/AP

הצהרתו של אוונינה, שלושה חודשים לפני הבחירות, מגיעה על רקע ביקורת של יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, וחברי קונגרס דמוקרטים אחרים, על כך שקהילת המודיעין מונעת ממידע מודיעיני ספציפי - הנוגע לאיום של התערבות זרה בפוליטיקה האמריקנית - להגיע לציבור.

"העובדות מצמררות", כתב הסנאטור ריצ'רד בלומנטל במהדורה שפורסמה ביום שישי בוושינגטון פוסט. "אני מאמין שהציבור האמריקני זקוק להם וראוי להכיר אותם. יש לסווג את המידע באופן מיידי".

הדמוקרטים בקונגרס שהשתתפו בתדריכים המסווגים האחרונים הביעו דאגה ממה ששמעו. הם דחקו בקהילת המודיעין לפרסם חלק מהחששות שלה, בין היתר כדי למנוע חזרה של 2016, כשאנשי ממשל אובמה נתפסו כאיטיים ומכוונים יתר על המידה בדיון שלהם בנושא צעדים רוסיים בבחירות.

פלוסי ויו"ר ועדת המודיעין, אדם שיף, שניהם דמוקרטים מקליפורניה, הצהירו אמש כי הם "מרוצים מכך שמר אוונינה נענה לקריאתנו לפרסם פרטים נוספים על קמפיין ההתערבות הנוראית של רוסיה", אך גם מתחו ביקורת עליו על שכינה את איראן וסין "איומים לבחירות הדמוקרטיות שלנו".

הם קראו לקהילת המודיעין לשחרר "מידע ספציפי שיאפשר לבוחרים להעריך בעצמם את האיומים על ידי שחקנים זרים אלה, ולהבחין בין היעדים השונים, הלא שוויוניים שלהם, פעולותיהם ויכולותיהם הנוכחיות".

מדוח קונגרס דו-מפלגתי שפרסמה ועדת המודיעין של הסנאט בתחילת השנה, עלה כי ממשל אובמה לא היה מוכן להתמודד עם ההתערבות ולא הצליח להגיב ביעילות, מכיוון שפקידים חששו להיקלע לסביבה פוליטית מאוד ולערער את הבחירות.

יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי מקשיבה לנאומו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך נאומו בוושינגטון לאחר הזיכויו בסאנט  6 בפברואר 2020. רויטרס
הדמוקרטים הביעו דאגה. פלוסי/רויטרס

אוונינה אמר כי בכירים במודיעין האמריקני מעריכים שרוסיה פועלת "להשמיץ" את ביידן ואת מה שהיא רואה כ"ממסד אנטי-רוסי" בין תומכיו. גורמים במדינה מאמינים כי פעילות זו באה בעקבות הביקורת של מוסקבה על כהונתו של ביידן כסגן נשיא, בשל תפקידו במדיניות מול אוקראינה ותמיכתו בהתנגדות לפוטין בתוך רוסיה.

סין אינה רוצה לראות את טראמפ זוכה בבחירות

למרות שגורמים רשמיים טוענים כי לסין יש העדפה משלה בבחירות, בהצהרה לא האשימו במישרין את בייג'ינג בהתערבות בחירות או בנקיטת בפעולות כדי לסייע לביידן. במקום זאת, נכתב בהצהרה, סין רואה את טראמפ כ"בלתי צפוי" ואינה רוצה לראות אותו זוכה בבחירה מחודשת.

סין הרחיבה את מאמצי ההשפעה שלה לקראת הבחירות בנובמבר, במאמץ לעצב את מדיניות ארצות הברית וללחוץ על דמויות פוליטיות שהיא רואה כמתנגדות של בייג'ינג. מערכת היחסים של ממשל טראמפ מתאפיינת ביריבות עמה, כולל סגירת הקונסוליה של בייג'ינג ביוסטון בחודש שעבר, והוראה מנהלתית בחמישי שאוסרת את ההתקשרות עם הבעלים הסינים של האפליקציות "טיקטוק" ו-WeChat.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג במהלך ביקור טראמפ , ביג'ינג, סין. רויטרס
רואים אותו כ"בלתי צפוי", טראמפ עם נשיא סין שי, בביקור בבייג'ינג, 2017/רויטרס

"למרות שסין תמשיך לשקול את הסיכונים והיתרונות שבפעולה אגרסיבית, ברטוריקה הציבורית שלה במהלך החודשים האחרונים, גברה ביקורתיות יותר ויותר כלפי תגובת הממשל לנגיף הקורונה, סגירת הקונסוליה הסינית של יוסטון ופעולות בנושאים אחרים", כתב אוונינה.

איראן מנסה לפגוע במוסדות הדמוקרטים של ארה"ב

באשר לאירן, בהערכת המודיעין נכתב כי טהראן מבקשת לערער את המוסדות הדמוקרטיים בארצות הברית כמו גם את טראמפ ולפלג את החברה האמריקנית לפני הבחירות.

"המאמצים של איראן בגזרה הזאת יתמקדו ככל הנראה בהשפעה מקוונת, כמו הפצת מידע כוזב במדיה החברתית והפצה של תוכן אנטי אמריקני", כתב אבינינה. "המוטיבציה של טהארן לקיים פעילויות כאלה מונעת, בחלקה, על ידי התפיסה כי בחירתו מחדש של הנשיא טראמפ תביא להמשך הלחץ האמריקני על איראן במאמץ לעורר שינוי במשטר".

אתמול, בפאנל בוועידת ההאקרים של DEF CON, נשאלו גורמים באבטחת הסייבר הפדרלית מהו האיום הזר אותו הם תופסים כחמור ביותר. "אני לא חושב שהייתי אומר שאחד הוא יותר מפחיד מהשני. בהחלט, חלק מהאויבים האלה מנוסים מעט יותר", אמר האחראי על הבחירות בסוכנות לביטחון לאומי, דיוויד אימברדינו.

סינתיה קייזר, סגנית ראש המערך להערכת איומי סייבר לאומיים של האף. בי. איי, חיזקה את דבריו. "לא יכולתי להסכים יותר", אמרה. "אם אתה שואל אותי מה האיום הגדול ביותר, זה סוג של מסעות תופת או השפעה בלתי פוסקים שהולכים לגרום לאנשים להרגיש שהם פחות בטוחים במערכת הבחירות שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully