וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ ביטל את מעמדה הכלכלי של הונג קונג: "החירות שלה נלקחה"

15.7.2020 / 9:23

נשיא ארה"ב חתם על חוק המעניש גורמים סיניים האחראים לפגיעה באוטונומיה של העיר, והודיע על סיום כל ההטבות הכלכליות. בהמשך, תקף את ביידן: "חילק מתנות למפלגה הקומוניסטית". סין הבטיחה להגיב: "התערבות בוטה". היחסים בין המעצמות בשפל בשל הקורונה וסוגיות נוספות

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

(בווידאו: טראמפ ביטל את מעמדה הכלכלי של הונג קונג)

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתם הלילה (רביעי) על חוק חדש ועל צו נשיאותי שיענישו את סין על פעולותיה בהונג קונג ויבטלו את מעמדה הכלכלי המיוחד של העיר. זאת כחלק מהמתקפה המואצת של הממשל על סין, הכוללת גם האשמות בכך שהיא הסתירה את ממדי מגיפת הקורונה מהעולם וחשש מפני התחזקות כוחה בדרום-מזרח אסיה.

החקיקה שעליה חתם טראמפ מתמקדת ביחידות משטרה שהיו מעורבות בדיכוי ההפגנות בהונג קונג, וכן בגורמים במפלגה הקומוניסטית בסין שאחראים לחוק הביטחון הלאומי החדש, הנתפס כמי ששם קץ לאוטונומיה של המושבה הבריטית לשעבר. הסנקציות אמורות להיות מוטלות גם על בנקים שעושים עסקים עם אותם גורמים ונאסר על יצוא טכנולוגיה רגישה לעיר. דרכוניהם של תושבי הונג קונג כבר לא יזכו ליחס מועדף על אלו הסיניים.

צעדים נוספים שעל הפרק כוללים את השעיית הסכם ההסגרה עם הונג קונג, מהלך שכבר נקטה אוסטרליה, וכך ביטול הסכמי שיתוף פעולה, הסכמי מיסוי והבנות פיננסיות.

עם זאת, לאחר החתימה על החוק החדש, פרסם טראמפ הצהרה שלפיה הממשל לא סבור שכל חלקי החוק מחייבים, מאחר שהבית הלבן סבור שהם מגבילים את יכולתו של הנשיא בתחום מדיניות החוץ.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך מסע"ת בבית הלבן 14 ביולי 2020. רויטרס
מחריף את הטון נגד סין לקראת הבחירות. טראמפ, אמש/רויטרס

מחוקקים משתי המפלגות קראו לטראמפ לנקוט תגובה קשה בעקבות חוק הביטחון הלאומי החדש, ששוחק את שיטת "מדינה אחת, שתי מערכות" שהונהגה מאז שהונג קונג עברה משליטת בריטניה לסין ב-1997. העיר נחשבת למחוז מנהלי מיוחד בסין, עם ממשל שאמור להיות אוטונומי ועם מערכת משפט שאמורה להיות עצמאית יותר מזו בסין היבשתית.

"החוק מעניק לממשל שלי כלים עוצמתיים חדשים להעניש גורמים וגופים המעורבים במחיקת החירות של הונג קונג", אמר טראמפ. "החירות שלהם נקלחה מהם. הזכויות שלהם נקלחו מהם, ואחרי זה גם הונג קונג, לדעתי, שלא תוכל להתחרות עוד בשוק החופשי. אני סבור שהרבה אנשים יעזבו את הונג קונג".

על אף ההצהרות של טראמפ, ביטול הפריבילגיות הכלכליות של הונג קונג החל כבר לפני כמעט חודשיים, אחרי ששר החוץ מייק פומפאו הכריז כי וושינגטון קבעה שהמושבה הבריטית לשעבר אינה אוטונומית עוד ועל כן היא לא זכאית לכל ההטבות הכלכליות שאפשרו את שגשוגה והפיכתה למרכז סחר עולמי.

סין הגיבה בזעם, ואמרה כי החקיקה החדשה היא התערבות בוטה בענייניה הפנימיים. היא הזהירה כי היא תטיל עיצומים משלה על גורמים וגופים אמריקניים.

"המאמצים האמריקניים לסכל את ישום חוק הביטחון הלאומי של הונג לא יצליחו לעולם", מסר משרד החוץ בהצהרה, שבה נטען כי החוק יבטיח את היציבות ארוכת הטווח ואת השגשוג של הטריטוריה.

עוד בוואלה!

סין הפכה מלון בהונג קונג למטה הביון החדש שלה: "רגע היסטורי"

לכתבה המלאה
מפגינים בהונג קונג מניפים שלטים לבנים לאחר איסור על כתיבת סיסמאות במסגרת חוק הביטחון הלאומי, 5 יולי 2020. רויטרס
האוטונומיה של העיר הולכת ונעלמת. הפגנות בהונג קונג נגד החוק החדש, החודש/רויטרס

המתקפות והסנקציות הכמעט יומיות של הממשל על בייג'ינג מגיעות בזמן שטראמפ מגן על המדיניות שלו מול התפרצות הקורונה, כשמספר המקרים החדשים מזנק בחלקים מארצות הברית. נאומו בבית הלבן הפך במהירות לפוליטי, כשהשתלח ביריבו הדמוקרטי בנובמבר ג'ו ביידן.

"ג'ו ביידן והנשיא אובמה נתנו יד חופשית לסין לבזוז את המפעלים שלנו, להרוס את הקהילות שלנו ולגנוב את הסודות הכי יקרים לשנו", אמר טראמפ. "אני עצרתי את זה בגדול". הוא תקף את הממשל הקודם על שהצטרף להסכם האקלים, שממנו פרש, בטענה שהייתה זו "מתנה נוספת של ביידן למפלגה הקומוניסטית של סין".

על אף שבתקופה האחרונה החריף טראמפ את הטון שלו נגד סין, עם התפרצות הקורונה בסין הוא שיבח את נשיא סין שי ג'ינפינג. בנוסף לכך, שתי המדינות חתמו על השלב הראשון בהסכם הסחר, אך מאז התדרדרו היחסים וטראמפ אמר אתמול לכתבים בבית הלבן כי אין לו עניין לדבר עם שי בשלב זה.

לאחרונה הטיל הממשל מגבלות נסיעה על גורמים בסין ובהונג קונג האחראים לטענת הממשל לפגיעה בדמוקטיה בהונג קונג. בנוסף לכך, הוטלו סנקציות על סין בשל דיכוי המיעוטים המוסלמיים במערב המדינה והגבלת הגישה של אזרחים זרים לטיבט. ביום שני הכריז פומפאו כי ארצות הברית דוחה את הטענות הטריטוריאליות של סין בים סין הדרומי, אחד מנתיבי השיט החשובים בעולם.

(עדכון ראשון: 5:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully