וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אנחנו צריכים לדעת על חוק הביטחון הלאומי של סין בהונג קונג

1.7.2020 / 9:05

השינוי הדרמטי ביותר במעמד העיר האוטונומית מאז תום השלטון הבריטי ב-1997 נכנס לתוקף. מי שיורשע ב"טרור, חתרנות, בדלנות וקנוניב עם כוחות זרים" עומד בפני מאסר עולם. בשל החשש מבייג'ינג, תושבים שוקלים לעזוב

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

חוק הביטחון הלאומי שאישרה סין, נכנס אתמול (שלישי) לתוקף רשמית בהונג קונג, במקביל לפרסומו על ידי רשויות העיר. ההערכות הראשונות מניתוח החוק, שתוכנו נשמר חסוי עד למועד כניסתו לתוקף, מעלות כי חלק מהאלמנטים בו חמורים יותר ממה שרבים חששו מפניו, גם מבחינת היקפם וגם מבחינת העונשים שלהם. חוק זה צפוי לסמן את השינוי המשמעותי ביותר במעמדה של הקולוניה הבריטית לשעבר מאז שחזרה לשלטון סין בשנת 1997.

שוטרים בהפגנה בהונג קונג, 1 ביולי 2020. רויטרס
החוקים נכנסו לתוקף. שוטרים בהפגנה בהונג קונג, היום/רויטרס

מה הסיפור? גם הונג קונג וגם הממשלה המרכזית בסין אמרו כי החוקים חיוניים כדי למלא את הפערים בביטחון הלאומי של העיר, אחרי הליקויים שנחשפו בחודשי ההפגנות בשנה שעברה, שחלקן גלשו לאלימות.

מה קובעים החוקים? מי שיורשע ב"בדלנות, חתרנות, טרור וקשירת קשר עם מדינות זרות או גורמים זרים" יישלחו למאסר עולם. חומרת הענישה הדהימה כמה מומחים משפטיים, שאומרים כי גם פעילויות שלוות - כמו המחאות ב-2014 - עלולות להביא לעונש של עשר שנות מאסר, אם ניתן יהיה להוכיח קשר לגורמים זרים.

עוד בוואלה!

מנהיג המחאה בהונג קונג בריאיון לוואלה! NEWS: "על העולם להגן עלינו"

לכתבה המלאה
הפגנה בהונג קונג במחאה על אישור חוקי הביטחון בסין 27 במאי 2020. רויטרס
עבירות של חתירת תחת המדינה עלולות להביא ל-10 שנות מאסר. הפגנה בהונג קונג/רויטרס

מה יהיו השלכות החוקים? מומחים, דיפלומטים וחלק מהפוליטיקאים אומרים כי נוכחותם הצפויה של סוכני הביטחון והמודיעין של העיר בהונג קונג, והסמכויות שיינתנו להם מעבר לחוקים המקומיים, מהווה איום על חירותה של העיר. החוקים קובעים, למשל, כי סוכנים סינים לא יכולים להיעצר או להיחקר על ידי הרשויות המקומיות בעת תפקידם.

החוקים יאפשרו לבייג'ינג למנות שופטים במקרים הנוגעים לביטחון הלאומי - צעד שלדברי קבוצות משפטיות עלול לסכן את המסורות הקיימות בתחום המשפט. הוא מאפשר גם לבתי המשפט של סין היבשתית לדון גם בתיקים רציניים ומורכבים בהונג קונג בסיטואציות מסוימות, כולל כאלה שלכאורה מערבים כוחות זרים.

מדובר בשינוי משמעותי שככל הנראה יעמוד לדיון בימים הקרובים, כולל בנוגע לשאלה כיצד ניתן יהיה לקחת עצורים לסין היבשתית ללא הליך הסגרה רשמי. עד כה, הונג קונג התגאתה במערכת המשפט העצמאית והנפרדת שלה, שנחשבת למפתח ההצלחה של העיר המהווה מרכז סחר עולמי.

שוטרים מתעמתים עם מפגינים המוחים נגד סין, הונג קונג, 24 במאי 2020. רויטרס
המשטרה מוכנה לאכיפת החוק החדש. עימותים בהפגנה בהונג קונג/רויטרס

מה צפוי לקרות מעכשיו? הסוגיה המרכזית שעומדת על הפרק היא האכיפה. רבים בעיר מחכים לראות אם הפעולות יתבצעו במהירות או ימומשו בהדרגה. חלק מהפעילים הבולטים בעד עצמאות ודמוקרטיה אמרו כי הם מצפים להיות הראשונים שייעצרו תחת המשטר החדש.

בתוך שעתיים מההכרזה על החוק, הממשלה חשפה כי כבר הוקמו חלק מכוחות המשטרה והתביעה לאכיפת החוק החדש. במשך שבועות, גורמים רשמיים מטעם סין והונג קונג חזרו פעם אחר פעם על הטענה שמספר קטן במיוחד של אנשים סומנו כמטרה על ידי החוקים החדשים, וכי זכויותיהם וחירותם של התושבים מן השורה לא ייפגעו.

עם זאת, החששות גברו בחלק מהמעגלים הפוליטיים, האקטיביסטיים, האקדמיים, הדתיים והעסקיים. הם צופים כי מעבר למעצר האישים הבולטים, החוק יפגע בפתיחות של הונג קונג, שאותה הם לקחו כמובנה מאליה. חלקם חשפו כי הם מתחבטים בינם לבין עצמם אם עליהם לעזוב את הונג קונג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully