וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזית חדשה עם סין: ארה"ב דוחה את תביעותיה בים סין הדרומי

14.7.2020 / 5:36

פומפאו שלל את הבסיס החוקי לטענות בייג'ינג לשליטה כמעט מלאה על הים האסטרטגי: "העולם לא יאפשר לה אימפריה ימית". בסין זעמו: "אל תתערבו". מדינות רבות בדרום-מזרח אסיה תובעות נתחים מהים, והן בירכו על החרפת העמדה האמריקנית, המגיעה על רקע שורת מחלוקת בין המעצמות

בווידאו: סין מוחה נגד חוק האויגורים שעבר בקונגרס האמריקני/צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

(בווידאו: סין מוחה נגד חוק האויגורים שעבר בקונגרס האמריקני, יוני)

ארצות הברית הקשיחה הלילה (שלישי) את עמדתה כלפי סין ודחתה את טענותיה השנויות במחלוקת על ריבונותה על רוב שטחו של ים סין הדרומי. שר החוץ מייק פומפאו הצהיר כי לטענותיה של סין אין בסיס משפטי אמיתי, וכי היא משתמשת במשך שנים בהפחדות נגד המדינות השוכנות לחופי הים שבדרום מזרח אסיה.

"אנחנו מבהירים - הטענות של בייג'ינג בנוגע לים סין הדרומי אינן חוקיות לחלוטין, וכך גם מסע ההפחדות שלה כדי להשתלט עליו", אמר פומפאו, שמוביל קו נצי ביחס אל סין בתוך ממשל טראמפ. הוא הוסיף כי "העולם לא יאפשר לבייג'ינג להתייחס לים סין הדרומי כאל חלק מהאימפריה הימית שלה".

ארצות הברית הביעה התנגדות זה מכבר לטענות הטריטוריאליות של בייג'ינג בנוגע לים סין הדרומי, שנמצא בשולי האוקיינוס השקט. היא אף שלחה בעבר ספינות מלחמה באופן קבוע דרך נתיב המים האסטרטגי, כדי להפגין את חופש הניווט שלה שם.

היחסים בין ארצות הברית לסין מתוחים ממילא בששת החודשים האחרונים, בשל הטיפול של סין במגיפת הקורונה, הידוק האחיזה שלה בהונג קונג והתעמרותו של הממשל הסיני בקהילה המוסלמית האויגורית בסין.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, בהצהרה במחלקת המדינה האמריקנית. 14 ביולי 2020. רויטרס, רויטרס
"לא נאפשר לסין להתייחס לים כאל חלק מהאימפריה שלה". פומפאו, אמש/רויטרס, רויטרס

בשגרירות הסינית בארצות הברית צוין בתגובה לכך כי "ארצות הברית אינה מדינה שמעורבת ישירות במחלוקות. אך היא ממשיכה להתערב בנושא". בהודעת השגרירות הסינית אף נכתב כי "בתואנה של שמירה על היציבות, ארצות הברית מבצעת כיפוף שרירים, מעוררת מתחים ומקרבת עימות באזור".

חברים בכירים בוועדת יחסי החוץ של הסנאט האמריקני ובוועדת בית הנבחרים לענייני חוץ, בהם גם רפובליקנים וגם דמוקרטים, הביעו תמיכה בעמדתו החדשה של הממשל. "העמימות המתמשכת ביחס למדיניותנו בנוגע לתביעות הימיות של סין כבר אינה משרתת את האינטרסים המשותפים של האזור האינדו-פסיפי", מסרו הסנאטורים ג'ים רוס ובוב מננדז בהודעה משותפת.

סין טוענת כי 90% מהים, המכונה ים סין הדרומי, שייך אליה. מנגד, ברוניי, מלזיה, הפיליפינים, טייוואן וויאטנם טוענות אף הן לריבונות על חלקים מהים, שכשלושה טריליון דולר של סחורות עוברים דרכו מדי שנה.

עוד בוואלה!

מה אנחנו צריכים לדעת על חוק הביטחון הלאומי של סין בהונג קונג

לכתבה המלאה

מדיניותה של ארצות הברית בנוגע לים סין הדרומי הייתה בעבר מעורפלת, וקראה לכל הצדדים לפתור את המחלוקות בדרכי שלום ובהתאם למשפט הבינלאומי. עם זאת, היא מעולם לא הביעה עמדה לגבי חוקיות הטענות. ההצהרה האמריקנית מאמצת למעשה את פסיקת בית משפט של האו"ם מלפני ארבע שנים, שקבע כי אין הצדקה למרבית טענותיה של סין בים סין הדרומי.

אחרי ההצהרה, אמר דובר נשיא הפיליפינים כי התביעות הטריטוריאליות באזור צריכות להתבסס על אותה פסיקה של האו"ם, שנקבעה על בסיס אמנת הימים. "העמדה שלנו היא שנמשיך להגן על האינטרס הלאומי שלנו ופתרון המחלוקות בים סין הדרומי צריך להיות בהתאם לחוק", אמר.

בטייוואן בירכו על ההחלטה האמריקנית וקראו לכלול את האי, שבו סין רואה מחוז מורד, במנגנון בינלאומי לפתרון המשבר. "המדינה שלנו מתנגדת לכל ניסיון על ידי צד אחר לנושא להשתמש באיומים, בהפחדה, או בכוח כדי לפתור מחלוקות בים סין הדרומי", אמרה דוברת משרד החוץ של טייוואן.

ספינות קרב של צבא יפן בתרגיל עם משחתת אמריקנית בים סין הדרומי, לפני כשבוע. 14 ביולי 2020. רויטרס, רויטרס
ספינות קרב של צבא יפן בתרגיל עם משחתת אמריקנית בים סין הדרומי, לפני כשבוע/רויטרס, רויטרס

מומחים אזוריים אמרו שיהיה חיוני לבדוק אם מדינות אחרות מאמצות את עמדתה של ארצות הברית ומה וושינגטון יכולה לעשות, אם בכלל, כדי לחזק את עמדתה ולמנוע מבייג'ינג ליצור "עובדות על המים" בניסיון לבסס את טענותיה לריבונות.

"זו בעצם הפעם הראשונה שקראנו לזה לא לגיטימי", אמר כריס ג'ונסון, מומחה במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים, ותהה: "זה בסדר גמור להצהיר, אבל מה אנחנו הולכים לעשות בקשר לזה?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully