וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על התקציב: גנץ, כץ וניסנקורן נפגשו, לא הושגו הסכמות

29.7.2020 / 17:00

שרי הביטחון, האוצר והמשפטים דנו בנושא התקציב, אך לא חלה התקדמות. הפגישה התקיימה ברקע הצהרת כץ לפיה ביום ראשון יובא תקציב חד-שנתי לאישור הממשלה. מוקדם יותר דרעי אמר שחשוב להגיע להבנות, וגנץ השיב: "יש לעמוד בהסכם". ליצמן לנתניהו: "לא נלך לבחירות בלי תקציב"

בווידאו: הצהרות נתניהו וגנץ על המשבר הקואליציוני סביב התקציב/צילום: ערוץ כנסת

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, שר האוצר ישראל כץ ושר המשפטים אבי ניסנקורן נפגשו היום (רביעי) בכנסת לדיון בסוגיית תקציב המדינה. זאת, על רקע המחלוקת בין הליכוד לכחול לבן בנושא. הפגישה הסתיימה ללא התקדמות בין הצדדים.

מוקדם יותר היום, שר הפנים אריה דרעי נפגש עם גנץ, והבהיר לו כי חשוב להגיע להסכמות. "תחליטו מה שתחליטו, תגיעו לפשרה וזה יהיה מוסכם עלינו", אמר דרעי. "חשוב שהממשלה תמשיך נוכח האתגרים הגדולים בתקופה הנוכחית". גנץ אמר לו בתגובה כי "יש הסכם עם הליכוד, וצריך לעמוד בו".

ישראל כץ, בני גנץ וגבי אשכנזי במהלך הצבעה על חוק המענקים בכנסת 29 ביולי 2020. עדינה ולדמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
גנץ, ניסנקורן ואשכנזי יחד עם כץ בהצבעה על חוק המענקים, היום/אתר רשמי, עדינה ולדמן, דוברות הכנסת

השיחות מתקיימות ברקע הצהרתו של כץ הבוקר, לפיה בכוונתו להביא לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב תקציב חד-שנתי. גורמים בכחול לבן התנגדו למהלך ואמרו כי "אי אפשר להביא לאישור דברים שאינם בהסכמה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויעקב ליצמן בישיבת ממשלה, 19 בינואר 2020. אלכס קולומויסקי, פול צלמים
החרדים חוששים מהקדמת הבחירות ללא אישור תקציב. ליצמן ונתניהו, 2019/פול צלמים, אלכס קולומויסקי

במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד היום עם שר הבינוי והשיכון ויו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן. במהלך הפגישה הבהיר ליצמן כי "לא נסכים ללכת לבחירות בלי תקציב - זה לא אפשרי מבחינתנו". דבריו של יו"ר יהדות התורה מגיעים בעקבות החשש של החרדים מאפשרות שנתניהו יקדים את הבחירות מבלי לאשר תקציב, ולכן ליצמן הבהיר כי הם לא יתמכו במהלך כזה.

הסיבה העיקרית להתנגדותם היא הפגיעה המשמעותית בישיבות והכוללים בהיעדר תקציב בחודשים האחרונים. במידה וישראל לא תקדם את התקציב שנדרש - חד-שנתי או דו-שנתי - מוסדות אלו ייפגעו עוד יותר. במסר של ליצמן לנתניהו מחדדים ראשי המפלגות החרדיות כי יהיה על ראש הממשלה להגיע להסכמה כלשהי עם גנץ.

שר הביטחון בני גנץ בהצהרה לתקשורת, בקריה בתל אביב, 27 ביולי 2020. טל שחר, אתר רשמי
"יש הסכם עם הליכוד, וצריך לעמוד בו". יו"ר כחול לבן, בני גנץ/אתר רשמי, טל שחר

בתחילת השבוע, נתניהו קרא לאשר במהירות את תקציב המדינה, בצל המחלוקת בין עם לכחול לבן בנושא. נתניהו, המעוניין באישור תקציב חד-שנתי, טען בפתח ישיבת הסיעה כי אין שום סיבה ללכת לבחירות. "ישראל צריכה תקציב כמה שיותר מהר", אמר. "אם נעביר אותו כעת, נוכל להעביר את הסיוע הכלכלי הנחוץ למשק ונוכל לפתוח את שנת הלימודים בספטמבר כמתוכנן".

באותה ישיבה, גנץ שב על עמדתו לפיה נדרש תקציב דו-שנתי שיאפשר יציבות בקביעת מהלכים ממושכים. "אף אחד לא צריך לשאול את עצמו כל בוקר מה יהא גורלו בעוד חצי שנה", טען. "תקציב לשנת 2021 ייתן את התשובות. צריך להבין שהליכה לבחירות רביעיות במקום להעביר תקציב ויציבות זה פשוט חוסר אחריות לאומית והתעלמות מרצון העם. אני מסרב להאמין שיש אדם במדינה שיכול לעלות על דעתו הליכה לבחירות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת, בקריה בתל אביב, 27 ביולי 2020. טל שחר, אתר רשמי
מתעקש על אישור תקציב חד-שנתי. ראש הממשלה נתניהו/אתר רשמי, טל שחר

בתוך כך, יו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) הגיש שלשום הצעת חוק לדחיית המועד האחרון להצבעה על תקציב המדינה, בניסיון למנוע את פיזור הכנסת בסוף אוגוסט. לפי החוק, על הכנסת לאשר את התקציב בתוך מאה ימים מיום הקמת הממשלה, שיסתיימו ב-25 באוגוסט.

במסגרת הצעת החוק, שתוגש כתיקון לחוק יסוד הכנסת, הזמן לאישור התקציב יורחב ל-200 ימים, שיפקעו ב-25 בנובמבר. אם גם עד מועד זה לא יאושר התקציב, הכנסת תפוזר ויתקיימו בחירות.

(עדכון ראשון: 15:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully