וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת פסקת ההתגברות: הח"כים של הליכוד ייעדרו מההצבעה במליאה

4.8.2020 / 22:27

חברי המפלגה לא יופיעו מחר במליאה בעת הצעת החוק שיזמה ח"כ שקד כדי להימנע מהצבעה נגד ההצעה, בכפוף לעמדת הממשלה. בתחילת השבוע הודיעו גם ש"ס וגם יהדות התורה כי לא יתמכו בהצעת החוק, שלא צפויה לעבור, אך לא ברור אם יצביעו נגד או ייעדרו אף הם מההצבעה

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: איתי עמרם

חברי הכנסת של הליכוד ייעדרו מחר מההצבעה על הצעת חוק פסקת ההתגברות של ח"כ איילת שקד, זאת כדי להמנע מהצבעה נגד ההצעה, בכפוף לעמדת הממשלה - כך הודיעה הערב (שלישי) המפלגה. בתחילת השבוע הודיעו גם ש"ס וגם יהדות התורה כי לא יתמכו בהצעה, אך לא ברור אם יצביעו נגד או ייעדרו אף הם מההצבעה.

עם זאת, היעדרותם של חברי קואליציה רבים לא אמורה לשנות את התוצאה הסופית בהצבעה, ומליאת הכנסת צפויה לדחות את הצעת החוק של שקד. לפי הצעת החוק, רק בית המשפט העליון בשבתו בהרכב של 11 שופטים לפחות, יהיה מוסמך לבטל חוק שאושר בכנסת. החלטה כזאת תינתן רק אם תמכו בה לפחות שני שליש מהשופטים היושבים בהרכב.

לכנסת, לעומת זאת, תהיה אפשרות לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת, ותוקפו יהיה למשך חמש שנים, אך יהיה ניתן לחוקק אותו לתקופות דומות מחדש. הצעת החוק היא גם תיקון לחוק יסוד, המצריך אישור של 61 חברי כנסת בכל קריאה בכנסת, כולל בקריאה טרומית.

כינוס מליאת הכנסת במסגרת הצבעה על חוק הרוטציה 7 במאי 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
מליאת הכנסת במהלך הצבעה/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

בנוסף לכך, שקד מבקשת לקבוע בהצעתה כי הביקורת השיפוטית על הליכי החקיקה של חוקים רגילים תוגבל רק למצבים שבהם הליך החקיקה סטה מהוראות דין. כגון חוקים שלא נתקבלו ברוב הדרוש או שלא נתקיימו הקריאות הדרושות במליאת הכנסת.

בישיבת סיעת הליכוד שהתקיימה אתמול בכנסת, דיברו הח"כים בפני ראש הממשלה על ההצבעה הצפויה. ח"כ שלמה קרעי תקף את ההצעה של שקד, ואמר כי "לדעתי זה נזק יותר מאשר תועלת. ההצעה שלה נותנת לבג"ץ כוח משמעותי שאין לו היום". קרעי התכוון לכך ששופטי העליון יוכלו לפסול חוקים ברוב של 11 שופטים.

השר אמיר אוחנה אמר לו בתגובה: "לא נעים לי להגיד לך, הם לא בדיוק מחכים לאישור שלנו", וקרעי סיכם כי "זו לא הצעה שאנחנו צריכים להילחם עליה".

עוד בוואלה!

לקראת משבר נוסף: יו"ר הקואליציה המליץ לנתניהו לתמוך בפסקת ההתגברות

לכתבה המלאה

ביום ראשון הודיעו נציגי ש"ס ויהדות התורה כי לא יתמכו בהצעת חוק פסקת ההתגברות, והסבירו כי הם מחוייבים לשלמות הקואליציה ומניעת בחירות. נציגי המפלגות החרדיות אמרו כי יש לפעול להעברת תקציב המדינה ולמאבק בנגיף הקורונה, ולא לגרירת ישראל לסבב בחירות נוסף ללא סיבה.

בתוך כך, להצבעה על הצעת החוק לא יהיה רוב - גם אם הליכוד יחליט לתמוך בכך. ביהדות התורה שקלו בתחילה להתנגד בפועל בהצבעה במטרה לחדד את המסר לנתניהו שהמפלגה אינה מעוניינת בבחירות. אך לבסוף הוחלט להסתפק ב"לא נתמוך" ולהיעדר מההצבעה.

איילת שקד, בצלאל סמוטריץ' ונפתלי בנט בדיון במליאת הכנסת, 8 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
איילת שקד, בצלאל סמוטריץ' ונפתלי בנט בדיון במליאת הכנסת/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

החלטת המפלגות החרדיות באה ברקע דבריו של יו"ר הקואליציה מיקי זוהר, שכתב בסוף השבוע בחשבון הטוויטר שלו כי ‏המליץ לראש הממשלה בנימין נתניהו לתמוך בפסקת ההתגברות. "אסור לנו ללכת נגד הבוחרים שלנו", הבהיר זוהר. גורם בכחול לבן אמר כי "מי שתומך בפסקת ההתגברות תומך בפירוק הממשלה בעיצומו של אחד המשברים הגדולים בתולדות ישראל".

הגורם הוסיף כי "אם נתניהו יתמוך, הוא יסיר את המסיכה מעל בלוף התקציב החד שנתי". מעבר לכך, במפלגה הבהירו כי לא יאפשרו "חקיקה אנטי דמוקרטית", והבהירו כי "כך הבטחנו לציבור הישראלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully