וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת משבר נוסף: יו"ר הקואליציה המליץ לנתניהו לתמוך בפסקת ההתגברות

1.8.2020 / 23:41

ח"כ מיקי זוהר כתב כי המפלגה צריכה לתמוך בפסקת ההתגברות שתעלה השבוע להצבעת הכנסת. "אסור לנו ללכת נגד הבוחרים שלנו", הבהיר. את הצעת החוק יזמה ח"כ איילת שקד מימינה, ובכחול לבן יתנגדו להצעה

בווידאו: תוצאות הצבעה על חוק "מענק לכל אזרח"/צילום: ערוץ כנסת

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר כתב הערב (שבת) בחשבון הטוויטר שלו כי ‏המליץ לראש הממשלה בנימין נתניהו לתמוך בפסקת ההתגברות שתעלה השבוע להצבעת הכנסת. "אסור לנו ללכת נגד הבוחרים שלנו", הבהיר זוהר. מדובר בהצעת חוק של ח"כ איילת שקד מימינה, שתעלה השבוע להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת, זאת למרות הסיכום בין השרים דודי אמסלם ואבי ניסנקורן להביא להצבעה חוקים הנוגעים למשבר הקורונה בלבד.

לפי הצעת החוק, רק בית המשפט העליון בשבתו בהרכב של 11 שופטים לפחות, יהיה מוסמך לבטל חוק שאושר בכנסת. החלטה כזאת תינתן רק אם תמכו בה לפחות שני שליש מהשופטים היושבים בהרכב. לכנסת תהיה אפשרות לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת, ותוקפו יהיה למשך חמש שנים, אך יהיה ניתן לחוקק אותו לתקופות דומות מחדש. הצעת החוק היא גם תיקון לחוק יסוד, המצריך אישור של 61 חברי כנסת בכל קריאה בכנסת, כולל בקריאה טרומית.

בנוסף לכך, שקד מבקשת לקבוע בהצעתה כי הביקורת השיפוטית על הליכי החקיקה של חוקים רגילים תוגבל רק למצבים שבהם הליך החקיקה סטה מהוראות דין. כגון חוקים שלא נתקבלו ברוב הדרוש או שלא נתקיימו הקריאות הדרושות במליאת הכנסת.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ומיקי זוהר במהלך כנס החירום של הליכוד נגד ממשלת מיעוט בתמיכת המפלגות הערביות, גני התערוכה, תל אביב 17 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
"אסור ללכת נגד הבוחרים". ראש הממשלה נתניהו ויו"ר הקואליציה זוהר/ראובן קסטרו

גורם בכחול לבן אמר כי "מי שתומך בפסקת ההתגברות תומך בפירוק הממשלה בעיצומו של אחד המשברים הגדולים בתולדות ישראל". הוא הוסיף כי "אם נתניהו יתמוך, הוא יסיר את המסיכה מעל בלוף התקציב החד שנתי". מעבר לכך, במפלגה הבהירו כי לא יאפשרו "חקיקה אנטי דמוקרטית", והבהירו כי "כך הבטחנו לציבור הישראלי וכך נעשה כדי לשמור על מדינת ישראל. זה מה שסוכם כשהקמנו את ממשלת האחדות. אנחנו נעמוד בהסכמים, ומצפים גם משותפינו האחרים לעמוד בהם".

ח"כ שקד היא מהאופוזיציה ולכן יכולה לעלות את החוק להצבעה בניגוד לעמדת הממשלה. מוקדם יותר היא צייצה כי "הזדמנות מיוחדת תעלה השבוע לחברי הכנסת מגוש הימין - הזדמנות להפסיק להתבכיין, הזדמנות לעצור את הפיראטיות השיפוטית". היא הוסיפה כי "‏ברביעי הקרוב תעלה להצבעה הצעת החוק שהגשתי, שמעגנת את פסקת ההתגברות ומסדירה את מערכת היחסים בין הרשויות. ‏הם יבואו להצביע או ימשיכו להתבייכן?".

עוד בוואלה!

העימות בממשלה נמשך; הערכה: התקציב לא יובא לאישור בראשון הקרוב

לכתבה המלאה
איילת שקד ומשה גפני בהצבעה בכנסת, 15 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
איילת שקד יחד עם משה גפני במהלך הצבעה במליאה/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הודעת זוהר בניגוד לעמדת כחול לבן, מצטרפת לעימותים נוספים בשבועות האחרונים בין הליכוד וכחול לבן. האחרון שבהם היה סביב חוק ההמרה שמטרתו לאסור טיפולי המרה. גנץ קבע כי מפלגתו תתמוך בחוק בניגוד לעמדת הממשלה, זאת לאחר ששבוע קודם בליכוד תמכו בהצעה להקים ועדת חקירה לניגודי העניינים של שופטי העליון, בניגוד לעמדת כחול לבן.

הנושא המרכזי שנמצא במוקד המחלוקת בין המפלגות, ובין נתניהו לגנץ עצמם, הוא תקציב המדינה וחוסר היכולת של הליכוד וכחול לבן להסכים על מתווה מוסכם לייצוב הממשלה והמשק לחודשים הקרובים. נתניהו דוחק, בניגוד להתעקשותו במהלך המו"מ הקואליציוני, להעביר תקציב חד שנתי, כשגנץ דורש להעביר תקציב דו-שנתי לשנים 2020-2021.

(עדכון ראשון 22:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully