וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא סמכות, טראמפ הציע לדחות את הבחירות בשל "זיופים" בהצבעה בדואר

30.7.2020 / 19:14

נשיא ארה"ב, שמפגר בסקרים אחרי ביידן, חזר על טענותיו חסרות הביסוס, אך בכירי הקונגרס, שרק לו הסמכות, הביעו התנגדות גורפת לדחיית הבחירות מנובמבר. "זה מעולם לא קרה", אמרו הרפובליקנים. הדמוקרטים: "מנסה להישאר בשלטון". ברקע: קריסה כלכלית בשל הקורונה המשתוללת

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הציע היום (חמישי) לדחות את הבחירות מנובמבר, כשהוא חוזר על הטענות הלא מבוססות לכך שהצבעה בדואר תוביל לזיופים. הוא הציע לדחות את הבחירות עד שאנשים יוכלו להצביע בצורה "ראויה, מאובטחת ובטוחה", אולם אין בסמכותו לעשות זאת בכל מקרה.

ארצות הברית מעולם לא דחתה בחירות לנשיאות, אפילו לא בזמן מלחמת האזרחים במאה ה-19. מועד הבחירות בארצות הברית, ביום שלישי הראשון של חודש נובמבר, מעוגן בחוקה וכל שינוי כזה הוא הליך מורכב, הזקוק לאישור הקונגרס, שאחד מבתיו - בית הנבחרים - נשלט על ידי הדמוקרטים. לאור הסיכוי האפסי לכך, דבריו של טראמפ, שאותם כתב בטוויטר, נתפסים ככאלו שנועדו לערער על התוצאות, במקרה שיפסיד כפי שחוזים כרגע הסקרים.

נשיא ארה"ב, דולנד טראמפ במהלך נאומו במידלנד 29 ביולי 2020. רויטרס
"הצבעה בדואר תוביל לזיופים". טראמפ במידלנד, אתמול/רויטרס

הדמוקרטים מיהרו לגנות את טראמפ, שלא ברור אם אמר זאת ברצינות. גם הרפובליקנים שללו את הרעיון, אם כי הם הסכימו עם טראמפ לגבי החששות מהליך הבחירות בדואר. הציוץ שלו הגיע אחרי שארצות הברית דיווחה על הצניחה הכלכלית החדה ביותר שלה מאז השפל הגדול, עם התרסקות של 33% בתמ"ג ברבעון השני של השנה בשל השיתוק הכלכלי הנרחב שנגרם בשל מגיפת הקורונה. עד פרוץ המשבר הבריאותי והכלכלי, הנשיא ניסה להתמקד בנתונים הכלכליים החיוביים כסיבה לבחור בו לכהונה שנייה.

דובר הקמפיין שלו אמר כי הוא "רק העלה את השאלה" . בהצהרה שמסר הוגן גידליי, אמר: "הנשיא רק שאל לגבי הכאוס שיצרו הדמוקרטים עם התעקשותם להצביע בדואר".

מדינות שונות בארצות הברית רוצות לאפשר הצבעה בדואר, בשל החשש מהתפשטות נגיף הקורונה במקרה של הצבעה פיזית בקלפיות. שש מדינות - קליפורניה, יוטה, הוואי, קולורדו, אורגון וושינגטון - מתכננות לקיים את ההצבעה בנובמבר דרך הדואר, אף שהצבעה פיזית תותר תחת נסיבות מוגבלות. בנוסף לכך, כמחצית מהמדינות מאפשרות לבעלי זכות הבחירה להצביע דרך הדואר לבקשתם.

טראמפ כתב כי "הצבעה אוניברסלית בדואר" תהפוך את הבחירות הקרובות, שבהן הוא מתמודד מול ג'ו ביידן הדמוקרטי, ל"הכי חסרות דיוק ומזויפות בהיסטוריה". הוא גם טען שזה יגרום ל"מבוכה גדולה לארצות הברית". ביידן כבר אמר בחודש אפריל שהוא משוכנע שטראמפ ינסה לפעול לדחיית הבחירות.

עוד בוואלה!

הסוכנים הפדרלים של טראמפ יצאו מפורטלנד: "סוף לכוח הכיבוש"

לכתבה המלאה

מבקרי השיטה טוענים שניתן להצביע יותר מפעם אחת דרך מעטפות כפולות ובאופן אישי. טראמפ אמר בעבר כי יש סכנה ש"אלפים רבים של אנשים ישבו בחדר של מישהו, ויחתמו על פתקי הצבעה". ואולם, מחקרים רבים שנעשו הן ברמה הארצית והן ברמת המדינות העלו מעט מאוד ביסוס לטענות הללו.

טראמפ, שסירב לאחרונה להצהיר שיסכים לקבל את תוצאות הבחירות, העלה גם ב-2016 את האפשרות שלא יכיר בהן, אך היום הוא הלך צעד אחד קדימה, כשקרא לשינוי התאריך. השימוש בהצבעה בדואר גבר במהלך כמה בחירות מקומיות שנערכו בחודשים האחרונים בצל הקורונה, שממנה מתו יותר מ-150 אלף אמריקנים.

הדמוקרטים והרפובליקנים מתנגדים

הדמוקרטים, בהם ביידן, כבר החלו בהכנות להגנה על קולות המצביעים והבחירות מחשש שטראמפ ינסה להתערב בבחירות.

"נשיא מכהן שמקדם שקרים ומציע לדחות את הבחירות כדי להישאר בשלטון", כתב בטוויטר דן קילדי, דמוקרטי מבית הנבחרים. "אל תתנו לזה לקרות. כל אזרח אמריקני - רפובליקני, עצמאי או דמוקרטי - צריך לצאת נגד המהלך הלא חוקי של הנשיא הזה ונגד חוסר הכבוד לחוקה".

הסנאטור הדמוקרטי טום אודל צייץ: "אין שום דרך שהנשיא יכול לדחות את הבחירות. אסור לנו לתת לו לשנות את השיח מכישלונו בטיפול בקורונה".

ראשי הרפובליקנים בקונגרס הדפו אף הם את הרעיון. מיץ' מקונל, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, אמר כי 3 בנובמבר הוא תאריך "חקוק בסלע" וכי מערכות בחירות כבר התקיימו במשברים בעבר. מנהיג המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים, קווין מקארתי, אמר כי "מעולם לא דחינו בחירות, והבחירות ואנחנו צריכים להתקדם".

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית ג'ו ביידן, 29 ביולי 2020. אי פי, AP
אמר בער כי הוא משוכנע שטראמפ ינסה לפעול לדחיית הבחירות. ביידן/AP, אי פי

אלן וויינטראוב, יו"ר ועדת הבחירות הפדרלית, אמרה כי לטראמפ אין סמכות לדחות את הבחירות, והוסיפה: "וגם לא צריך לדחות אותן". היא קראה להגדיל את התקציבים למדינות השונות עבור "בחירות מוגנות ובטוחות כפי שרוצים כל האמריקנים".

קייל קונדיק, מומחה לבחירות בארצות הברית מאוניברסיטת וירג'יניה, אמר כי הציוץ של טראמפ נראה כמו גישתו הטיפוסית להסחת דעת המצביעים מחדשות רעות.

"ההצעה של טראמפ לדחות את הבחירות (הוא לא יכול לעשות זאת ללא אישור הקונגרס) נראית כמו אחד הניסיונות הברורים ביותר שלו לשנות את הנושא לאור הצניחה בנתוני התמ"ג", צייץ.

(עדכון ראשון: 16:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully