וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוטונומיה של הונג קונג בסכנה: סין העבירה את חוקי הביטחון הלאומי

28.5.2020 / 10:23

הקונגרס הלאומי העממי החליט לקדם את החקיקה ברוב של 2,878 נגד אחד, כששישה נמנעו. החוקים השנויים במחלוקת, שנועדו למנוע "בדלנות, חתרנות, טרור והתערבות זרה", מעוררים סערה בעיר. ארה"ב, בריטניה, אוסטרליה וקנדה גינו את המהלך:"יפגע בהונג קונג באופן דרמטי"

המחאה התחדשה; הפגנות בהונג קונג נגד חוקי הביטחון של סין/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

הפרלמנט הסיני אישר היום (חמישי) ברוב גדול החלה של חוקי הביטחון הלאומי על הונג קונג, שנועדו למנוע "בדלנות, חתרנות, טרור והתערבות זרה" בעיר, בה נערכו בשנה האחרונה הפגנות מחאה רבות נגד הממשלה. הקונגרס הלאומי העממי החליט ברוב של 2,878 נגד אחד לקדם את החקיקה, כששישה נמנעו בהצבעה. עם פרסום ההצבעות, המחוקקים מחאו כפיים.

במקביל, עשרות מפגינים פרו-דמוקרטיים מחו היום בסמוך לקניון בהונג קונג, אולם אלו לא התקרבו לדרגת העימותים של אתמול - אז עצרה המשטרה המקומית 360 בני אדם, בהפגנה של אלפים שזעמו הן על צעדי החקיקה הסינית והן על חוק נוסף, הנדון במועצה המחוקקת של הונג קונג, האוסר על ביזוי ההמנון. הדיון המתוח בחוק הנוסף פוצץ, כמה מחוקקים הורחקו מהדיון, שנדחה לבסוף.

החוקים יסופחו לתוך המיני-חוקה של הונג קונג, המכונה "החוק הבסיסי", ויחייבו את ממשלת הונג קונג לאכוף צעדים, עליהם תחליט בהמשך ההנהגה הסינית. פרטים רבים בנוגע לחוקים החדשים ולאופן שבו הם ייושמו במערכת הקיימת של הונג קונג עדיין אינם ברורים. הם צפויים להתבהר במלואם בשבועות הקרובים, וייכנסו לתוקף לפני ספטמבר.

הפרמנט בסין מצביע על העברת חוקי הביטחון הלאומי העושיים להשפיע על עתידה של הונג קונג. 28 במאי 2020. רויטרס
ההצבעה בקונגרס הלאומי הסיני, היום/רויטרס

הונג קונג אמורה ליהנות ממעמד אוטונומי, במסגרת תנאי ההסכם של סין עם בריטניה מ-1997. עם אישור החוקים, שירותי הביון הסינים יוכלו להתבסס בעיר, והחשש הוא שהסוכנים יעצרו באופן שרירותי פעילים פרו-דמוקרטים. תושבי הונג קונג, כמו גם קבוצות עסקיות ומדינות מערביות, חוששים מפגיעה אנושה בחירויות במושבה הבריטית לשעבר בעקבות החקיקה. עם זאת, הרשויות הסיניות והממשלה בהונג קונג, המגובה על ידי בייג'ינג, טענו כי החוקים אינם מאיימים על האוטונומיה של העיר, וכי הם יהיו ממוקדים מאוד.

בנוסף לחוקי הביטחון, אושר בפרלמנט גם תקציב מוגבר לצורך יצירת מקומות עבודה, במטרה להשיב את הכלכלה הסינית לאיתנה לאחר משבר הקורונה.

ראש ממשלה סין לי קצ'יאנג אמר כי החוק יהיה טוב עבור היציבות ארוכת הטווח והשגשוג של העיר, וכי נוסחת "מדינה אחת, שתי מערכות" תמשיך להיות הבסיס למדיניות הלאומית. הוא הוסיף בהקשר זה במסיבת עיתונאים כי עימות מול ארצות הברית יפגע בשני הצדדים, ולעומת זאת שתי המדינות ירוויחו משיתוף פעולה.

קארי לאם, מנהיגת הונג קונג הנתמכת בידי סין, הכריזה כי ממשלתה תשתף פעולה עם בייג'ינג כדי להשלים את עבודת החקיקה בהקדם האפשרי. "החוק לא ישפיע על הזכויות והחירויות מהן נהנים תושבי הונג קונג", היא מסרה בהצהרה המברכת על ההצבעה בפרלמנט.

עוד בוואלה!

"האופציה הגרעינית": נשיא סין הלך על כל הקופה מול הונג קונג

לכתבה המלאה

לעומת זאת, תומכי הדמוקרטיה בעיר הביעו תסכול מההתפתחות. "אלה פעמוני המוות שמצלצלים להונג קונג. שלא תטעו: זהו סופה של נוסחת 'מדינה אחת, שתי מערכות'... של הונג קונג שאהבנו, הונג קונג החופשית", אמר המחוקק דניס קווק לכתבים.

ארצות הברית, בריטניה, קנדה ואוסטרליה גינו גם הן את המהלך של סין. המדינות טענו כי מדובר בהפרה של ההסכם שנחתם בין בריטניה לסין, לפיו העיר תישאר אוטונומית. "החקיקה החדשה תצמצם את החירויות בהונג קונג", מסרו ארבע המדינות בהצהרה משותפת. "זה יפגע באופן דרמטי באוטונומיה שלה, ובמערכת שהפכה אותה לעיר משגשגת".

המדינות הוסיפו כי "ההחלטה של ​​סין עומדת בסתירה ישירה עם התחייבויותיה הבינלאומיות. אנו מודאגים מאוד מכך שפעולה זו תחריף את הפילוג העמוק הקיים בהונג קונג".

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, קבע אתמול כי הונג קונג כבר איננה אוטונומיה, ועל כן היא אינה זכאית עוד למעמד מיוחד מבחינת יחסיה הכלכליים עם ארצות הברית. הצעד הזה עתיד לצמצם את חירותו של האזור המנהלי המיוחד, ולהפוך את הונג קונג לחלק ממשי מהרפובליקה הסינית. עם זאת, פומפאו הדגיש כי חרף שינוי הסטטוס, ארצות הברית עומדת לצד הונג קונג. עקב כך, על נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להחליט על סיומן של כמה מהפריבילגיות הכלכליות שהעניקה וושינגטון להונג קונג, אם לא של כולן.

דגלי סין והונג קונג מתנופפים במשרדי הונג קונג בבייג'ינג, סין. 25 במאי 2020. רויטרס
דגלי סין והונג קונג/רויטרס

מערכת היחסים בין שתי המעצמות נעשו מתוחות סביב תביעותיה של סין בנוגע לים סין הדרומי וכן בשל עימות על תנאי הסחר. מגיפת הקורונה אף היא מעיבה על היחסים בין שתי המדינות. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הבטיח להכריז על תגובה לצעדים עד סוף השבוע. יותר מ-1,300 חברות אמריקניות מחזיקות שמרדים בהונג קונג, ובהן כ-100 אלף עובדים. מנגד, סין איימה שתנקוט בצעדים הכרחיים למול כל התערבות חיצונית במה שהיא מתעקשת ששייך לענייניה הפנימיים בלבד.

לדברי פומפאו, החקיקה הסינית הייתה "האחרונה בסדרת הפעולות המערערות באופן מהותי את האוטונומיה והחירויות של הונג קונג", והוסיף: "אף אדם סביר לא יכול לטעון היום כי הונג קונג שומרת על רמה גבוהה של אוטונומיה מסין, בהתחשב בעובדות בשטח". לסיכום העניין, אמר פומפאו כי הונג קונג כבר לא מצדיקה את היחס המיוחד שהיא מקבלת מהאמריקנים, "באותו אופן בו חלו חוקי ארצות הברית על הונג קונג לפני יולי 1997", אז העניקה לה בריטניה את ריבונותה. "עכשיו זה ברור שסין מעצבת את הונג קונג לפי ראות עיניה", אמר פומפאו.

"העסקים הבינלאומיים ניצבים בפני לחץ של מתיחות מוגברת בין סין וארה"ב, אבל קידום חוק הביטחון של סין להונג קונג עשוי לקחת את המתיחות הזו לרמה חדשה לגמרי", אמרה טרה ג'וזף, נשיאות לשכת המסחר האמריקנית בהונג קונג. "זוהי שעתה של הונג קונג", היא כתבה במאמר פרשנות לעיתון "South China Morning Post".

תושבי הונג קונג מוחאים נגד העברת חוקי הביטחון הלאומי בסין העשויים להשפיע על עתידם הדמוקרטי. 28 במאי 2020. רויטרס
הפגנה בהונג קונג, היום/רויטרס

בשנה שעברה פרצו בעיר הפגנות ענק בעקבות ניסיון לקדם חוק הסגרה, שהפכו למשבר הפוליטי הגדול ביותר מאז שובה לחיק סין. החוק בוטל בלחץ ההפגנות, שהתרחבו ודרשו רפורמות דמוקרטיות וחקירת האלימות המשטרתית. המחאה דעכה עם התפרצות הקורונה בתחילת השנה.

טיוואן, שסין טוענת לריבונות עליה, הבטיחה לקבל כל תושב הונג קונג שיבקש מקלט מסיבות פוליטיות, והציעה דרכי סיוע שונות.

(עדכון ראשון: 10:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully