וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערב מגנים את הפגיעה במעמד הונג קונג: "סין מפרה את הבטחותיה"

מדינות בעולם, בהן ארה"ב, בריטניה ויפן, הביעו דאגה מחוקי הביטחון שאישרה סין וקראו לשמור על הדמוקרטיה בעיר. בפרלמנט בהונג קונג התחוללה סערה כשמחוקק, שטען שמדובר בהתפרקות המערכת הפוליטית, השליך צמח רקוב. סין קראה לאמריקנים להפסיק להתערב: "חסרי בושה"

המחאה התחדשה; הפגנות בהונג קונג נגד חוקי הביטחון של סין/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

שורת מדינות מערביות גינו היום (חמישי) את סין בעקבות העברת חוקי הביטחון השנויים במחלוקת, שלטענתן מסכנים את האוטונומיה של הונג קונג ומפרים את ההסכם שבמסגרתו חזרה העיר לשליטת בייג'ינג תחת הבטחה שהיא תהנה מחירויות שלא קיימות בסין עצמה. המדינות וכן פעילים פרו-דמוקרטים בעיר מזהירים מפני פגיעה במעמדה של הונג קונג כמרכז סחר עולמי, וההפגנות במושבה הבריטית לשעבר, שהובילו את נשיא סין שי ג'ינפינג לנקוט את המהלך הדרמטי הזה, כבר התחדשו.

בריטניה, ארצות הברית, אוסטרליה וקנדה הביעו את דאגתן מההחלטה של בייג'ינג להחיל את חוקי הביטחון הלאומי בהונג קונג. בהצהרה משותפת מסרו המדינות כי החקיקה "תגביל את חירויות העיר ותפגע באופן דרמטי באוטונומיה של הונג קונג, ובמערכת שהפכה אותה למשגשגת".

נשיא סין שי ג'ינפינג מצביע על חוקי הביטחון השנויים במחלוקת על הונג קונג ב-28 במאי 2020. רויטרס
נשיא סין מצביע על חוקי הביטחון בהונג קונג, היום/רויטרס

"ההחלטה של סין עומדת בסתירה עם התחייבויותיה הבינלאומיות ועקרונות ה'הצהרה המשותפת הסינית-בריטית'", ציינו ארבע המדינות. "אנו מודאגים מאוד מכך שהפעולה תחריף את הפילוג העמוק הקיים בחברה בהונג קונג".

ארצות הברית, בריטניה, קנדה ואוסטרליה קראו לממשלת סין לשתף פעולה עם רשויות ותושבי הונג קונג "על מנת כדי למצוא הסדר מקובל והדדי שיכבד את התחייבויותיה הבינלאומיות של כפי שהן משתקפות בהסכם עם בריטניה".

גם יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, התייחסה לחוקי הביטחון הלאומי שהעבירה סין. "זה הצעד האחרון של בייג'ינג נגד הונג קונג, שמאיים על מותו של עקרון 'מדינה אחת, שתי מערכות'".

עוד בוואלה!

מחשש לחוקי הביטחון, בהונג קונג נערכים לעקיפת הצנזורה הסינית ברשת

לכתבה המלאה
הפרמנט בסין מצביע על העברת חוקי הביטחון הלאומי העושיים להשפיע על עתידה של הונג קונג. 28 במאי 2020. רויטרס
"פגיעה דרמטית באוטונומיה של הונג קונג". ההצבעה על החוקים בפרלמנט בסין/רויטרס

שר החוץ הגרמני הייקו מאס גינה גם הוא את החקיקה הסינית בהונג קונג, ואמר כי האיחוד האירופי הסכים שאין לערער את האוטונומיה של העיר. "האיחוד ציפה שעקרון 'מדינה אחת, שתי שיטות' המעניק לאזרחי הונג קונג זכויות וחירויות, יכובד", צייץ בטוויטר.

מדינה נוספת שהביעה דאגה מהחקיקה בהונג קונג היא יפן. מזכיר הממשלה, יושיהידה סוגה, אמר כי הונג קונג היא "שותפה חשובה ביותר" וכי יש לשמור על היציבות והדמוקרטיה בעיר. משרד החוץ של יפן אף זימן את שגריר סין בטוקיו, ומסר כי יעקוב בקפדנות אחר ההתפתחויות בהונג קונג.

על פי משרד החוץ היפני, שגריר סין אמר בתגובה כי "זהו נושא הנוגע לביטחון הלאומי של סין" והצהיר על עמדתה של סין בעניין.

תושבי הונג קונג מוחאים נגד העברת חוקי הביטחון הלאומי בסין העשויים להשפיע על עתידם הדמוקרטי. 28 במאי 2020. רויטרס
תושבי הונג קונג מוחים נגד העברת החוקים/רויטרס

שעות לפני ההצבעה בפרלמנט בסין, שר החוץ האמריקני מייק פומפאו קבע כי הונג קונג כבר איננה אוטונומיה, ועל כן היא אינה זכאית עוד למעמד מיוחד מבחינת יחסיה הכלכליים עם ארצות הברית. צעד זה עתיד לצמצם את חירותו של האזור המנהלי המיוחד, ולהפוך את הונג קונג לחלק ממשי מהרפובליקה הסינית. עם זאת, פומפאו הדגיש כי חרף שינוי המעמד, ארצות הברית עומדת לצדה של הונג קונג.

בתגובה, משרד החוץ של סין האיץ בארצות הברית "להפסיק מיד את התערבותה" בענייניה הפנימיים של המדינה. המשרד מסר כי הוא "מתנגד נחרצות" לדבריו של פומפאו, ותיאר את הביקורת האמריקנית כ"בלתי סבירה, וחסרת בושה".

שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, בהצהרה על הונג קונג - ה-27 למאי 2020. רויטרס, רויטרס
קבע כי הונג קונג כבר לא אוטונומית. שר החוץ האמריקני פומפאו/רויטרס, רויטרס

הבוקר התחוללה סערה בפרלמנט בהונג קונג, בעקבות דיון על חוק נוסף האוסר על ביזוי ההמנון הסיני. שני מחוקקים פרו-דמוקרטים הורחקו מהדיון, שנדחה לבסוף.

אחד המחוקקים, טד הואי, השליך צמחים רקובים על רצפת החדר ואמר כי האקט מסמל את התפרקות המערכת הפוליטית של הונג קונג. "אני רוצה שיו"ר הפרלמנט ירגיש מה הפירוש של ריקבון", אמר. יושב הראש ראה בצמחים "חפץ מסוכן שאינו ידוע", והזעיק את צוותי משטרה והכיבוי למקום. הדיון המתוח בחוק הנוסף פוצץ, כמה מחוקקים הורחקו מהדיון, שנדחה לבסוף.

חוקי הביטחון נועדו למנוע "בדלנות, חתרנות, טרור והתערבות זרה" בעיר, לפי סין. אולם, קידום החקיקה שנחשפה בבייג'ינג בשבוע שעבר, הובילה להפגנות ענק בהונג קונג לראשונה זה חודשים. המון זועם פקד את רחובות הונג קונג במחאה נגד חוקי הביטחון וחוק ההמנון, ומאות מפגינים נעצרו על ידי המשטרה.

המחוקק הפרו-דמוקרטי טד הוי נאבק עם אנשי הביטחון בבית המחוקקים של הונג קונג ב-28 במאי 2020. AP
מחוקק בהונג קונג השליך צמחים רקובים על רצפת הפרלמנט, היום/AP

החלת חוקי הביטחון הלאומי על הונג קונג אושרו בפרלמנט הסיני ברוב גדול. הקונגרס הלאומי העממי החליט ברוב של 2,878 נגד אחד לקדם את החקיקה, כששישה נמנעו בהצבעה. עם פרסום ההצבעות, המחוקקים מחאו כפיים.

החוקים שהעבירה סין יסופחו לתוך המיני-חוקה של הונג קונג, המכונה "החוק הבסיסי", ויחייבו את ממשלת הונג קונג לאכוף צעדים, עליהם תחליט בהמשך ההנהגה הסינית. פרטים רבים בנוגע לחוקים החדשים ולאופן שבו הם ייושמו במערכת הקיימת של הונג קונג עדיין אינם ברורים. הם צפויים להתבהר במלואם בשבועות הקרובים, וייכנסו לתוקף לפני ספטמבר.

איש ביטחון העוטה מסיכת פנים עומד בכינוס הקונגרס הסיני בבייג'ינג ב-28 במאי 2020. AP
רוב של 2,878 נגד אחד. ההצבעה על חוקי הביטחון בקונגרס בסין/AP

הונג קונג אמורה ליהנות ממעמד אוטונומי, במסגרת תנאי ההסכם של סין עם בריטניה מ-1997. עם אישור החוקים, שירותי הביון הסינים יוכלו להתבסס בעיר, והחשש הוא שהסוכנים יעצרו באופן שרירותי פעילים פרו-דמוקרטים.

תושבי הונג קונג, כמו גם קבוצות עסקיות ומדינות מערביות, חוששים מפגיעה אנושה בחירויות במושבה הבריטית לשעבר בעקבות החקיקה. החשש העיקרי הוא שתושבי הונג קונג יועמדו לדין, אפילו באופן רטרואקטיבי, בגין ביקורת על סין, השתתפות בהפגנות או מימוש זכויותיהם כפי שהן מגולמות בחוקים הנוכחיים. עם זאת, הרשויות הסיניות והממשלה בהונג קונג, המגובה על ידי בייג'ינג, טענו כי החוקים אינם מאיימים על האוטונומיה של העיר, וכי הם יהיו ממוקדים מאוד.

מפגינים נגד חוקי הביטחון של סין בהונג קונג ב-27 במאי 2020. רויטרס
הפגנות ענק ברחובות הונג קונג נגד חוקי הביטחון של סין/רויטרס

בנוסף לחוקי הביטחון, אושר בפרלמנט גם תקציב מוגבר לצורך יצירת מקומות עבודה, במטרה להשיב את הכלכלה הסינית לאיתנה לאחר משבר הקורונה.

ראש ממשלת סין לי קצ'יאנג אמר כי החוק יהיה טוב עבור היציבות ארוכת הטווח והשגשוג של העיר, וכי נוסחת "מדינה אחת, שתי מערכות" תמשיך להיות הבסיס למדיניות הלאומית. הוא הוסיף בהקשר זה במסיבת עיתונאים כי עימות מול ארצות הברית יפגע בשני הצדדים, ולעומת זאת שתי המדינות ירוויחו משיתוף פעולה.

מנהיגת הונג קונג, קארי לאם, חובשת מסיכה במהלך כנס בעיר. 26 במאי 2020. רויטרס
"החוק לא ישפיע על זכויות אזרחי הונג קונג", המנהיגה קארי לאם/רויטרס

קארי לאם, מנהיגת הונג קונג הנתמכת בידי סין, הכריזה כי ממשלתה תשתף פעולה עם בייג'ינג כדי להשלים את עבודת החקיקה בהקדם האפשרי. "החוק לא ישפיע על הזכויות והחירויות מהן נהנים תושבי הונג קונג", היא מסרה בהצהרה המברכת על ההצבעה בפרלמנט.

לעומת זאת, תומכי הדמוקרטיה בעיר הביעו תסכול מההתפתחות. "אלה פעמוני המוות שמצלצלים להונג קונג. שלא תטעו: זהו סופה של נוסחת 'מדינה אחת, שתי מערכות'... של הונג קונג שאהבנו, הונג קונג החופשית", אמר המחוקק דניס קווק לכתבים.

(עדכון ראשון: 22:09)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully