וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוטל עונש המוות למחבל ממרתון בוסטון: "יבלה את שארית חייו בכלא"

1.8.2020 / 8:57

השופטים קיבלו את ערעורו של ג'וחר צארנייב, והורו על דיון מחדש בגזר הדין. עורכי דינו טענו כי לחלק מהמושבעים בהרכב שהרשיע אותו היו דעות מוטות מראש לגבי מידת מעורבותו בפיגוע שאירע ב-2013, בו נהרגו 3 בני אדם ונפצעו מאות. טראמפ: "זה מגוחך"

בווידאו: בית המשפט בארה"ב ביטל את עונש המוות של המפגע ממרתון בוסטון ב-2013/צילום: רויטרס

בית משפט הפדרלי לערעורים בארצות הברית ביטל אתמול (שישי) את עונש המוות שנגזר על ג'וחר צארנייב, המחבל שביצע ביחד עם אחיו הגדול את הפיגוע במרתון בוסטון בשנת 2013. הרכב השופטים קיבל את הטענה כי השופט שדן בהרשעתו של צארנייב לא סקר כראוי את חבר המושבעים, שלחלקם עשויות היו להיות דעות מגובשות ומוטות מראש לגבי הנאשם.

בית הדין הראשון לערעורים במדינה, בהרכב של שלושה שופטים, הורה על חידוש שלב העונש, בשאלה אם יש להוציא הורג את צארנייב, בן ה-27, בגין הפיגוע, בו נהרגו שלושה בני אדם ונפצעו יותר מ-260.

צארנייב יישאר במאסר עד לחידוש הדיונים בעונשו, ובמהלכם. "אל תטעו, ג'וחר יבלה את שנותיו הנותרות בכלא, כשהסוגיה היחידה שנותרה פתוחה היא האם ימות בהוצאה להורג", אמרו השופטים, יותר מחצי שנה לאחר שנשמעו הטיעונים לעונש במשפטו.

תמונתו של ג'וחאר צארנייב, אחד משני המפגעים שביצעו את הפיגוע במרתון בוסטון בארצות הברית ב-2013, שהוצגה כראיה בדיון במשפט נגדו. 23 במרץ 2015.. רויטרס
רצח שלושה אנשים ופצע מאות. צארנייב, 2015/רויטרס

במשרד התובע הפדרלי בבוסטון אמרו כי הם בוחנים את פסיקת בית המשפט, ולא הייתה להם כל תגובה מיידית להחלטה.

עורכי דינו של צארנייב הכירו כבר בתחילת משפטו כי ג'וחר ואחיו הגדול, טמרלן, הטמינו את שתי הפצצות בקו הסיום של המרתון. עם זאת טענו כי הוא אשם פחות מאחיו, שלדבריהם היה המוח מאחורי הפיגוע.

הם זיהו שורה ארוכה של סוגיות בעייתיות במשפטו, אך אמרו כי "הטעות הבסיסית הראשונה" הייתה סירובו של השופט להעביר את התיק ממשרד התביעה בוסטון. בנוסף, הם הצביעו על פוסטים ברשתות החברתיות של שני מושבעים שהציעו כי הם מחזיקים בדעות נחרצות, עוד בטרם תחילת המשפט ב-2015.

עוד בוואלה!

תיעוד דרמטי: הפיצוץ במרתון בוסטון – והמחבל עם הפצצה בתיק

לכתבה המלאה
המרדף אחד המחבל ממרתון בוסטון. רויטרס
המצוד אחרי צארנייב, 2013/רויטרס

עורכי דינו של צארנייב ביקשו כמה פעמים להעביר את הדיונים בתיק מבוסטון, וטענו כי העיסוק התקשורתי האינטנסיבי ומספר האנשים שיש להם קשר אישי לאירוע, "מכתימים" מראש את מאגר המושבעים. אולם, בית משפט המחוזי דחה את טענתם וקבע כי ניתן למצוא חבר מושבעים הוגן ונטול פניות בעיר.

לטענת צוות ההגנה, אחת מהמושבעים בתיק כתבה בפוסטים בטוויטר, כי היא "ננעלה" עם משפחתה במהלך המצוד אחריו, וצייצה מחדש פוסט נוסף בו כונה צארנייב "חתיכת זבל", אך היא אמרה לשופטים כי לא התייחסה לפיגוע עצמו ולא קיבלה הוראה לתפוס מחסה בזמן המצוד.

ביום גזר הדין של צארנייב, המושבעת שינתה את תמונת הפרופיל שלה בפייסבוק לתמונה עם הכיתוב "בוסטון חזקה", קריאה שהושמעה בעיר לאחר הפיגוע, טענו עורכי הדין.

הרכב השופטים שקיבל את הערעור סבר כי הסיקור התקשורתי הנרחב, שכלל "צילומים וסרטי סטילס מצמררים" של הפיגוע, וכן הדיווחים על המצוד הממושך, שארך ימים, אחר המפגע, היו "מספיק כדי לזהות דעות קדומות" עבור השופט שדן בהליך בחירת המושבעים. "אך הוא נכשל בכך", חרצו.

"המושבעים לא זיהו את מה שכבר חשבו על המקרה"

לדבריהם, שופט בית המשפט המחוזי ג'ורג' אוטול ראה במו עיניו מושבעים שכבר גיבשו את הדעה שצארנייב אשם. "מכיוון שהם ענו 'כן' לשאלה האם הם יכולים להכריע בתיק הזה, שיש לו פרופיל גבוה, על סמך הראיות", אמרו. אולם, הם סברו כי אוטול לא חקר מספיק לעומק את מה שהמושבעים קראו או שמעו על המקרה.

"המושבעים לא זיהו את מה שהם כבר חשבו או ידעו על המקרה, ובכך השופט הקשה על עצמו ועל הצדדים לקבוע את טיבה של כל נגיעה שהיא (למשל, אם המושבע החזיק בדעה קדומה שלא נידונה במשפט) והסיבות האפשריות לה", כתבו השופטים.

הנשיא דונלד טראמפ הגיב לפסק הדין במהלך נאום לתומכיו בפלורידה. "אני רואה בבוסטון, איפה שיש לך את החיה שהרגה כל כך הרבה אנשים במהלך מרתון בוסטון", אמר הנשיא. "הם פשוט שלחו את ההרשעה עם עונש המוות בחזרה לערכאות הנמוכות, כך שהם יתווכחו על זה במשך זמן רב. זה מגוחך".

פיצוץ במרתון בוסטון, אפריל 2013. Charles Krupa, AP
הפיגוע במרתון בוסטון, 2013/AP, Charles Krupa

הפיגוע במרתון בוסטון אירע בשנת 2013, כששני מטענים שהוטמנו מראש במקום התפוצצו סמוך לקו הסיום של המרתון והביאו למותם של שלושה בני אדם ולפציעתם של יותר מ-260 בני אדם. כמה ימים לאחר הפיגוע החל מצוד אחר שני המפגעים - צארנייב ואחיו הגדול - אזרחים אמריקנים ממוצא צ'צ'ני.

בתום מרדף של כמה ימים, טמרלן מת בקרב יריות עם כוחות המשטרה, ואילו ג'וחר נפצע בחילופי האש ונלכד. משפטו החל כשנתיים לאחר מכן.

(עדכון ראשון: 00:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully