דגל סין ודגל הונג קונג מחוץ למשרד לענייני הונג קונג בבייג'ינג, 25 במאי 2020. רויטרס
דגל סין ודגל הונג קונג מחוץ למשרד לענייני הונג קונג בבייג'ינג, 25 במאי 2020/רויטרס

"האופציה הגרעינית": נשיא סין הלך על כל הקופה מול הונג קונג

25.5.2020 / 21:50

ההכרזה על העברת חוקי הביטחון במושבה הבריטית לשעבר הדהימה את המחנה הפרו-דמוקרטי, הרואה בהם נקודת מפנה היסטורית שתשים קץ לשיטת "מדינה אחת, שתי מערכות". רבים מתושבי העיר חוששים כי "אחרי ההפגנות הבלתי נגמרות, זה הזמן של בייג'ינג לומר שמספיק זה מספיק"

בשביל מנהיג סין שי ג'ינפינג זהו משחק בסיכון גבוה. החלטתו להטיל חוקי ביטחון לאומי חמורים על הונג קונג עשויה להביא להצתה מחדש של ההפגנות הפרו-דמוקרטיות שדחפו את העיר לכאוס בשנה שעברה, להגביר את המתחים במערכת יחסים מתוחה ממילא עם ארצות הברית ולערער את מעמדה של הונג קונג במרכז פיננסי גלובלי.

בעקבות המחאות, בייג'ינג נראית נחושה לעצור כל ניסיון מחודש למרד נגד הסמכות של המפלגה הקומוניסטית בתחומי הקולוניה הבריטית לשעבר. הקונגרס הלאומי העממי, הפרלמנט הסיני המשמש בדרך כלל חותמת גומי, נערך לעקוף את המועצה המחוקקת של הונג קונג בניסוח החוקים החדשים.

החשש בקרב רבים מתושבי העיר הוא שסין מתכננת לפגוע בחירויות שעדיין קיימות, לרבות ביקורת על הממשלה ועל מדיניותה. זהו הצעד האחרון והגדול ביותר במאמץ מתוכנן היטב של בייג'ינג להפגין את שליטתה בהונג קונג ו-7.4 מיליון תושביה.

שוטרים מחוץ למבנה הפרלמנט של סין, בייג'ינג, מאחורי כרזה של הנשיא שי ג'ינפינג, 22 במאי 2020. רויטרס
בייג'ינג רוצה להפגין שליטה על 7.4 מיליון תושבי הונג קונג. שוטרים ליד כרזה של שי/רויטרס

בשבועות האחרונים התפשטו הערכות בעיר, לפיהן בייג'ינג מתכננת את הצעד, שתואר על ידי כמה פרשנים מקומיים כ"אופציה גרעינית". ההכרזה של סין ביום חמישי האחרון הדהימה את המחוקקים הפרו-דמוקרטיים, אנשי העסקים הבכירים ועורכי הדין של הונג קונג. זאת, הם אומרים, הייתה נקודת מפנה היסטורית - סופה של "מדינה אחת, שתי מערכות", הנוסחה שבייג'ינג הבטיחה שתאפשר להונג קונג לשמר את אורחות חייה והחירויות למשך לפחות יובל לאחר מסירתה לשלטון הסיני ב-1997.

"זה הרס של רעיון 'המדינה האחת, שתי המערכות' וגם של רעיון האוטונומיה של הונג קונג", אמר עורך הדין ווילסון לאונג, חבר בקבוצת עורכי דין פרוגרסיבים. הוא הסביר שעונשים כבדים במיוחד נגזרו על מתנגדי משטר, עיתונאים ועורכי דין בסין היבשתית תחת החוקים הדרקוניים, המנוסחים באופן מעורפל. "אותם קונספטים מעורפלים מוצגים עכשיו להונג קונג", אמר.

שוטרים מתעמתים עם מפגינים המוחים נגד סין, הונג קונג, 24 במאי 2020. רויטרס
נערכים לחידוש המחאה. שוטרים מתעמתים עם מפגינים בהונג קונג/רויטרס

פרטים רבים בנוגע לחוקים החדשים ולאופן שבו הם ייושמו במערכת הקיימת של הונג קונג עדיין אינם ברורים. עם זאת, בייג'ינג הצהירה בגלוי על כוונותיה בחודשים האחרונים. היא מעוניינת לעצור את הפגנות הענק שסיכלו כל ניסיון של הממשלים המקומיים להתאים את עצמם יותר למערכת החוקית והפוליטית של סין.

המנהיגה הנוכחית של הונג קונג המגובה על בייג'ינג, קארי לאם, נאלצה לוותר בשנה שעברה על חוקים שהיו מאפשרים הסגרה למשפט בסין היבשתית לאחר שמחאות זעזעו את העיר. באופן מדאיג עבור סין, מפגינים צעירים רבים החלו לקרוא "לשחרר את הונג קונג" ופעלו באלימות הולכת וגוברת, בעוד המשטרה נלחמת לחדש את הסדר בעיר.

המחאה התחדשה; הפגנות בהונג קונג נגד חוקי הביטחון של סין/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

החוקים החדשים יסופחו לתוך המיני-חוקה של הונג קונג, הידועה בתור "החוק הבסיסי", יוציאו מחוץ לחוק בדלנות, חתרנות וטרור - ויאפשרו את פרישתן של סוכנויות הביטחון הלאומי בעיר, לפי טיוטה שהגיעה לידי רויטרס ומפרטת את החקיקה. הכוונה הזאת מעוררת פחדים בהונג קונג שסוכני הביטחון הלאומי והמשטרה לא רק יתבססו בעיר, אלא גם יהיו לראשונה בעלי כוח אכיפה רשמי.

הטיוטה גם מציעה ש"הזרועות המשפטיות" של הונג קונג, לצד הרשות המבצעת והרשות המחוקקת שלה, יפעלו "למנוע, לעצור ולהעניש פעולות המסכנות את הביטחון הלאומי". שופטים בכירים בעיר אמרו לרויטרס בחודש שעבר כי העצמאות של מערכת המשפט של הונג קונג נמצאת תחת מתקפה של הנהגת המפלגה הקומוניסטית, שמציבה איום חמור על שלטון החוק.

החקיקה החדשה צפויה לקבל אישור בקונגרס הלאומי העממי ב-28 במאי, אף כי עדיין לא ברור איך ומתי בדיוק הונג קונג תתחיל לנהוג לפיהם. משפטנים אינם בטוחים אם ההגנות הנרחבות על זכויות אדם ב"חוק הבסיסי" של הונג קונג יחולו על החקיקה. כיום, "החוק הבסיסי" מונע ממנגנוני הביטחון של סין היבשתית לקיים פעולות אכיפה כלשהן בתוך העיר.

"מספיק זה מספיק"

שיו סין-פור, יועץ בכיר לשעבר למנהיג הקודם של הונג קונג, אמר לרויטרס כי התפרסות של כוחות המשרד לביטחון המדינה - סוכנות הביון המרכזית של סין - לתוך הונג קונג יכולה להתרחש "תיכף ומיד". הוא הוסיף כי "אם בייג'ינג מכריזה על כך, סביר להניח שהם כבר חשבו על משהו, לא מסובך לארגן את זה, כך שזה יכול לקרות בכל זמן שהוא".

גורמים רשמיים בסין אמרו כי ההחלטה להעביר את החקיקה דרך הקונגרס הלאומי העממי נבעה משום שהם ידעו שהיא לא תעבור במועצה החוקקת של העיר. "הונג קונג לא השלימה עדיין את החקיקה שלה בתחום הביטחון הלאומי מאז שהוחזרה לסין", אמר גורם הבקיא בהלך המחשבה של בייג'ינג, "אחרי ההפגנות הבלתי נגמרות, זה הזמן עבור בייג'ינג לומר שמספיק זה מספיק". הרשויות בסין היבשתית לא הגיבו על השאלות של רויטרס.

מנהיגת העיר, קארי לאם, מסרה בהצהרה ביום שישי האחרון כי היא מאמינה שהחוק החדש "ישאף למנוע ולרסן באופן מעשי ויעיל מעשים ופעילויות שחותרים באופן חמור תחת הביטחון הלאומי, כמו גם להטיל סנקציות על אלו החותרים תחת הביטחון הלאומי באמצעות תמיכה ב'עצמאות להונג קונג' ופנייה למעשי אלימות".

מפגינים מוחים על כוונת סין להשליט חוקי ביטחון על הונג קונג, 24 במאי 2020. רויטרס
מוחים נגד "החוקים המרושעים". מפגינים בהונג קונג/רויטרס

הסיכון המידי עבור בייג'ינג הוא שהצעד יצית סיבוב חדש, אלים יותר, של מחאה. קבוצות מחאה ומחוקקים פרו-דמוקרטיים זועמים על הצעדים ונשבעו לצאת לרחובות ולמחות על מה שהם מתארים כ"חוקים מרושעים".

הפעיל הפרו-דמוקרטי ג'ושוע וונג אמר כי בייג'ינג מנסה להשתיק את מבקריה בהונג קונג באמצעות כוח ופחד. "עמוק בפנים המפגינים יודעים - אנחנו מתעקשים לא משום שאנחנו חזקים, אלא בגלל שאין לנו ברירה אחרת", הוא צייץ בשבוע שעבר. זהו צעד נחוש אך בעל פוטנציאל נפיץ עבור ההנהגה הסינית, בזמן שהיא מתמודדת עם הלחץ הכבד ביותר מבית ומחוץ שמופעל כלפיה זה עשורים.

מגיפת הקורונה שפרצה בסוף השנה שעברה בעיר הסינית ווהאן הכתה בכלכלה העולמית. מניין המתים בשלב זה בעולם הוא יותר מ-330 אלף בני אדם. חוסר היכולת של סין להכיל את הנגיף - ועדויות על כך שהיא הסתירה מידע על ההתפרצות - פגעה במעמדה הבינלאומי. כפי שדווח בסוכנות רויטרס, דוח שהוצג בראשית החודש שעבר על ידי המשרד לביטחון המדינה לשי ולמנהיגים סינים נוספים הכיל אזהרה חריפה: הרגש האנטי-סיני בעולם הוא החריף ביותר מאז הדיכוי בכיכר טיאננמן ב-1989.

הפגנות ברחובות הונג קונג במחאה נגד חוקי הביטחון של סין, 24 במאי 2020. AP
"אנחנו מתעקשים בגלל שאין לנו ברירה אחרת". הפגנות ברחובות הונג קונג, השבוע/AP

לכך מצטרפת ההערכה הבינלאומית שממשלת טייוואן, תחת הנשיאה צאי אינג-וון, זוכה לה בשל הצלחתה בהכלת המגיפה תוך הימנעות מנזק כלכלי חמור. עד כה, בטייוואן נרשמו 441 מקרי הידבקות בנגיף הקורונה ורק שבע מיתות. סין מתייחסת לטייוואן כאל חלק אינטגרלי ממנה, ואף פעם לא דחתה את האפשרות של שימוש בכוח כדי לממש את הריבונות הזאת.

בכינוס האחרון בפרלמנט היא אף הסירה מהאג'נדה את "איחודו מחדש של האי בדרכי שלום", אלא פשוט "איחודו מחדש". בעוד המגיפה מתפשטת, בייג'ינג הפעילה מה שהפרשנים הסינים מכנים "זאבים-לוחמים", דיפלומטים-נציגים שמשתלחים במי שמביע עמדות ביקורתיות, דרך זלזול ואיומים בנקמה באמצעות מסחר.

ייתכן שסין אינה קוראת נכונה את מצב הרוח הבינלאומי. אחרי שאוסטרליה קראה בחודש שעבר לפתוח בחקירה עצמאית בנוגע למקורות המגיפה ולהתפשטותה, השגריר הסיני אמר שצרכנים סינים עשויים להחרים בשר ויין אוסטרלי, כמו גם את התיירות למדינה. בייג'ינג הסכימה בסופו של דבר לגבות חקירה כשנעשה ברור בפגישה החודשית של ועידת הבריאות העולמית - הגוף מקבל ההחלטות של ארגון הבריאות העולמי - לאור התמיכה העולמית הגורפת בדבר.

"מוכנים להילחם הלילה"

המתחים הכלכליים והצבאיים עם ארצות הברית מחריפים אף הם. ממשל טראמפ שולח מסרים תקיפים של התנגדות לכל צעד של סין להרחבת נוכחותה בים סין הדרומי או לגריפת רווחים טריטוריאליים אחרים, בעוד דעת העולם מוסחת עם המשבר הבריאותי.

מוקדם יותר החודש, הצי הפסיפי של ארצות הברית קט בצעד חריג והכריז כי כל הצוללות ההתקפיות הפרוסות שלו מתמרנות במערב האוקיינוס השקט. באופן שגרתי, המיקום של הצוללות האמריקניות הוא סודי - אלא אם כן הפנטגון מעוניין לשגר אזהרה שלפיה היא נערכת להתמודד עם איום. "כוח הצוללות של הצי הפסיפי נותר קטלני, זריז ומוכן להילחם הלילה", אמר מפקד הצי, אדמירל בלייק קונברס.

בים סין הדרומי וים סין המזרחי, משחתות אמריקניות ומפציצים לטווח רחוק ערכו סדרה מתמשכת של תמרונים ותרגילים מול חופי סין. ביחס להונג קונג, ארצות הברית מזהירה כי וושינגטון עשויה להגיב כלכלית לנוכח איום על חירויותיה של העיר.

נשיא סין שי ג'ינפינג בפתח כינוס הפרלמנט, 21 במאי 2020. רויטרס
בהנהגת המפלגה רואים בהונג קונג איום. שי בכינוס הפרלמנט/רויטרס

על כף המאזניים נמצא הסטטוס המיוחד של הונג קונג וקשריה עם ארצות הברית, המספקים מגוון שיתופי פעולה בתחומי המסחר, הכלכלה, הפוליטיקה, החברה ואכיפת החוק. הונג קונג, לדוגמה, זוכה ליחס נפרד מאשר סין היבשתית בארצות הברית בנושאים של מכסים והגירה.

ביום חמישי, סנאטורים אמריקנים משתי המפלגות הציגו חוק המטיל עיצומים על גורמים או ישויות מסין הפוגעים בחירויות שסין הבטיחה לשמר בהונג קונג. החוק מציע גם להטיל סנקציות על כל בנק המנהל עסקים משמעותיים עם גורמים אלו.

הרשויות בסין זועמות לנוכח הניסיונות של ארצות הברית לקבוע עבור סין איך עליה להתנהל בנוגע להונג קונג, שהיא עיר סינית. בפרט, כמה מצביעים על הצהרת משרד החוץ האמריקני על השהיית פרסום דוח הקובע אם הונג קונג אוטונומית מספיק כדי להמשיך לקבל טיפול מיוחד מהכלכלה הגדולה בעולם. "בייג'ינג לא מרכינה ראש בפני איומים כאלה", אמר גורם הבקיא בהלך המחשבה של סין. "עבור בייג'ינג, הונג קונג היא הונג קונג הסינית".

המעמד הכלכלי של הונג קונג בסכנה

אם מעמדה של הונג קונג כמרכז כלכלי ייפגע זה עלול להקשות עוד יותר על בייג'ינג להתניע מחדש את הכלכלה הסינית. הפעילות העסקית הואטה עוד לפני המגיפה, אך זו הלמה בה. על פי הנתונים הרשמיים, הכלכלה התכווצה ב-6.8% ברבעון הראשון.

דוגמה למצוקה של המדינה ניתנה כשהרשויות הכריזו בשבוע שעבר שבשל חוסר הוודאות מהמגיפה, הן לא יציבו יעד צמיחה שנתי, שינוי חד עבור מדינה שהסטטיסטיקות שלה הראו התרחבות רציפה לאורך עשורים, על בסיס תחזיות ממשלתיות סדורות.

הונג קונג ממלאת חלק חיוני בכלכלה הסינית. בעוד שסין עדיין מפקחת באופן נרחב על ההון ומתערבת לעתים קרובות בשווקים הפיננסיים ובמערכת הבנקאית שלה, הונג קונג היא אחת הכלכלות הפתוחות ביותר בעולם ואחד השווקים הגדולים ביותר עבור הון עצמי. סין משתמשת בשווקי המטבע, ההון העצמי והחוב של הונג קונג כדי למשוך השקעות זרות, בעוד שחברות בינלאומיות משתמשות בהונג קונג כבסיס לקראת התרחבות לסין היבשתית.

מרבית ההשקעה הזרה הישירה בסין ממשיכה לעבור דרך העיר. גם רבות מהחברות הגדולות ביותר בסין רשומות בהונג קונג, לעתים קרובות כמקפצה להתרחבות גלובלית. לשכת המסחר האמריקנית בהונג קונג מסרה בהצהרה כי הצעד של סין "עשוי לסכן אפשרויות עתידיות על העסקים הבינלאומיים", לרבות היכולת "לגייס ולשמר כישרון מהשורה הראשונה" של העיר. "אף אחד לא מנצח אם היסודות של תפקידה של הונג קונג כמרכז עסקים ופיננסים בינלאומי נשחקים", אמר רוברט גריבס, יו"ר הקבוצה.

"שינוי משמעותי בסין"

ליבת הבעיה עבור שי ומנהיגים אחרים היא שהמפלגה הקומוניסטית והשיטה הפוליטית האוטוריטרית שהיא אוכפת בסין היבשתית נותרת בלתי-פופולרית בהונג קונג החופשית. עם יום השנה ה-23 להעברת השליטה בה, מנהיגים סינים בכירים עדיין מגיעים אליה רק לעתים רחוקות. כשהם כן מופיעים, בדרך כלל באירועים המבוימים היטב, הם מוקפים במעטפת ביטחון שנועדה להבטיח שהם לעולם לא יעמדו בפני מחאות קולניות או ביקורת ציבורית שמנהיגי הונג קונג נחשפים אליהם באופן קבוע.

מכמה בחינות, ההנהגה של סין היבשתית נראית מרוחקת יותר מאשר הגורמים הבריטים ששלטו בעיר בשנים האחרונות של השלטון הקולוניאלי. המושל הקולוניאלי האחרון של הונג קונג, כריס פאטן, נותר דמות פופולרית בעיר ומגיב באופן קבוע על עניינים פוליטיים מקומיים.

"אני סבור שיש שינוי משמעותי בסין, בבייג'ינג, מאז ששי ג'ינגפינג נעשה לנשיא או דיקטטור לכל ימי חייו, לצד פולחן אישיות יוצא דופן", אמר פאטן לחברים בתא הכתבים הזרים של העיר בהרצאה מקוונת מוקדם יותר החודש. "אני חושב שהנקודה העצובה היא ששי ג'ינפינג והחצר שלו התייחסו להונג קונג ולחירויות שלה כבעיה קיומית עבורם משום שהונג קונג מייצגת כל כך הרבה ממש שהם לא אוהבים".

קארי לאם, ראש הרשות המבצעת של הונג קונג, בקונגרס הלאומי בבייג'ינג. רויטרס, רויטרס
קארי לאם, ראש הרשות המבצעת של הונג קונג, בקונגרס הלאומי בבייג'ינג/רויטרס, רויטרס

הרשויות בסין היבשתית ונציגיהן עבדו ללא לאות כדי לזכות בתמיכה מקומית מאז העברת השליטה לסין, אך מאמצים אלו לא נראים יעילים במיוחד. קבוצות פרו-דמוקרטיות זכו לניצחון דרמטי בבחירות המקומיות אחרי שיאן של המחאות בשנה שעברה, במה שנראה לרבים כמשאל עם על תפקוד הממשל של לאם. סקר שנעשה עבור רויטרס בחודש מרץ הראה כי התמיכה בדרישות של המפגינים הפרו-דמוקרטיים צמחה חרף עצירת ההפגנות כתוצאה מהקורונה. פעילים פוליטיים ותיקים בעיר מצפים שמועמדים פרו-דמוקרטיים ישחזרו את הצלחתם בבחירות למועצה המחוקקת של הונג קונג הצפויות להתקיים בספטמבר.

התנגדות במועצה המחוקקת והפגנות ענק סיכלו את הניסיון הראשון של בייג'ינג ב-2003 לקדם חקיקה בתחום הביטחון הלאומי. חוקי ההסגרה שהוצעו בשנה שעברה זכו לגורל דומה. הטלת חוקים דומים באמצעות הקונגרס הלאומי העממי פירושה שבייג'ינג לא תיאלץ להסתכן בעוד עצירה בידיהם של מחוקקי בהונג קונג, הנבחרים על ידי הציבור, ותומכיהם ברחובות.

"להונג קונג יש אוטונומיה במידה רבה, אבל היא לחלוטין אינה עצמאית מסין", אמר לרויטרס לאונג-צ'ון-יינג, מנהיג העיר בעבר המשמש כיום יועץ לממשלה הסינית. "הונג קונג היא חלק מסין, ועל כן, להונג קונג יש חובה להגן על הביטחון הלאומי של סין". גם כשהמגיפה ותקנות הריחוק החברתי הגבילו את המחאות בהונג קונג בחודשים הראשונים של השנה, היו סימנים לכך שבייג'ינג נערכת למלא תפקיד ישיר יותר בניהול העיר. צעדי המפתח כללו מינוי של שני גורמים בכירים, שניהם בעלי מוניטין סמכותי ושניהם מקורבים לנשיא שי, לפקח על הונג קונג.

עובדי ממשל רפואיים בסין בעיר ווהאן, קורונה, 15 אפריל 2020. AP
המגיפה הכתה קשה בצמיחה הכלכלית של סין. צוותי רפואה בווהאן/AP

לו הוינינג, שמונה בעבר על ידי שי כדי לפרק רשת שחיתות במחוז שאן-שי, מונה כעת להוביל את לשכת הקשר של בייג'ינג עם הונג קונג. עוד מזכיר מפלגתי לשעבר, שיה באולונג, קיבל לידיו את המשרד ליחסים עם הונג קונג ומקאו בבייג'ינג, הגוף הממשלתי העליון האחראי על התמודדות עם הטריטוריות האוטונומיות. שיה היה סגנו של שי כשהמנהיג הסיני שימש מזכיר מפלגתי במחוז ג'ג'יאנג בין 2002 ל-2007.

אחרי ששני המנהיגים נכנסו למשרות החדשות שלהם, לשכת הקשר עוררה סערה כשפרסמה בחודש שעבר הצהרה הטוענת כי יש בידיה את הכוח, יחד עם המשרד ליחסים עם הונג קונג ומקאו, "לנהל את ענייני הונג קונג". מפגינים פרו-דמוקרטים בעיר גינו את הצעד ותיארו אותו כאיום ישיר על האוטונומיה של הונג קונג. שתי הלשכות לא הגיבו לשאלות שהוצגו להן.

בנאום מ-15 באפריל, לו גם רמז על קידום חוקי הביטחון הלאומי החדשים. "למשך כמעט 23 השנים מאז הונג קונג חזרה למולדתה, המערכת לשמירה על הביטחון הלאומי בהונג קונג סבלה מליקויים שעשויים להיות קטלניים ברגעים קריטיים", אמר לו. לדבריו, החוקים החדשים נדרשים "ללא שיהוי". ביום חמישי, חמישה שבועות לאחר נאומו של לו, בייג'ינג הציגה את ההכרזה הדרמטית שלה: ביטחון לאומי בסגנון סיני בדרכו אל העיר הסינית החופשית ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully