וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפל, גוגל, אמזון ופייסבוק בחקירה בקונגרס: "מנצלות לרעה את כוחן"

30.7.2020 / 0:45

מנכ"לי ארבע ענקיות הטכנולוגיה התייצבו לדיון בעקבות חשד לפגיעה בתחרות, והעידו בנושא מיזוגים ורכישות לאחר יותר משנה של חקירה. במהלך הוועדה הועלו שאלות קשות בנוגע לגניבת תוכן מאתרים אחרים, התנהלות בצורת מונופול ואף התערבות בבחירות: "הראיות מאוד ברורות"

מארק צוקרברג עונה על שאלות של חברי הקונגרס בחקירה נגד פייסבוק/צילום: רויטרס

ארבע מענקיות הטכנולוגיה בארצות הברית - אפל, גוגל, אמזון ופייסבוק - התייצבו הערב (רביעי) לשימוע בקונגרס בעקבות התנהגות אנטי-תחרותית לכאורה, הנוגעת למיזוגים ורכישת חברות. יו"ר הוועדה דייויד סיסילין טען כי החברות "מנצלות לרעה את כוחן בטכנולוגיה כדי להעצים אותו".

בעשורים האחרונים נמתחה ביקורת על התעשייה בנושא ועד עתה נהנו החברות מחסינות או מחמת הספק, אך היום נאלצו להתמודד מנכ"לי החברות מול האשמות אלו בפני הוועדה לענייני תחרות. מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, אמר במהלך עדותו כי העולם "זקוק לחברות גדולות", בעוד שראשי פייסבוק, אפל וגוגל טענו כי החברות הביאו לצמיחת יוזמות חדשות.

מנכ"ל אפל מארק צוקרברג במהלך שימוע בקונגרס, ארצות הברית, 29 ביולי 2020. רויטרס
"החברות מנצלות לרעה את כוחן בטכנולוגיה כדי להעצים אותו". השימוע בקונגרס, היום/רויטרס

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, עומת אל מול הודעת מייל שמעלה שאלות רבות על רכישת אינסטגרם. במייל שנשלח על ידי סמנכ"ל הכספים בחברה, נכתב כי הרכישה עשויה "לערער מאוד את פייסבוק", תוך התייחסות לחיסול מתחרה פוטנציאלי. צוקרברג לא הכחיש את המייל, אך ציין כי העסקה אושרה על ידי ועדת הסחר האמריקנית.

כמו כן, צוקרברג נשאל במהלך הדיון מדוע חסם את דונלד טראמפ ג'וניור, בנו של נשיא ארצות הברית, בעקבות ציוץ בטוויטר בנושא הקורונה שהוגדר כ"פייק ניוז". מנכ"ל פייסבוק השיב: "החסימה התבצעה בטוויטר ולכן קשה לי להגיב לנושא זה".

חבר הקונגרס ג'ו נאגוס התייחס לכך שלפייסבוק יש נתח שוק של יותר מ-95%. לכך השיב צוקרברג כי הוא אינו מחשיב את החברה למונפול. "מאז שהקמנו את פייסבוק, יש לנו יותר ויותר מתחרים", אמר. נאגוס לא קיבל את התשובה של צוקרברג, והוסיף: "האפליקציות שלהן נרשם מספר ההורדות הגבוה ביותר בעשור האחרון הן אינסטגרם, פייסבוק, פייסבוק מסנג'ר וואטסאפ - לזה קוראים מונופול".

מנכ"ל אפל מארק צוקרברג במהלך שימוע בקונגרס, ארצות הברית, 29 ביולי 2020. רויטרס
"מנצלות לרעה את כוחן בטכנולוגיה כדי להעצימו". צוקרברג בעדות בקונגרס, הלילה/רויטרס

פרמילה ג'ייפאל מהמפלגה הדמוקרטית הפנתה לצוקרברג שאלה בנוגע להעתקה ממתחריו. הוא ענה כי "ללא ספק אימצנו פיצ'רים שהמתחרים שלנו קידמו". ג'ייפאל המשיכה וטענה כי פייסבוק איימה על מתחרים פוטנציאליים ו"התנהגה כמונפול כוחני".

לאחר מכן, ג'רלד נרדלר מהמפלגה הדמוקרטית העלה את נושא פגיעת הרשתות החברתיות בעיתונים המקוונים. הוא טען כי ערכים לא מדוייקים ששיתפה פייסבוק ב-2015 בנוגע לצפיות בווידאו, גרמו למפרסמים לבנות צוותי וידאו מאסיביים, וכתוצאה מכך, עיתונאים איבדו את עבודתם. "מה יש לך להגיד על זה?", הוא שאל את צוקרברג. מנכ"ל פייסבוק השיב כי הוא לא מסכים עם הטענות.

ג'ים ג'ורדן, חבר הקונגרס מטעם המפלגה הרפובליקנית, שאל את את צוקרברג על מניפולציה בעריכת התוכן של פייסבוק, המכשיל תוכן שמרני. לכך השיב מנכ"ל פייסבוק כי הוא לא רוצה שהפלטפורמות שלו יופעלו עם הטיה אידיאולוגית. לדבריו, החברה עוברת הכשרה מתמשכת והיא תבדוק תלונות בנושא.

מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס במהלך עדותו בקונגרס, ארצות הברית, 29 ביולי 2020. רויטרס
גמגם במהלך השימוע. מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס בוועדה, הלילה/רויטרס

אז נשאל צוקרברג על ידי האנק ג'ונסון, חבר הקונגרס מטעם המפלגה הדמוקרטית, לגבי רכישת חברת Onavo הישראלית שפותחה במקור כדי לחסוך בנפח חבילת הגלישה. עם זאת, האלגוריתם של אונאבו כלל העלאת כל פרטי הגלישה אל השרתים שלה, מה שאיפשר לפייסבוק גישה מלאה לפרטים. צוקרברג נשאל האם הרכישה נועדה כדי לעקוב אחרי המתחרים. לכך השיב כי בהשוואת המידע שאונאבו מספקת למידע שמספקת חברת Nielsen. לדבריו, הרכישה של אונאבו עלתה מאות מיליוני דולרים, בעוד מנוי ב-Nielsen עולה כמה אלפי דולרים בודדים.

עם פתיחת הדיון, השיב בזוס לטענות וסיפר כי אמזון התמודדה עם תחרות משמעותית מצד חברות דוגמת "וולמארט". לדבריו, "אני אוהב 'יזמי מוסכים' - הייתי אחד מהם. אך כפי שהעולם צריך חברות קטנות, הוא צריך גם גדולות. יש דברים שחברות קטנות פשוט לא יכולות לבצע".

אחרי כשעתיים, השופטת פרמילה ג'ייפאל שאלה את בזוס בפעם הראשונה בשימוע בנוגע לטענות כי אמזון משתמשת בנתוני מוכרי צד שלישי לטובתה, תהליך המהווה חשש פוטנציאלי להפרה חמורה. ג'ייפאל ציטטה עדות של עובד אנונימי באמזון כי קיים כלל נגד שימוש בנתונים מסוג זה.

בזוס הודה כי קיימת מדיניות האוסרת על שימוש בנתוני מוכרי צד שלישי כדי לתמוך במותגים הפרטיים שאמזון משווקת, והוסיף: "אני לא יכול להבטיח לך שמדיניות זו מעולם לא הופרה". בזוס אמר כי אמזון בוחנת את הדיווחים על הפרת המדיניות, ובתגובה ענתה השופטת: "אראה את התשובה הזאת כאילו אתה לא מכחיש את הפרטים".

מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס במהלך עדותו בקונגרס, ארצות הברית, 29 ביולי 2020. רויטרס
לא הכחיש את הטענות. מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס בעדות וידאו בקונגרס/רויטרס

בזוס נתקל בקושי לשכנע את חברי הוועדה שלסוחרים מקוונים קטנים יש מגוון אפשרויות למכור מוצרים ברשת מעבר לאמזון. "אני מאמין שיש להם הרבה אפשרויות, אנחנו הטובים ביותר", אמר. יו"ר הוועדה עימת את בזוס עם טענה שחברת הלבשה קטנה שמכרה מוצר ייחודי, גילתה כי אמזון רשמה את אותו המוצר. לכך בזוס השיב: "יש לנו מדיניות נגד שימוש בנתוני מוכרים פרטיים כדי להתחרות במוצרי המותג הפרטי שלנו", והוסיף כי נערכת בדיקה אם בוצעה הפרה באופן שגרתי.

חבר הקונגרס נאגוס שאל את בזוס על אחוזי המכירות באונליין. בזוס טען כי אמזון מייצגת בין 30% ל-40% משוק הקניות המקוונות. לטענתו, הוא "לא מקבל" שסחר אלקטרוני הוא שוק נפרד מהקמעונאות הכללית, "זה רק ערוץ אחר".

מנכ"ל אמזון התקשה להגיב להאשמות החמורות נגד החברה, ואף גמגם כמה פעמים. חברי הוועדה לא מקבלים את ההסבר של אמזון כי אין לה יתרון כבעלי הפלטפורמה כשהיא מוכרת מוצרים המתחרים עם מוכרים קטנים יותר.

מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, נשאל על ידי יו"ר הוועדה אם החברה גונבת תוכן מאתרים קטנים. פיצ'אי השיב כי "אני לא מסכים עם אפיון ההצהרה הזאת". סיסיליין התייחס לכלי "Walled Garden" שלכאורה גנב תוכן מאתרים אחרים והכניס את המוצרים לגוגל, על מנת להרוויח תנועה בהיקף רחב יותר ברשת וכך גם להרוויח יותר כסף מפרסומות. "אנחנו תמיד מתמקדים במתן המידע הרלוונטי ביותר למשתמשים", אמר מנכ"ל גוגל.

סיסיליין טען כי הראיות מאוד ברורות. "ברגע שגוגל הפכו לשער לאינטרנט, הם התחילו לעשות שימוש לרעה בכוח", אמר. "השתמשתם במעקב אחר הטרפיק של האתרים, כדי לזהות מתחרים פוטנציאליים - ולרסק אותם. זה פגע בחדשות ובגדילת עסקים חדשים, וזה העלה בצורה משמעותית את המחיר של הגישה לאינטרנט. באופן וירטואלי, זה מבטיח כי כל עסק שרוצה להיות באינטרנט - צריך לשלם מס לגוגל".

מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי במהלך עדותו בקונגרס, ארצות הברית, 29 ביולי 2020. רויטרס
"כל עסק באינטרנט צריך לשלם מס לגוגל". מנכ"ל החברה פיצ'אי בעדות בקונגרס, היום/רויטרס

גם חבר הקונגרס ג'ורדן פנה לפיצ'אי, ושאל אותו אם המנוע של גוגל יעזור להשפיע על הבחירות בנובמבר. ג'ורדן חידד את ניסוחו ושאל באופן ספציפי אם גוגל תעזור למועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן לנצח את הנשיא דונלד טראמפ, אחרי שנטען כי החברה תרמה כספים לקמפיין של הילארי קלינטון ב-2016.

פיצ'אי השיב כי גוגל אינה נוקטת צד, וכי היא לא משפיעה על תוצאות הבחירות לנשיאות בארצות הברית בשום צורה. בנוסף, מנכ"ל גוגל הסביר כי החברה העבירה לעובדים כי כל פעילות פוליטית תיעשה בזמנם החופשי ולא במהלך העבודה. בנוגע לתרומה לקמפיין של קלינטון, אמר פיצ'אי: "אני יכול להבטיח לך שהכל התנהל על פי החוק".

מאט גייטס מהמפלגה הרפובליקנית טען בפני מנכ"ל גוגל כי החברה עובדת עם הצבא הסיני. עם זאת, פיצ'אי הכחיש את הטענה.

פיצ'אי, נשאל גם בנוגע לשימוש של צד שלישי בקבצי "עוגיות", קטעי הקוד שבהם חברות משתמשות כדי לעקוב אחר הצרכנים ברחבי הרשת. מנכ"ל גוגל גינה שימוש כזה ואמר כי "ברור שהמשתמשים לא רוצים להיות תחת מעקב". זאת, למרות שרק לפני כשנה גוגל הגנה על השימוש בפרקטיקה זו.

מנכ"ל אפל טים קוק במהלך עדותו בקונגרס, ארצות הברית, 29 ביולי 2020. רויטרס
"לא נתפשר על העובדות". מנכ"ל אפל טים קוק/רויטרס

חברת הקונגרס מטעם המפלגה הדמוקרטית, מארי סקנלון, העלתה בפני פיצ'אי תהיות בנוגע לקביעת ועדת הסחר במה שקשור ליוטיוב ופרטיות הילדים. פיצ'אי אמר כי הם סימנו והסירו קרוב למיליון סרטונים שאיימו על ביטחון הילדים במהלך הרבעון הרביעי של 2019.

בתחילת העדות טען מנכ"ל אפל טים קוק כי הביקורת של חברי הוועדה כלפי ארבע ענקיות הטכנולוגיה היא "הגיונית ובמקומה". עם זאת הוא הבהיר כי "לא נתפשר על העובדות".

קוק מואשם בהסרת יישומון בקרת הורים שהועלה לחנות האפליקציות, תוך שהשאיר אפליקציה אחרת שהוקמה במימון של ממשלת ערב הסעודית. קוק אמר כי האפליקציה הוסרה על מנת להגן על ילדים, וכי הכללים חלים על כל המפתחים באופן שווה. הוא הוסיף כי אפל לא מקבלת הכנסות ממוצר זה.

לוסי מקבת, חברת הקונגרס מטעם המפלגה הדמוקרטית מג'ורג'יה, העלתה את שערוריית הספרים האלקטרוניים של אפל בשנת 2010, ואמרה כי אדי קיו, ראש השירותים של אפל, דחה את אפליקציות הספרים של "רנדום האוס", מה שגרם לכך שהמוציא לאור הסכים לשתף פעולה עם אפל בהוצאת ספרים דרך חנות הספרים של אפל. לטענתה, טים קוק אמר לאפל להשתמש בכוח כדי להגדיל את עסקי אפל, לסגור מתחרים ולחנוק חדשנות.

שנה של עבודה ויותר ממיליון מסמכים: החקירה נגד ענקיות הטכנולוגיה

חברי הוועדה פתחו בחקירה לפני כשנה, והתמקדו בכמה מהשמות הבולטים בענף ובסוגיית גודלן וחוזקן של החברות. היום נערך העימות מול מנכ"לי החברות הגדולות בתעשייה, אולם בשונה מימים רגילים השימוע התקיים בצורה וירטואלית בשל מגבלות הקורונה.

בדיון נחשפו לראשונה ראיות מתוך החקירה. מאז תחילתה אספה הוועדה אספה מעל ל-1.3 מיליון מסמכים מהחברות המעידות, ערכה חמישה דיונים פומביים ומאות שעות של ריאיונות. מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג ומנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי כבר התמודדו מול שימועים בקונגרס, אך נראה כי הפעם יש להם סיבה לדאגה ממשית. תחת הנהגתו של יו"ר הוועדה, דיויד סיסליני, השאלות בשימוע צפויות להיות ממוקדות - כך שישאירו מרווח מצומצם לבכירים להימנע מקווי תשאול לא נוחים.

השימוע האחרון שעסק בסעיף נגד תחרות היה אי שם בשנות ה-90, כשמייסד ומנכ"ל מיקרוסופט ביל גייטס נקרא לתת עדות. תשובותיו של גייטס, שלא היה מורגל בחקירות אלו, הראו כי הוא חש באי נוחות.

"מאז יוני האחרון הוועדה בוחנת את הדומיננטיות של מספר מצומצם של פלטפורמות דיגיטליות ואת מידת התאמתם של חוקי האכיפה והאכיפה הקיימת", אמר סיסליני. "בהתחשב בתפקיד המרכזי שתאגידים אלו ממלאים בחיי העם האמריקני, חשוב כי המנכ"לים יגיעו. כפי שאמרנו מלכתחילה - עדותם חיונית להשלמת החקירה".

דיוויד סיסילין בשימוע בקונגרס, ארצות הברית, 29 ביולי 2020. רויטרס
"הראיות מאוד ברורות לי". יו"ר הוועדה דיוויד סיסילין בקונגרס, היום/רויטרס

בניגוד למנכ"ל אפל ועמיתיו מפייסבוק וגוגל, שכבר מורגלים לחוויה שנקראת בארצות הברית "גרילינג", בה המנכ"לים "עומדים על הגריל", עבור בזוס זו הפעם הראשונה. אמזון הייתה יעד מרכזי עבור חוקרי ההגבלים העסקיים בעולם הטכנולוגיהֿ כבר תקופה ארוכה, והעדויות האחרונות חיזקו את טענות הוועדה נגד ענקית הטכנולוגיה. כך לדוגמה בשימוע שנערך במהלך החודש, אמר היועץ המשפטי של אמזון, נאט סוטון, כי החברה לא נכנסת לנתוני המכירות של המשתמשים.

אולם באפריל דווח ב-Wall Street Journal כי עובדי אמזון השתמשו בנתוני מוכרים עצמאיים כדי להנחות את פיתוח המוצרים של אמזון. על פי הדיווח, העובדים ניתחו את שולי המכירות והרווח של המוצרים לפני שהחלה לייצר אותם. לאחר פרסום הדוח, הוועדה קראה לבזוס להעיד, וייתכן כי היום נשמע לראשונה את תשובתו בנושא.

נראה כי ישנן נקודות דומות בין כל החברות שמשתתפות בשימוע: אפל עומדת בפני חקירה פעילה בנושא הגבלים עסקיים בארצות הברית ואירופה, הנוגעת למדיניות חנות האפליקציות והרווח שהיא גובה מהמפתחים שמוכרים את היישומונים - 30% מהסכום הכולל. גוגל עשויה להידרש להתייחס לדומיננטיות שלה כמנוע חיפוש, בעוד המחוקקים ככל הנראה יחקרו את צוקרברג על ההיסטוריה של פייסבוק בנוגע לרכישות בעייתיות, לרבות אינסטגרם שנמנעה מבדיקה רגולטורית.

הדיון המכונן היום מסמן את תום החקירה שארכה 13 חודשים, אך נראה כי רק יפתח פתח לפעולה רגולטורית או חקיקתית בעתיד. דברי הבכירים עשויים לספק ראיות לבדיקות חדשות, או לחזק את הטענות הקיימות. לחץ רב מוטל על המחוקקים, שלהם ולרגולטורים תהיה הזדמנות נדירה לקבל תשובות ישירות מכל החברות בבת אחת. נדרשה עבודה רבה כדי להביא את ארבעת המנכ"לים לאותו הפאנל בו-זמנית, ולא סביר שלקונגרס יהיה סיכוי נוסף לעשות זאת בזמן הקרוב, כשארצות הברית נאבקת בנגיף הקורונה.

(עדכון ראשון: 18:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully