וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת הפרופיל המזויף: כך תזהו חשבונות "פייק" ברשתות החברתיות

31.7.2020 / 16:06

תופעת הפעלת חשבונות פיקטיביים למטרות פוליטיות ומסחריות לא פסחה גם על ראש ממשלת ישראל. יוסי דורפמן, האיש שזיהה כי חשבון "דנה רון" שהסית נגד נתניהו - מזויף, מסביר על הדרכים בהן תזהו אם האיש שהציע לכם חברות - כלל אינו קיים

בווידאו: הצמתים והכיכרות בקיסריה גודרו לקראת ההפגנה נגד ראש הממשלה/צילום: יואב איתיאל

הפרקטיקה של הפעלת חשבונות פיקטיביים למטרות פוליטיות או מסחריות מלווה אותנו כבר כמה שנים. הדוגמה האחרונה לכך באה מכיוונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שצייץ לפני יומיים תמונה בה מופיעה תגובה מחשבון עלום בשם "דנה רון", בו נכתב איום מפורש הקורא לרצוח אותו.

נתניהו הוסיף כי הוא יגיש תלונה במשטרה נגד איום ההסתה שבפוסט, "שקורא לרצוח אותי 'עם כדור בראש'". אלא שאחרי זמן קצר, נחשף כי מדובר בפרופיל פיקטיבי, וחברת פייסבוק הודיעה כי הסירה אותו.

בדוח "שקיפות" שפרסמה לאחרונה פייסבוק בנוגע לחשבונות פיקטיביים, או "בוטים", נכתב כי אחת ממטרותיה היא להסיר את החשבונות האלו, ובטח כאלו עם כוונות זדוניות שמפרות את מדיניות הפלטפורמה. "אנחנו מתעדפים אכיפה של חשבונות פיקטיביים שנחושים לפגוע. רוב החשבונות הללו נמצאים בשימוש קמפיינים וממומנים", ציינו בדוח.

אך הנתון המעניין ביותר הוא כמות החשבונות הפיקטיביים שפייסבוק הסירה בעולם. בין ינואר למרץ השנה הסירה פייסבוק מעל ל-1.7 מיליארד חשבונות פיקטיביים.

פרופילים אלו ניתנים לזיהוי, וניתן לבחון אותם לפני שמאשרים אותם בפייסבוק כחברים. כך לדוגמה, את הפרופיל "דנה רון", הצליח לזהות יוסי דורפמן, יועץ אסטרטגיה ודיגיטל לארגונים ומאבקים ועיתונאי עצמאי, כפיקטיבי.

את הפרטים פרסם בפוסט בעמוד הטוויטר שלו, שהצליח לגרוף אלפי לייקים ושיתופים. כמה שעות אחר כך, הגיעה הודעת פייסבוק שחיזקה את דבריו: הפרופיל "דנה רון" מזויף. בשיחה עם וואלה! NEWS, אמר דורפמן כי את הפרופיל החל לבדוק בשעות הלילה המאוחרות אז מצא כי בין השעות 01:55 בלילה, עד 02:10, בוצעו שינויים רבים בפרופיל, מה שחיזק את החשד כי מדובר בפרופיל פיקטיבי וספונטני.

שלבי הזיהוי של פרופיל "דנה רון כפיקטיבי ע"י יוסי דורפמן

"מתי שינית לאחרונה את עמוד הביוגרפיה שלך בפייסבוק?", שאל דורפמן. "זו בדיוק הנקודה. בשעה 02:08 בערך, שונתה הביוגרפיה של פרטי הפרופיל. זה לא משהו שמשתמשים עושים. אבל רגע לפני שבוצעו שינויים, כבר ב-02:05, ראיתי שהחלו להעלות פוסטים שעוסקים בבחירות 2019. מי מעלה פוסט על בחירות 2019 עכשיו?", תהה דורפמן.

"כאיש תוכן ודיגיטל, זה נראה לי כאילו מישהו ניסה להנדס דמות בתוך זמן מאוד קצר. לפחות ככה זה משתקף מהנתונים", המשיך דורפמן. "זאת אומרת, אם אני מנתח את כל הפרמטרים של הפוסטים, השינוי בפרופיל, האיומים, אז נבנית דמות של תומכת מחאה מסוכנת עד כדי כך שהיא קוראת לרצח ראש ממשלה", אמר.

מארק צוקרברג. GettyImages
בין ינואר למרץ הסירה פייסבוק מעל למיליארד חשבונות פיקטיביים. צוקרברג/GettyImages

"בתחקיר שעשיתי, מצאתי תקשורת בין האווטארים: מה שקורה זה שהחברות מייצרות אינטרקציה כדי להראות שהדמויות פעילות", הסביר דורפמן. "המשכתי לחפור בתוך הפרופילים שהיו קשורים לפרופיל הפיקטיבי, ומצאתי שאחת האינטראקציות הייתה עם דמות שעושה לייקים לפוסטים שעולים באותו הזמן. דמות בשם ללי מור, שעשתה לייקים לאותם פוסטים מחאתיים. לייק כועס, כל מיני אינטראקציות שמראות שהפוסט עלה ויש עליו תגובות".

לדברי דורפמן, הוא בדק את הפרופיל "ללי מור" ומצא כי גם הוא עונה על כל הפרמטרים של "פייק". "יש לה 73 חברים, חלקם אווטארים וחלקם אנשים אמתיים, כך אני מתרשם. רובם בכלל תומכי נתניהו. אז למה שהאווטאר של ללי מור, תהיה חברה של האווטאר דנה רון, ותגיב ככה. אז בדקתי למי היא מקושרת, ומצאתי שהלייקים שלה הם לכל מיני דפים, כמו למשל 'ימנים', 'העמוד הרשמי של בצלאל סמוטריץ', הדף של שלמה קרעי, ודף התמיכה של יאיר נתניהו", סיכם.

אפליקציית טוויטר. ShutterStock
"מתעדפים אכיפה של חשבונות פיקטיביים שנחושים לפגוע". אפליקציית טוויטר/ShutterStock

תהליך זיהוי חשבון כפיקטיבי נעשה בכמה שלבים. הדבר הראשון שיש לשים לב אליו הוא תמונת הפרופיל, ולאחר מכן להציץ בשאר התמונות בחשבון. אם תמונת הפרופיל נראית מקצועית מדי או לא ריאליסטית, שווה לעשות חיפוש בגוגל תמונות ולנסות לאתר את המקור ממנו היא נלקחה.

כדי לעשות זאת יש ללחוץ על התמונה עם הלחצן הימני של העכבר ולבחור באפשרות "פתח תמונה בכרטיסייה חדשה". את הלינק בטאב החדש יש להעתיק ולהזין בגוגל. בראש העמוד מימין קיים הלחצן "תמונות" - ואז בשורת החיפוש לחצו על אייקון המצלמה. הדביקו את הלינק שהעתקתם בשורת החיפוש ובדקו היכן עוד מופיעה תמונת הפרופיל הזו. לאחר מכן בדקו את שאר התמונות בפרופיל. אם יש מעט מאוד תמונות או שכולן תמונות פרופיל, אפשר להתחיל לחשוד.

כך תזהו האם חשבון ברשת חברתית הוא פיקטיבי

  • שימו לב לתמונת הפרופיל ובדקו האם היא נראית מקצועית מדי או לא ריאליסטית
  • הציצו ברשימת החברים של הפרופיל - כמות קטנה או גדולה בצורה חריגה יכולה להעיד על "פייק"
  • בדקו את התכנים המופיעים בפיד - פרופיל פיקטיבי יעלה לרוב פרסומות או שלא יפרסם פוסטים כלל
  • היכנסו ל"אודות" הפרופיל - אם רוב התכנים שיווקיים או פוליטיים, ייתכן ומדובר בפרופיל מזויף ולא אנושי

בשלב הבא הציצו ברשימת החברים של הפרופיל. אם אתם רואים כמות קטנה או גדולה בצורה חריגה ביחס לפעילות החשבון, זו סיבה נוספת לחשוד. כמות חברים הקטנה מ-50 עשויה להעיד על פרופיל שנפתח לאחרונה או פרופיל המשמש רק למטרות ריגול אחר משתמשים אחרים.

בנוסף לכך, הציצו בפיד הפרופיל ובדקו אילו תכנים עולים שם. אם הרוב פרסומות או שלא קיימים פוסטים בכלל, זו סיבה נוספת לחשוד כי מדובר בפרופיל פיקטיבי.

לאחר מכן ניתן להציץ באזור ה"אודות" ולדלות קצת פרטים אישיים. אם אינכם מוצאים שום סימן אנושי מזהה, או שכל הפרטים הם שיווקיים או פוליטיים, יש סיכוי גבוה שמדובר בפרופיל מזויף, בהנחה שכבר סימנתם וי על שאר האינדיקציות שהוזכרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully