וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הונג קונג מרחיבה את הדיכוי: סטודנטים נעצרו בשל תמיכה בעצמאות

30.7.2020 / 11:32

ארבעה צעירים שקראו בקשת להתנתקות העיר מהונג קונג נעצרו במסגרת חוק הביטחון הלאומי של סין, שלראשונה הופעל ללא קשר להפגנות הרחוב. בנוסף לכך, הממשלה פסלה 12 מועמדי אופוזיציה לקראת הבחירות לפרלמנט

בווידאו: הונג מחמירה את ההגבלות אחרי שיא של נדבקים בקורונה/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

משטרת הונג קונג עצרה ארבעה סטודנטים במסגרת חוק הביטחון הלאומי החדש, שהופעל בפעם הראשונה ללא קשר להפגנות. הקבוצה - שלושה גברים ואישה - חשודים במעורבות בקבוצה ברשת שקראה לעצמאות העיר מסין. "עצרנו אותם בשל חתרנות ובשל התארגנות והסתה לבדלנות", אמר לי קוואי-וואה, מפקח משטרתי במשרד לביטחון לאומי. "הם רצו לאחד את כל הקבוצות התומכות בעצמאות על מנת לקדם זאת".

החוק החדש שהעבירה סין ונכנס לתוקף בחודש שעבר אוסר על חתרנות, בדלנות, טרור ושיתוף פעולה עם כוחות זרים. במסגרתו, הודיעה היום הממשלה בהונג קונג על פסילת 12 מועמדי אופוזיציה לקראת הבחירות לפרלמנט בספטמבר.

בין המועמדים שנפסלו נמצא גם ג'ושוע וונג, ממנהיגי המאבק נגד חוקי הביטחון של סין בעיר. בראיון שהעניק ל-לוואלה! NEWS ביוני, כמה ימים לפני כניסת החוק לתוקף, אמר וונג כי "סביר להניח שסין תיישם במהירות את החוק", ואף הזהיר כי "בהתחלה בייג'ינג תכוון נגד 'קבוצה קטנה של אנשים', אך כשהחוק כבר יהיה בתוקף, לא יהיו איזונים ובלמים לדרך שבה סין תפעיל אותו, בטח שלא להפרותיו".

מפגינים בהונג קונג מניפים שלטים לבנים לאחר איסור על כתיבת סיסמאות במסגרת חוק הביטחון הלאומי, 5 יולי 2020. רויטרס
מפגינים בהונג קונג מניפים שלטים לבנים אחרי כניסת החוק החדש, החודש/רויטרס

מפלגת יוזמת העצמאות כתבה בפוסט בפייסבוק כי ארבעה חברים לשעבר ב"סטודנלוקליזם", קבוצה התומכת בעצמאות שהתפרקה לפני כניסת החוק החדש לתוקף, נעצרו בחשד להפרה של סעיפים 20 ו-21 בחוק. בקשתם של הארבעה להשתחרר בערבות נדחתה. המשטרה לא ציינה את החשודים, אולם בתקשורת המקומית ובפוסטים ברשת אמרו כי טוני צ'אנג, אחד מראשי הקבוצה, הוא אחד מהעצורים.

סין רואה בהונג קונג, שחזרה לשליטתה ב-1997, חלק בלתי-נפרד ממנה, חרף האוטונומיה שהובטחה לה במסגרת הבנות עם בריטניה, השליטה הקולוניאלית לשעבר. חוק הביטחון הלאומי, שלטענת ממשלות סין והונג קונג חיוני לשמירה על הביטחון אחרי הפגנות הענק נגד בייג'ינג בשנה שעברה, הוביל לביקורת רבה במדינות המערב ובקרב ארגוני זכויות אדם. ארצות הברית ביטלה את מעמדה הכלכלי המיוחד של הונג קונג ושורת מדינות ביטלו את הסכמי ההסגרה עם העיר.

המשטרה בהונג קונג אמרה כי במהלך המבצע הוחרמו טלפונים סלולריים, מחשבים ומסמכים. לטענתה, הארבעה פרסמו תכנים ברשתות החברתיות שמפרים את החוק החדש, שנכנס לתוקף ב-30 ביוני. פעילים דמוקרטים בעיר מיהרו לסגור או לשנות את חשבונותיהם ברשתות החברתיות לפני כניסתו לתוקף.

מהומות בין שוטרים למפגינים בהונג קונג לאחר אישור חוקי הביטחון על ידי סין שאיפשרו לה סמכויות בהונג קונג 1 ביולי 2020. רויטרס
מהומות בין שוטרים למפגינים בהונג קונג, בתחילת החודש/רויטרס

ארגון משמר זכויות האדם גינה את המעצרים וקרא לממשלות זרות בעולם להטיל סנקציות על גורמים בהונג קונג ובסין האחראים לחוק החדש. "הניצל הבוטה של החוק הדרקוני הזה מבהיר כי המטרה היא השתקת ביקורת ולא שמירה על הביטחון הלאומי", אמרה, סופי ריצ'רדסון, מנהלת תחום סין בארגון.

מבקרי החוק חוששים שהוא ימחץ את החירויות שמהן נהנתה הונג קונג עד היום, שאינן קיימות בסין עצמה, כולל חופש הביטוי, שהובטחו להונג קונג במשך 50 שנה. לטענת סין והונג קונג, החוק מתמקד רק בקבוצה קטנה של "עושי צרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully