וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשל הפדרלי בארה"ב הוציא להורג אסיר שני בתוך שבוע

16.7.2020 / 22:21

ווסלי פרוקי, בן 68, אנס, רצח וביתר נערה, והוצא להורג בזריקה אחרי שהעליון הפך החלטה להקפיא את ההליך. "לא הייתה שום תכלית, תודה", אמר במילותיו האחרונות. עורכי דינו: "הוא סבל מדמנציה ולא היה מודע לעונשו". ממשל טראמפ חידש את עונש המוות הפדרלי אחרי 17 שנה

עונש מוות ארה"ב/רויטרס

(בווידאו: ווסלי פרוקי מוצא להורג בבית כלא באינדיאנה)

הממשל הפדרלי בארצות הברית הוציא היום (חמישי) להורג אסיר שני בתוך שבוע, אחרי הפסקה של 17 שנה. גם הפעם נאלץ בית המשפט העליון להתערב, כשהפך החלטה של בית משפט בערכאה נמוכה יותר. דוברת שירות בתי הסוהר הפדרליים אמר כי הרוצח ווסלי פרוקי הוצא להורג באמצעות זריקת רעל קטלנית ומותו נקבע בשעה 08:19 בבית הכלא הפדרלי בטר הוט, אינדיאנה. באותו מתקן הוצא להורג שלשום אסיר נוסף על ידי ממשל טראמפ, אחרי שבית המשפט העליון הסיר את המכשול המשפטי האחרון.

פרוקי, בן 68, הורשע ב-2003 באונס וברצח של ג'ניפר לונג בת ה-16, לפני שהשליך את שרידיה המבותרים והשרופים למאגר שפכים במיזורי. עורכי דינו טענו שיש לו דמנציה ונזק מוחי כתוצאה מאלצהיימר והוא אינו יכול להבין את עונשו, אף שהודה באחריות לפשע. לטענתם, הוצאתו להורג מפרה את החוקה.

"לחטא הרצח הזה לא הייתה שום תכלית. תודה", אמר פרוקי במילות חרטה בדבריו האחרונים, לפי נציג של התקשורת שהיה נוכח במקום בעת ההוצאה להורג וחלק את רשמיו עם התקשורת. "אני מתחרט מכל הלב על הכאב והסבל שגרמתי למשפחתה של ג'ניפר. אני מתנצל מעומק הלב. אני מתחרט על הכאב שגרמתי לבתי, שאותה אני כל אך אוהב", הוסיף הרוצח, בזמן שהיה כבול לאלונקה בחדר ההוצאות להורג, עם תחילת הזרקת הרעל אל גופו.

ווסלי פרוקי, שהורשע בחטיפה והרג של ילדה בת 16
מאי 2000. AP
"אני מתנצל על הכאב שגרמתי". ווסלי פרוקי/AP

חידוש עונש המוות ברמה הפדרלית השבוע פילג את הציבור, את המשפחות של הקורבנות ואת שופטי בית המשפט העליון.

במקרה של דניאל לי, שהוצא להורג בשלישי, בני המשפחה של קורבנותיו התנגדו להוצאתו להורג, וציינו כי שותפו לרצח המשפחה בארקנסו ב-1996 נידון למאסר עולם במקום זאת.

מפגינים נגד הוצאה להורג של ווסלי פורקי מחוץ לבית כלא באינדיאנה, 15 ביולי 2020. AP
מפגינים נגד הוצאתו להורג של פורקי מחוץ לבית הכלא באינדיאנה, היום/AP

מנגד, משפחתה של לונג, שנרצחה ב-1994, הביעה אנחת רווחה לאחר שהייתה עדה להוצאה להורג של פורקי.

"דאגנו היום למשהו שהיינו צריכים לדאוג לו", אמר וויליאם, אביה של הנערה. "זה לקח הרבה זמן. הוא היה צריך לקחת את נשמתו האחרונה, כפי שהוא לקח את נשמתה האחרונה של בתי. יש נחמה מסוימת", הוא אמר לכתבים.

אם מחר יוצא להורג נידון למוות שלישי כמתוכנן, ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ יגיע בתוך שבוע למספר הוצאות להורג פדרליות שנרשם ב-57 השנים שקדמו, כולם בין 2001 ל-2003, אף שחלק מהמדינות המשיכו בעונש המוות בתקופה זו.

הליך ההוצאה להורג שונה

משרד המשפטים החל במאמצים לחידוש עונש המוות מיד לאחר כניסתו של טראמפ לתפקיד. ההקפאה הלא רשמית הייתה תוצאה של כמה הוצאות להורג שהשתבשו, קשיים משפטיים ומחסור בהשגת שלושת סוגי הרעלים לביצוע עונש המוות. במקום זאת, עבר הממשל לשימוש בחומר אחד, פנטוברביטל. נידונים למוות ברמה הפדרלית, בהם פורקי ולי, עתרו נגד משרד המשפטים ואמרו כי ההליך החדש יגרום לסבל מופרז, בניגוד לחוקה, משום שהחומר המוזרק גורם לריאותיהם להתמלא במהירות בדם לפני שהם מאבדים הכרה.

השופטת טניה צ'וטקן בוושינגטון מפקחת על העתירות, שנמשכות אפילו בזמן שהעותרים מוצאים למוות אחד אחרי השני. היא קיבלה חלק מהטיעונים שלהם, עצרה את ההליך פעם אחת בשנה שעברה ופעמיים השנה כדי לאפשר את המשיך הדיונים, אולם החלטותיה בוטלו על ידי בתי משפט בערכאות גבוהות יותר.

פעמיים השבוע קבע רוב של חמישה מול ארבעה שופטים בבית המשפט העליון כי אין תוקף משפטי להחלטותיה, אולם ארבעת השופטים הליברלים הטילו ספק בעצם חוקיותו של עונש המוות. "חידוש ההוצאות להורג ברמה הפדרלית מבטיח לספק דוגמאות לקשיים ביישום עונש מוות בהתאם לחוקה", כתב השבוע בדעת המיעוט השופט סטיבן ברייר.

(עדכון ראשון: 18:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully