וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרוזים הפגינו במירון נגד רשות הטבע והגנים: "משתלטים על אדמותינו"

כשלושה שבועות לאחר שפקחים הותקפו ע"י תושבי בית ג'אן, כשהגיעו להדביק צווים על מבנים ארעיים, יצאו מאות מתושבי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות למאבק נגד הרשות. לטענתם רט"ג משתלטת על קרקעות פרטיות של תושבי הכפר: "נאמר די לקיפוח, די לאכיפה הבררנית ולחסימת הפיתוח"

עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

מאות מתושבי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות הפגינו היום (שני) על אדמותיהם דרומית להר מירון, בטענה כי רשות הטבע והגנים משתלטת על הקרקעות של תושבי בית ג'אן, ומונעת מהם לפעול בשטח. לטענת פורום ראשי הרשויות, מדובר באדמות פרטיות של תושבי הכפר, בשטחים שנקראים "אל זאבוד". ההשתלטות מבוצעת לטענת הפורום, בניגוד לפסיקת בג"ץ בנושא.

ראש מועצת בית ג'אן, ראדי נג'ם אמר כי "זהו המשך ישיר להפקעת הקרקעות הסיטונאית של שטחי הרשויות הדרוזיות, בעיה חמורה שגם שר הפנים דרעי התחייב לטפל בה". בפורום טוענים כי כתוצאה מההכרזה על שמורות טבע מסביב לישובים הדרוזים, לא ניתן לחבר מאות מתושבי בית ג'אן לתשתיות ביוב. ראש המועצה תקף את מנכ"ל הרשות שאול כולדשטיין, והוסיף כי "נתייצב על השטח כולנו כאחד כדי לומר - די לקיפוח, די לאכיפה הבררנית ולחסימת הפיתוח שלנו בתירוצים עלובים".

ברקע המאבק שאליו יוצאים ברשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, נמצא אירוע אלים שבו הותקפו פקחי רשות הטבע והגנים על ידי תושבים מהכפר, בעת שהגיעו לפעילות של הדבקת צווים על מבנים ארעיים בלתי חוקיים בשמורת הר מירון. הפקחים, שלוו על ידי כוח משטרה, מצאו את עצמם מוקפים בתושבי בית ג'אן שלא אפשרו להם להתקדם. צמד הפקחים חשו בסכנה ונטשו את הרכב, שהתהפך והועלה באש. המשטרה חילצה את הפקחים מהמקום ללא פגע ופיזרה את ההמון.

מחאת הדרוזים והצ'רקסים סמוך לגשר השלום בתל אביב 10 במאי 2020. ראובן קסטרו
"האפליה המתמשכת חייבת להיפסק". מחאת הדרוזים והצ'רקסים בתל אביב, בחודש מאי/ראובן קסטרו

המשטרה והרשות מסרו לאחר מכן בהודעה משותפת כי הן רואות באירוע מקרה חמור של אי-כיבוד החוק ונציגיו, ובמשטרה אמרו כי לא יאפשרו פגיעה בפעילות רשויות החוק ומוסדות השלטון.

יו"ר פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, ג'בר חמוד תקף גם הוא את הרשות, ואמר כי "שמרנו על הטבע הרבה לפני ששאול גולדשטיין כבש את מקומו ברשות הטבע והגנים, עם אג'נדה פוליטית ברורה". לדבריו, "האפליה המתמשכת הזו חייבת להיפסק, שר הפנים דרעי הבטיח תיקון לאפלייה בנושא התכנון, מנכ"ל משרד ראש הממשלה הבטיח לתקן את חוק קמיניץ, אנחנו נוודא שזה ייעשה".

הפגנת הדרוזים והצ'רקסים נגד רשות הטבע והגנים ליד הר מירון. 04 באוגוסט 2020.. יואב איתיאל, יואב איתיאל
"שמרנו על הטבע הרבה לפני רשות הטבע והגנים", אתמול/יואב איתיאל, יואב איתיאל

ברשות הטבע והגנים דחו את המתקפה נגד המנכ"ל גולדשטיין, ואת הטענות נגד אפליית מגזר זה או אחר. "שמורות הטבע והגנים הוכרזו לאורך השנים בכל רחבי מדינת ישראל על מנת לשמור על ערכי הטבע שבתוכם. בכל השמורות הללו חלים אותם חוקים - ללא הבדל בין בני האדם", אמרו ברשות לוואלה! NEWS. הם הוסיפו כי "רשות הטבע והגנים היא הארגון שעל פי החוק אמור לטפח, לשמור, לחנך, לפקח וגם לאכוף. במדינת חוק, לכל חוק יש אחראי".

ברשות הבהירו כי שמורת הטבע בהר המירון קיימת כבר עשרות שנים, וכי "הרשות פועלת באזור מתוך שיח מתמיד עם התושבים ועם ראשי העדה בישובים שסביב לשמורה". עם זאת, הוסיפו כי "השיח לא נועד לאפשר עבירות על החוק. השיח נועד ללמוד את הצרכים השונים, להתחשב ולתת מענה הגון והולם - גם לצרכי האדם וגם לצרכי הטבע". לטענת הרשות, בעקבות השיח הם גרעו כ-3,000 דונם משטחי השמורה, "למען תכנית מתאר שאמורה לספק את צרכי הבינוי של בית ג'אן לכ-40 שנים קדימה".

הפגנת הדרוזים והצ'רקסים נגד רשות הטבע והגנים ליד הר מירון. 04 באוגוסט 2020.. יואב איתיאל, יואב איתיאל
ההפגנה דרומית להר מירון, אתמול/יואב איתיאל, יואב איתיאל
פקחי רשות הטבע והגנים חולצו מהר מירון לאחר שהותקפו ורכבם נשרף. 14 ביולי 2020. אין, אתר רשמי
הרכב של פקחי הרשות כשהוא הפוך ונשרף לאחר התקפת התושבים/אתר רשמי, אין

עוד הבהירו ברשות הטבע והגנים כי "לאחר הגריעה ביקש ראש המועצה החדש שרט"ג תסכים לגריעה של כלל השטחים הפרטיים בשמורה, דבר שעומד בניגוד מוחלט להסכמות העבר ולנהוג בשמורות אחרות". עם זאת, הסבירו ברשות כי ניתן להכין תכנית למבנים חקלאיים בשמורה ואז הבינוי יהיה לפי חוקי המדינה. "אלא שראש המועצה בחר ללכת בדרך הכח ובמקום להכין תכנית שמכוחה ניתן יהיה להוציא היתרים בחר להנהיג את הציבור בדרך הקונפליקט וההתלהמות", הוסיפו.

"הרשות לא המציאה את חוקי התכנון והבנייה בישראל. אם ראש המועצה מלין עליהם, יתכבד וישנה אותם בבית המחוקקים", הבהירו ברשות הטבע והגנים. "עד שיתרחש שינוי כזה מצופה ממנו לשמור על החוק הקיים ולמנוע אלימות כלפי שליחי המדינה לאכיפת החוק".

ממשרד הפנים טרם נתקבלה התייחסות לדברים.

(עדכון ראשון: 06:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully