וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב הטילה סנקציות על בכירים סינים בשל דיכוי המוסלמים

10.7.2020 / 8:53

בין אלו שהוכנסו לרשימה השחורה נמצא מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית במחוז שינג'יאנג, הגורם הסיני הבכיר ביותר אי-פעם שעליו מטילה וושינגטון עיצומים. זאת בשל החזקת כמיליון אויגורים במחנות. טראמפ עיכב עד כה את יישום הסנקצית, לאור המו"מ עם סין על הסכם סחר

בווידאו: סין מוחה נגד חוק האויגורים שעבר בקונגרס האמריקני/צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

ארצות הברית הטילה אמש (חמישי) סנקציות על בכירים בסין בשל דיכוי המיעוט האויגורי המוסלמי בצעד שצפוי להחריף עוד יותר את המתיחות בין המעצמות. בין אלו שהוכנסו לרשימה השחורה של הממשל נמצא מזכ"ל המפלגה הקומונסיטית במחוז שינג'יאנג, צ'ן קוואנגו, החבר גם בפולטיביורו בבייג'ינג. הוא הגורם הסיני הבכיר ביותר שעליו הטילה וושינגטון סנקציות עד היום.

בכיר בממשל, שתדרך כתבים אחרי ההכרזה, אמר כי הכנסתו של צ'ן ושל שלושה בכירים אחרים לרשימה השחורה "איננה בדיחה". לדבריו, "ההשפעה אינה רק מבחינה סמלית ויוקרתית, אלא יש לה השלכות של ממש על יכולתו של אדם לנוע בעולם ולעשות עסקים".

סין טרם הגיבה רשמית לסנקציות האמריקניות, אך היא מכחישה שהיא כולאת אויגורים ומיעוטים מוסלמים אחרים במחנות, וטוענת שהם עוברים "הכשרת תעסוקה" לטובת מאבק בקיצוניות. ממשל טראמפ הגביר לאחרונה את הלחץ על המדינה הקומוניסטית בכמה חזיתות, בין היתר בשל התנהלותה מול מגיפת הקורונה והגברת השליטה שלה על הונג קונג.

עצרת תמיכה באינדונזיה באויגורים בסין. AP
הפגנת תמיכה באויגורים באינדונזיה/AP

הסנקציות הושתו במסגרת חוק מגניצקי, המאפשר לממשל האמריקני לפעול נגד מפרי זכויות אדם בעולם באמצעות הקפאת נכסיהם בארצות הברית, איסור כניסה לארצות הברית ומניעה מאזרחים אמריקנים לעשות עמם עסקים.

העיצומים הוטלו גם על ז'ו היילון, לשעבר סגן מזכ"ל המפלגה וכיום סגן המזכ"ל של בית המחוקקים האזורי בשינג'יאנג; על וונג מינגשאן, מנהל ומזכ"ל המפלגה הקומוניסטית בלשכת ביטחון הציבור של שינג'יאנג; ועל מזכ"ל המפלגה לשעבר בלשכה הו ליוז'ון.

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר כי וושינגטון אוסרת על צ'ן, ז'ו וונג ובני משפחותיהם, כמו גם על בכירים אחרים במפלגה הקומוניסטית של סין ששמותיהם לא פורסמו, להיכנס לארצות הברית.

הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו, שהוביל את החקיקה הקוראת להענשת האחראים לדיכוי האויגורים ושעליה חתם הנשיא דונלד טראמפ ביוני, אמר כי הסנקציות היו צריכות להיות מוטלות מזמן, וכי יש צורך בצעדים נוספים.

"במשך זמן רב מדי, בכירי ההנהגה בסין לא נענשו על ביצוע מעשי זוועות, שככל הנראה מהווים פשעים נגד האנושות", אמר הסנאטור.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג בביקור טראמפ באסיה, ביג'ינג, סין 9 בנובמבר 2017. רויטרס
קיבל אישור להקים את המחנות? שי וטראמפ, בשנה שעברה/רויטרס

למרות הרטוריקה התקיפה של טראמפ נגד סין בפומבי, יועצו לביטחון לאומי לשעבר ג'ון בולטון טוען בספרו שפורסם לאחרונה כי הנשיא נתן אור ירוק לנשיא סין שי ג'ינפינג לבנות את מחנות המעצר בשינג'יאנג וביקש ממנו עזרה לקראת הבחירות בנובמבר.

בחודש שעבר אמר טראמפ כי הוא טרם יישם את הסנקציות על סין בתגובה לדיכוי האויגורים בשל החשש שזה יפגע בשיחות על הסכם הסחר עמה. על פי גורם המעורה בנושא, שר האוצר סטיב מנוצ'ין הביע התנגדות לסנקציות של האוצר, במיוחד נגד חבר הפוליטביורו, בשל החשש מפגיעה נוספת ביחסים בין וושינגטון לבייג'ינג.

בהצהרה שמסר, אמר מנוצ'ין כי "ארצות הברית מחויבת להשתמש במלוא עוצמתה הכלכלית כדי להעניש את מפרי זכויות האדם בשינג'יאנג ובמקומות אחרים בעולם".

פיטר הארל, גורם ממשל לשעבר ומומחה לסנקציות במרכז לביטחון אמריקני חדש, אמר כי הסנקציות עשויות לאותת על שינוי מצד ממשל טראמפ, דרך "תשומת לב רבה יותר להפרות זכויות האדם בסין, אחרי כמה שנים של הזנחה יחסית".

צ'ן קיבע את מעמדו במהירות אחרי שלקח פיקוד על מחוז שינג'יאנג ב-2016, כשקיים עצרות המוניות "נגד טרור" בערים הגדולות, בהשתתפות עשרות אלפי כוחות פרה-צבאיים ומשטרה. הוא נחשב בעיני רבים כגורם הבכיר ביותר האחראי על הפעילות הביטחונית בשינג'יאנג.

באו"ם מעריכים כי יותר ממיליון מוסלמים מוחזקים במחנות מעצר במחוז שבמערב הרחוק של סין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully