וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי מחאת התושבים: צה"ל יצמצם את הפגיעה בשמורת טבע בצפון

28.7.2020 / 22:06

תושבי קיבוץ צבעון ונציגי הצבא סיכמו על מתווה מקל לעבודות שתוכננו להתבצע בברעם כדי לפרוץ דרך ולתת מענה לצרכים ביטחוניים. זאת, לאחר המחאה שהתעוררה וההתנגדות מצד ארגוני הסביבה. "הוכח שאפשר להשיג הרבה במאבק אזרחי-ציבורי"

בווידאו: צה"ל מעלה את הכוננות וחוסם צירים בצפון/צילום: דובר צה"ל, עריכה: איתי עמרם

תושבי קיבוץ צבעון שבגליל העליון הגיעו היום (שלישי) להסכמים עם נציגי צה"ל על הפחתת הפגיעה הסביבתית המתוכננת בנחל צבעון שבשמורת הטבע ברעם, בחלק הסמוך ליישוב. במרכז השיחות עמדו עבודות הנדסיות נרחבות שצה"ל מתכנן לבצע בשמורה, על מנת לפרוץ בה דרך ולתת מענה לצרכים ביטחוניים בגבול לבנון.

במסגרת הסיכומים, הובטח כי לא יהיו פריצות נוספות בעתיד, ובכל מקרה נושאים דומים יידונו מראש. כמו כן, הוחלט כי נציגי הקיבוץ יפקחו מקרוב על העבודות, במימון הקיבוץ, כדי למזער ככל הניתן את הפגיעה בערכי טבע חשובים.

גלי כץ, תושב הקיבוץ שניהל את מטה המאבק, בירך על תוצאת השיחות. "שמחנו למצוא בצה"ל אוזן קשבת. אנחנו מלאי הערכה לצבא, שהקשיב וניהל איתנו שיח מכבד", אמר. לדבריו, הסיכומים שהושגו יגרמו לפגיעות מינימליות בלבד.

באגר בנחל צבעון. צ, צילום מסך
כלי העבודה שנכנסו לשמורה בסוף השבוע/צילום מסך, צ

בסוף השבוע האחרון, נכנסו לשמורה כלים כבדים לקראת תחילת העבודות, מה שעורר חששות כבדים מפגיעה צפויה לטבע, ונתקל בהתנגדותם של תושבי צבעון ופעילי סביבה מהגליל - שאף הפגינו במקום.

גם רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע הביעו התנגדות לעבודות, אולם נדחו משום שהעבודות אושרו בהתאם לחוק ובאישור הוועדה למתקנים ביטחוניים.

החברה להגנת הטבע חיברה לאחרונה מסמך עמדה על הנושא, שבו נכתב כי "צה"ל מקדם ברחבי הצפון תכניות צירים בהתאם להערכותיו ומטרותיו. עד כה, רוב התכניות שהוצגו לנו מבוססות על הרחבה והכשרת דרכים קיימת ולדעתנו אינן פוגעות בסביבה. אולם, לחלק מהצירים יש פוטנציאל פגיעה קשה בטבע".

עוד בוואלה!

תושבים בגליל חוששים: צה"ל מתכוון לסלול דרך בתוך שמורת טבע ייחודית

לכתבה המלאה
נחל צבעון. רונן שורר, אתר רשמי
"שמחנו לגלות הבנה לשמירה על ערכי טבע". נחל צבעון/אתר רשמי, רונן שורר

במסמך הסבירו כי "אחד מצירים אלה הוא 'ציר צבעון' באזור שמורת 'יער ברעם'. ייחוד הסביבה באזור 'שמורת יער ברעם' הינו רגיש ביותר מבחינה סביבתית ועשיר בערכי טבע: הוא מתאפיין בעצי אלון גדולים ומרשימים במיוחד, ובחורש טבעי מפותח המהווה בית גידול למיני בעלי חיים וצמחים רבים המאפיינים את הגליל העליון".

מנהל המטה כץ יצא מעודד בסיום השיחות. "הוכח שאפשר להשיג הרבה במאבק אזרחי-ציבורי שמנוהל בדרכי נועם ובהידברות מתוך כבוד", אמר. "שמחנו לגלות שיש נכונות לגלות הבנה לשמירה על ערכי טבע. לנו, כקיבוץ אקולוגי, יש לכך חשיבות גדולה מאוד. אנחנו מלאי הערכה לצבא על ההליך על כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully