וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות הטבע והגנים הרסה מבנה בג'סר א-זרקא, ופרויקט התיירות בסימן שאלה

20.7.2020 / 17:20

הצריף שבכפר הדייגים נהרס משום שלא היה לו היתר בנייה, אף שהנושא עדיין נידון בבית המשפט. התושבים אמרו כי ברשות הגיעו "כמו גנבים בלילה", ומתחו ביקורת גם על האבטחה הכבדה: "עשרות שוטרים אבטחו, כאילו עזה". עשרות תושבים מחו על המהלך וחלקם חסמו את הכניסה ליישוב

בווידאו: הפגנה בעקבות הריסת צריף בכפר הדייגים שבחוף ג'סר א-זרקא/צילום: יואב איתיאל

(הריסת הצריף בג'סר א-זרקא, היום)

רשות הטבע והגנים הרסה הבוקר (שני) צריף בכפר הדייגים הקטן שעל חוף ג'סר א-זרקא. הטרקטור ששימש להריסה פעל תחת אבטחה כבדה של שוטרים ואנשי יס"מ, שמנעו מהעוברים ושבים להתקרב ולהפריע לפעילותו. לאחר שהסתיימה העבודה, הכוח נסוג מהכפר, אך נמצא בכוננות בנקודת המשטרה הסמוכה לבניין המועצה, כ-200 מטרים משם. לא נרשמו עימותים במקום.

הצריף שנהרס, הצמוד לזה של הדייג עלי ג'ורבאן, עובד המועצה המקומית פרדס חנה כרכור, היה בבעלותו ונועד לבנו. "לא שלחו לנו שום התראה", אמר ג'ורבאן. "בית המשפט אמר להם אל תעשו בינתיים כלום והם באו ככה והרסו. אני לא חדש פה. אולי הראשון. אני מהוותיקים. אבא שלי היה פה, ואנחנו הילדים היורשים שלו". תושבי הכפר הגיעו למקום כדי להביט בהריסות שנותרו מאחור ולהביע תמיכה בג'ורבאן.

ההריסה מעמידה בסימן שאלה את גורל הפרוייקט שמקדמת רשות הטבע והגנים לשיקום כפר הדייגים והפעלתו כמוקד תיירות, התלוי כולו בשיתוף הפעולה של התושבים בכלל והדייגים בפרט.

הריסת מבנה של רשות הטבע והגנים בג׳סר א-זרקא 20 ביולי 2020. יואב איתיאל
"לא שלחו לנו שום התראה". הצריף ההרוס/יואב איתיאל

בעקבות הריסת המבנה, כמה עשרות מפגינים במרכז הכפר כשהם נושאים שלטים בנוסח "די להרס חלומות ותקווה" על רקע צילום החורבות שהשאיר אחריו הטרקטור, וכן "750 שקלים לא קונים בן אדם". המוחים חסמו את כביש הכניסה ליישוב, וקראו: "הים הוא שלנו, הכפר הוא שלנו, ג'סר היא ג'סר שלנו".

בנוסף להריסת המבנה, המפגינים מחו על התנכרות הממשלה מהיישוב בכלל. זהו פרק נוסף ביחסים המורכבים בין רשות הטבע והגנים לתושבי הכפר. לא הייתה מחלוקת על כך שלמבנה לא היה היתר בנייה, אבל זה חודשים ארוכים שעניינו, כמו של צריפים אחרים בכפר הדייגים, נידון בבית משפט.

"מדובר בצריף שנבנה ללא היתר, בית המשפט אפשר לבונה להסדיר את המבנה בתוך חצי שנה, בונה הצריף לא ביצע זאת", אומרים ברשות הטבע והגנים. "מאחר והצריף נבנה ללא היתר חוקי הוא נהרס היום, בפעילות משותפת עם משטרת ישראל. רשות הטבע והגנים מקדמת יחד עם תושבי כפר הדייגים תכנית בהסכמה הדדית למען דייגי המקום".

עוד בוואלה!

פיקוד העורף אימן את מתנדבי ג'סר א-זרקא: "התחלה של שינוי תפיסה"

לכתבה המלאה
הפגנה בג'סר א-זרקא במחאה על הריסת המבנה  בכפר הדייגים בפרט ועל התנכרות הממשלה, 20 ביולי 2020. יואב איתיאל
ההפגנה בג'סר א-זרקא, היום/יואב איתיאל
מפגינים בג'סר א-זרקא במחאה על הריסת מבנה של רשות הטבע והגנים בכפר. 20 ביולי 2020. יואב איתיאל
ההפגנה בג'סר א-זרקא, היום/יואב איתיאל

מנגד, טוען ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא, המלווה את מאבקי הכפר במצוקותיו כנגד הרשויות, כי "הרשות קיבלה את ניהול כפר הדייגים בשנת 2010 ממנהל מקרקעי ישראל. מאז היא לא סיימה את כנון הכפר והוצאת היתרים לכפר הדייגים שנמצא מלפני קום המדינה, ובשנים האחרונות החלה הרשות להוציא צווי הריסה והפסקת עבודה לדייגים".

לדבריו, "למרות שרשות הטבע והגנים קיבלה 18 מיליון שקל לפיתוח כפר הדייגים, הם לא עשו את המוטל עליהם לפתח את האזור. הדייגים נאלצו לפנות לבתי משפט כדי למנוע את הריסת המבנים. המבנה שנהרס הבוקר היה בהליכים משפטיים בשנה האחרונה".

פרח, שהגיע אף הוא להפגנה, מתח ביקורת על האבטחה הכבדה: "לביבי אין כסף למובטלים אבל יש לו כסף לשלוח מאה שוטרים להרוס בית. הוא גר פה בשכנות בקיסריה, שיבוא ויסתכל לאנשים בעיניים".

שוטרים מחוץ למבנה שנהרס על-ידי רשות הטבע והגנים בג׳סר א-זרקא 20 ביולי 2020. יואב איתיאל
ההריסה התבצעה תחת אבטחה כבדה/יואב איתיאל

מרכז מוסאוא מייצג את הצעירה חמאמה ג'ורבאן, קרובת משפחה נוספת המצויה בהליך משפטי מקביל, כדי למנוע את הריסת המבנה שלה. "כואב לקום בבוקר ולראות תמונה כזו", אמרה ג'ורבאן. "הרסו לדוד שלי אז יהרסו גם לי", הוסיפה. "מה הם חושבים, שישאירו פה רק את אלה שהיו פה לפני המדינה? מה עם השאר?".

"בית המשפט קבע שהצדדים יגיעו להבנות. אבל האגו שלהם לא נותן להם לקבל את זה. הם לא יכולים לראות שמישהו מתנגד", טענה סאידה עלי, בתו של בעל הצריף שנהרס ואחותו של יו"ר ועד הדייגים שהצריף נועד עבורו, "חיכו שאח שלי סמי יהיה בירח דבש, ייצא לאילת, ואז הם באו כגנבים בלילה".

"עשרות שוטרים אבטחו כאילו פה עזה", סיפרה אישה אחרת ממשפחת ג'ורבאן, שהזילה דמעות כששיתפה שאת הצריף שלה הרסו הרשויות לפני כמה חודשים.

הריסת המבנה של רשות הטבע והגנים בג׳סר א-זרקא 20 ביולי 2020. יואב איתיאל
"כואב לקום בבוקר ולראות תמונה כזו"/יואב איתיאל

"כואב הלב שפרויקט יפה וחשוב מתפתח לכיוון הריסות", אמר לוואלה!NEWS ראש המועצה המקומית ג'סר א-זרקא, השיח' מוראד עמאש. "ננסה ביחד לקדם את התכנית לכיוון קבלת היתרים ולשמור על פרנסתם, קניינם ותקוותיהם של הדייגים. אנחנו מכירים במקום הזה כאתר מורשת ותרבות והרשויות חיבות להבין את זה. זה הבסיס להכול".

(עדכון ראשון: 14:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully