וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: צריך תקציב - ומהר; גנץ: התקציב צריך להיות עד סוף 2021

27.7.2020 / 15:11

בפתח ישיבת הסיעה קרא ראש הממשלה לאישור מהיר של תקציב חד שנתי, זאת בצל המחלוקת עם כחול לבן בנושא. "אם נעשה זאת במהרה, נוכל להעביר כסף למשק". גנץ השיב: "תקציב לשנת 2021 ייתן את התשובות לאזרחים"

בווידאו: הצהרות נתניהו וגנץ על המשבר הקואליציוני סביב התקציב/צילום: ערוץ כנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא היום (שני) לאשר במהירות את תקציב המדינה, זאת בצל המחלוקת בין הליכוד לכחול לבן בנושא. "אין שום סיבה ללכת לבחירות", אמר נתניהו המעוניין באישור תקציב חד שנתי, בעוד כחול לבן מעוניינת בתקציב דו שנתי. "ישראל צריכה תקציב כמה שיותר מהר. אם נעביר אותו כעת, נוכל להעביר את הסיוע הכלכלי הנחוץ למשק ונוכל לפתוח את שנת הלימודים בספטמבר כמתוכנן".

בפתח הישיבה התייחס נתניהו למתיחות בצפון, ולאחר מכן גם לעלייה המתמשכת בתחלואה בקורונה. הוא ציין את מינויו של פרופ' רוני גמזו לפרויקטור בנושא, וקרא להמשיך להקפיד על ההנחיות לציבור. לדבריו, נוכח גל התחלואה השני הפוקד את העולם כולו, לצד ההתחממות הביטחונית, ישראל ניצבת "מול אתגרים רבים" וכי "זה לא הזמן לבחירות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד, 27 ביולי 2020. ערוץ כנסת, צילום מסך
נתניהו בישיבת סיעת הליכוד/צילום מסך, ערוץ כנסת

בהקשר זה, נתניהו אמר כי קיים צורך מהותי בקיום המשמעת הקואליציונית, בין השאר על רקע התמיכה בחוק לאיסור טיפולי המרה בשבוע שעבר. "יש מקום לדיון, אבל מרגע שהתקבלה החלטת קואליציה - צריך לכבד אותה", אמר נתניהו, תוך שהסמיך את ידיו של יו"ר הקואליציה מיקי זוהר לפעול בנושא. "אי אפשר ששרים וח"כים יעשו דין לעצמם. אני אומר את זה לשותפים שלנו (כחול לבן) אבל אני אומר את זה גם לנו - בתוך הבית".

בחלק הסגור של ישיבת הסיעה, נתניהו נזף בחלק מחברי הכנסת של הליכוד בעניין זה, ואמר להם כי "אני פה עשרות שנים, רק פעם אחת הצבעתי נגד עמדת הממשלה. הרבה פעמים הצבעתי נגד דברים שהאמנתי בהם. בפעם אחת שהצבעתי נגד הממשלה אמרתי לחברי הליכוד: 'אתם רשאים לסלק אותי מהתנועה', כי עשיתי דבר מצפוני שאני יכול לעשות פעם בעשרות שנים".

עוד בוואלה!

נציגת האוצר: מענקים כבר ביום חמישי; הביטוח הלאומי: מידע לא מבוסס

לכתבה המלאה

הביקורת של נתניהו כלפי חברי כנסת באה בין היתר על רקע היעדרותם של יותר מעשרה שרים וח"כים בהצבעה שהתקיימה בשבוע שעבר על החוק לאיסור טיפולי המרה, שכחול לבן תמכה בו ובכך הפרה את המשמעות הקואליציונית. עוד אמר על כך נתניהו: "תבינו, אי אפשר לנהל את הדברים ככה. אנחנו בתוך קרב קשה מאוד. הקלות הבלתי נסבלת שחברי כנסת מפרים החלטות קואליציה - אי אפשר לעבוד ככה. אם אין משילות המדינה חשופה לגמרי. אני מבקש מכולם ליישר קו מיידית".

בהמשך, נתניהו קטע את ישיבת סיעת הליכוד כדי לצאת להתייעצויות ביטחונית, בעקבות התקרית הביטחונית שאירעה בגבול לבנון. הוא אמר להם כי "אנחנו באירוע ביטחוני לא פשוט".

"חוסר אחריות לאומית"

בדומה לנתניהו, גם ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, הציג את האתגרים מצד איראן, לבנון וסוריה, ואת משבר הקורונה כגורמים המחייבים באישור מהיר של התקציב. הוא שב על עמדתו לפיה נדרש תקציב דו שנתי שיאפשר יציבות לטענתו, בקביעת מהלכים ממושכים. "אף אחד לא צריך לשאול את עצמו כל בוקר מה יהא גורלו בעוד חצי שנה", טען. "תקציב לשנת 2021 ייתן את התשובות. צריך להבין שהליכה לבחירות רביעיות במקום להעביר תקציב ויציבות זה פשוט חוסר אחריות לאומית והתעלמות מרצון העם. אני מסרב להאמין שיש אדם במדינה שיכול לעלות על דעתו הליכה לבחירות".

הוא ציין כי מדובר בשעת מבחן לישראל, והבטיח כי במסגרת תפקידו כשר ביטחון, יעשה כל שיידרש כדי לסייע לפרופ' גמזו במלאכתו. "כל פעולותיי מכוונות לתת לכם ביטחון, וודאות ויציבות, בלי תחנות יציאה, בלי שיקולים פוליטיים ורק מה שטוב לכם האזרחים, רק מה שטוב למדינת ישראל, אמר.

בני גנץ בישיבת סיעת כחול לבן. נועם מושקוביץ
קרא לליכוד לעמוד בהסכם. גנץ/נועם מושקוביץ

"אני מכיר את ראש הממשלה נתניהו לא מהיום", הוסיף גנץ. "יש ביננו מחלוקות והסכמות, אך הוא מונע מתוך אחריות לאומית ואני משוכנע שהוא יראה את טובת הציבור. לפי ההסכם עם הליכוד, התקציב צריך להיות עד סוף 2021. כשהיינו בתוך הקורונה, סיכמנו זאת. אם הליכוד יעמוד בהסכם - תושג יציבות שלטונית ותובטח גם יציבות כלכלית. אנחנו נעמוד בהסכם במלואו ומצפה מכולם לנהוג כך".

"ישראל חשובה יותר מנתניהו"

גם ההפגנות נגד השחיתות השלטונית, המתקיימות בשבועות האחרונים מול מעונו הרשמי של נתניהו ובמוקדים נוספים ברחבי הארץ, עמדו על סדר יומן של ישיבות הסיעה היום. בישיבת סיעת הליכוד, יו"ר הכנסת יריב לוין קיבל באופן חריג את רשות הדיבור, ואמר כי "ההפגנות הם חלק הכרחי בשיח דמוקרטי, אבל מה שאנחנו רואים בימים האחרונים זה ההפך מהדמוקרטיה. כל תכלית ההפגנות היא הסתה פרועה ואלימה, כולל הסתה לפגיעה אישית בראש הממשלה ובבני משפחתו, ביזוי של סמלי המדינה. אנחנו רואים מציאות של רשויות אכיפת חוק שעומדות מנגד ומאפשרות לדברים לגלוש למקומות שאסור שיגיעו אליהם".

על טענת "מה אתם מתלוננים, הרי עשיתם את אותו דבר בזמן הסכמי אוסלו", אמר לוין כי "גם את השקר הזה צריך להוריד מהשולחן באופן ברור". לדבריו, "הסתה בשום אופן לא, ונגדה צריך לנקוט ביד קשה, ויכוח לגיטימי - בוודאי שכן. אני מצפה מרשויות החוק שיקפידו על הקווים האלה. אנחנו צריכים פה ללכד שורות, לא במקרה המפלגה שלנו נקראת הליכוד. אנחנו צריכים להציג חזית אחידה על מנת שראש הממשלה יוכל להוביל את המדינה כפי שעשה בעבר כדי לצאת מהמשבר הכלכלי והבריאותי".

יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד, כנסת, 27 יולי 2020. יאיר לפיד, אתר רשמי
"ביבי צריך לפטר את אוחנה". לפיד, היום/אתר רשמי, יאיר לפיד

יו"ר יש עתיד וראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את יחסם של נתניהו והשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה להפגנות, ואף קרא לראש הממשלה לפטר את השר. "נתניהו, אם אתה לא רוצה לעזוב בחרפה עוד כמה חודשים, לך עכשיו. הפגנות דמוקרטיות במדינה דמוקרטית זה ברדק. שר לביטחון הפנים שלא מבין את זה, צריך לעוף מהתפקד. ביבי צריך לפטר את אוחנה, היום", אמר. "האנשים של ביבי מאשימים את המפגינים שזה פוליטי. ברור שזה פוליטי. זו מחאה נגד הפוליטיקה שלכם. פוליטיקה של עסקנים מנותקים שלא מעניין אותם כלום חוץ מעצמם. מדינת ישראל חשובה יותר מבנימין נתניהו. הילדים שלנו יותר חשובים ממנו".

לטענתו, "זו הבחירה שעומדת בפנינו היום: איש אחד שצריך ללכת הביתה, או מדינה שלמה. בנימין נתניהו, או עתידה, שלומה וטובתה של מדינת ישראל. נתניהו צריך ללכת כי הוא נכשל בניהול המשבר. כישלון גמור. בריאותי, כלכלי. כל הקואליציה שלו יודעת את זה. כל המדינה רואה את זה. הוא צריך ללכת הביתה כי בזמן שכל זה קרה, הוא התעסק בהטבות המס שלו, ובהתקפות על מנדלבליט ועל ערוץ 12". עוד הוסיף כי "זה מה שהגשרים והכיכרות אומרים לו: מספיק. עזוב אותנו. אם אתה באמת אוהב את המדינה, לך. אם נותרה בך טיפת פטריוטיות, לך. אם אתה לא רוצה לעזוב בחרפה עוד כמה חודשים, לך עכשיו.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully