וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תבטל את היחס המיוחד להונג קונג, סין: "מאמציה נועדו להיכשל"

טראמפ הכריז כי יסיר את זכויות הסחר מהן נהנתה העיר ויטיל סנקציות על האחראים לדיכוי האוטונומיה בעקבות העברת חוקי הביטחון הלאומי. בבייג'ינג תקפו את הנשיא והזהירו מפני מתקפה נגד ארה"ב. "הונג קונג נמצאת באמצע מתיחות אדירה בין בייג'ינג לוושינגטון"

המחאה התחדשה; הפגנות בהונג קונג נגד חוקי הביטחון של סין/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכריז הלילה (שבת) כי הנחה את אנשיו להתחיל בהליך של ביטול היחס המיוחד להונג קונג, בתגובה להעברת חוקי הביטחון הלאומי בסין, שעלולים לפגוע בחופש הביטוי בעיר. לדבריו, בייג'ינג שברה את מילתה בנוגע לאוטונומיה של הונג קונג. הוא אף כינה את החוק טרגדיה עבור אנשי הונג קונג, סין והעולם.

"נפעל לבטל את היחס המועדף להונג קונג", אמר טראמפ. הוא הוסיף כי ארצות הברית תטיל סנקציות על מי שנתפסים כאחראים לדיכוי האוטונומיה בעיר.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 29 במאי 2020. AP
טרגדיה עבור הונג קונג, סין והעולם. טראמפ/AP

בתגובה להצהרתו של טראמפ, בעיתון המפלגה הקומוניסטית בסין, People's Daily, נכתב היום כי מהלכיה של ארצות הברית לשים סוף לכמה מזכויות הסחר מהן נהנית הונג קונג הם "התערבות גסה" בענייניה הפנימיים של סין ונועדו להיכשל. במאמר המערכת של העיתון הדגישו כי העם הסיני מתנגד בנחישות להתערבות של גורם חיצוני ביחסים עם הונג קונג.

"מעשה הגמוני זה של ניסיון להתערב בענייני הונג קונג ולהתערב באופן גס בענייני הפנים של סין לא יבהיל את העם הסיני ונידון להיכשל", נכתב. ניסיונות אלו נעשו כדי "לאלץ את סין לוויתורים על אינטרסים מרכזיים, כולל ריבונות וביטחון באמצעות סחיטה או כפייה".

סין איימה להגיב על הצעד האמריקני לביטול זכויות המסחר שהוענקו להונג קונג לאחר שעברה משליטה בריטית לסינית בשנת 1997. המתיחות בהונג קונג גברה בשנה האחרונה בעוד סין נקטה ביד קשה נגד המפגינים וברקע חיזוק שליטה על המרכז הפיננסי של אסיה.

תמוכי סין מפגינים נגד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ובעד חוקי הביטחון הלאומיים שהועברו בפרלמנט. 30 במאי 2020. AP
תומכי סין מפגינים נגד טראמפ/AP

המבקרים טוענים כי ההצבעה ביום חמישי האחרון להטלת חקיקה ביטחונית על הונג קונג שוללת למעשה את ההתחייבות של בייג'ינג לשמור על המוסדות האזרחיים, המשפטיים והכלכליים הנפרדים במסגרת "מדינה אחת, שתי מערכות".

טראמפ אמר כי הממשל יתחיל לבטל את "מכלול ההסכמים" שהעניקו להונג קונג, לעומת סין, מערכת יחסים עם ארצות הברית, הכוללת פטורים מבקרות על יצוא מסוים. "סין החליפה את הנוסחה המובטחת שלה למדינה אחת, שתי מערכות, במדינה אחת, מערכת אחת", אמר הנשיא.

עדיין לא ברור מה תהיה ההשפעה של ההחלטה על חברות אמריקניות הפועלות בהונג קונג, או על מעמדה של העיר כמרכז הפיננסי של אסיה. בבייג'ינג טרם פירטו מה הצעדים שינקטו בתגובה, למרות שעל פי העיתון, סין מוכנה לבצע "מתקפת נגד נחושה" שתעמיד את ארצות הברית בפני כישלון מביך.

מפגינים נגד חוקי הביטחון של סין בהונג קונג ב-27 במאי 2020. רויטרס
מפגינים בהונג קונג נגד חוקי הביטחון, השבוע/רויטרס

שרת המשפטים של הונג קונג, תרזה צ'נג, אמרה היום כי ההכרזה על כך שהעיר מאבדת את האוטונומיה שלה "לגמרי שגויה ומוטעית". לדבריה, לרשויות בסין יש את הזכות לפעול בנושאי ביטחון לאומי הנוגעים להונג קונג. היא אף ביקרה את ארצות הברית, ואמרה כי "כל מדינה אחרת שמנהגה להשתמש בכפייה או בכל אמצעי אחר במטרה להפריע לזכותה הריבונית של מדינה להעביר את חוק הביטחון הלאומי שלה עצמה, מפרה את העקרון של אי התערבות תחת הציבור החוק הבינלאומי, וזה לא מקובל".

השערות בנוגע לתגובה של וושינגטון להעברת החוקים, כללו את האפשרות כי אלה שדיכאו את המחאות, בהם אנשי משטרה בהונג קונג, יעמדו בפני איסורי כניסה לארצות הברית או סנקציות נוספות. "כעת זה ברור שהונג קונג נמצאת באמצע מתיחות גדולה בין סין לארצות הברית", אמרה נשיאת מועצת המסחר האמריקנית בהונג קונג, טארה ג'וזף.

"העולם חייב לעמוד לצד הונג קונג"

במהלך דיון במועצת הביטחון של האו"ם אתמול, ארצות הברית ובריטניה העלו את תכניתה של סין להטיל חקיקה ביטחונית חדשה על הונג קונג. בעקבות זאת, ספגה וושינגטון ביקורת מצד סין ורוסיה על השימוש המופרז שלה בכוח נגד שחורים.

המועצה, המורכבת מ-15 חברות, דנה באופן בלתי רשמי בנושא הונג קונג בישיבה וירטואלית סגורה. זאת לאחר שסין התנגדה מוקדם יותר השבוע לבקשת ארצות הברית לנהל פגישה פורמלית ופתוחה, בטענה כי לא מדובר בנושא של שלום וביטחון בינלאומי. "העולם החופשי חייב לעמוד לצד אנשי הונג קונג", אמרה שגרירת ארצות הברית באו"ם קלי קראפט.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully