וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ על חוקי הביטחון בהונג קונג: ננקוט פעולות נגד סין - עוד השבוע

הנשיא האמריקני אמר כי קידום החקיקה המאיימת על האוטונומיה של העיר תביא למהלך עוצמתי שייחשף עד לסוף השבוע, והוסיף: "אני חושב שתמצאו את זה מאוד מעניין". טראמפ הביע דאגה ממעמדה של הונג קונג כמרכז פיננסי, וקרא לחברות אמריקניות לשוב לייצר בארה"ב

המחאה התחדשה; הפגנות בהונג קונג נגד חוקי הביטחון של סין/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

הנשיא האמריקני דונלד טראמפ אמר הלילה (רביעי) כי ארצות הברית תנקוט בפעולות נגד סין עוד לפני סוף השבוע, בגין מאמציה לכפות את חוקי הביטחון הלאומי על הונג קונג, המאיימים על האוטונומיה של העיר. כשנשאל במהלך מסיבת עיתונאים בבית הלבן אם הוא מתכוון להטיל סנקציות על סין, אמר טראמפ כי "אנחנו עושים משהו עכשיו. אני חושב שתמצאו את זה מאוד מעניין. אדבר על כך במהלך הימים הקרובים". לדבריו, מדובר במהלך "עוצמתי מאוד".

טראמפ לא פירט מעבר לכך, אך דוברת הבית הלבן קיילי מקנאני אמרה מוקדם יותר כי הנשיא אינו מרוצה מקידום החקיקה בידי סין. מקנאני הוסיפה כי הנשיא "מתקשה לראות כיצד יישמר מעמדה של הונג קונג כמרכז פיננסי אם סין תשתלט עליה". הפגיעה הכלכלית בהונג קונג אכן מורגשת עוד טרם אישור החקיקה, כשביום שישי האחרון נרשמה הירידה הגדולה ביותר בחמש השנים האחרונות בבורסת העיר .

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן, וושינגטון, ארה"ב. 26 במאי 2020. רויטרס
ינקוט בפעולות עוצמתיות נגד סין בשל החקיקה בהונג קונג. טראמפ/רויטרס

הממשל בוחן דרכים שונות שיעודדו חברות אמריקניות להעביר את שרשראות האספקה והייצור שלהן מסין לארצות הברית, כשבמקביל חלה התדרדרות בקשרים בין שתי המדינות בעקבות מגיפת הקורונה. היועץ הכלכלי של טראמפ, לארי קודלו, אמר כי וושינגטון תקבל בברכה כל חברה אמריקנית מהונג קונג או סין. "נעשה כל שביכולתנו על מנת לממן את עלות המעבר במלואה לעסקים שיחזרו לייצר בארצות הברית", אמר. קודלו כינה את פעולותיה של בייג'ינג "מטרידות מאוד", והוסיף כי "סין עושה טעות גדולה".

הצהרתו של הנשיא האמריקני מגיעה בעקבות החקיקה שצפוי לאשר הפרלמנט בסין ביום חמישי הקרוב. החקיקה אוסרת על "חתרנות, בדלנות, טרור והתערבות זרה" בהונג קונג, שאמורה ליהנות ממעמד אוטונומי במסגרת תנאי ההסכם של סין עם בריטניה מ-1997. אם חוקים אלה יעברו, שירותי הביון הסינים יוכלו להתבסס בעיר, והחשש הוא שהסוכנים יעצרו באופן שרירותי פעילים פרו-דמוקרטים - שמוחים בהפגנות ענק כבר חודשים ארוכים. תושבי הונג קונג, כמו גם קבוצות עסקיות ומדינות מערביות, חוששים מפגיעה אנושה בחירויות בעיר בעקבות החקיקה.

עוד בוואלה!

"האופציה הגרעינית": נשיא סין הלך על כל הקופה מול הונג קונג

לכתבה המלאה
מנהיגת הונג קונג, קארי לאם, חובשת מסיכה במהלך כנס בעיר. 26 במאי 2020. רויטרס
"חירויותיה של הונג קונג יישמרו". מנהיגת העיר, קארי לאם/רויטרס

מנהיגת העיר, קארי לאם, מסרה בהצהרה ביום שישי האחרון כי היא מאמינה שהחוק החדש "ישאף למנוע ולרסן באופן מעשי ויעיל מעשים ופעילויות שחותרים באופן חמור תחת הביטחון הלאומי, כמו גם להטיל סנקציות על אלו החותרים תחתיו באמצעות תמיכה ב'עצמאות להונג קונג' ופנייה למעשי אלימות".

לאם הוסיפה שהחשש מפני מפגיעה בחירויות של העסקים בעיר הוא "חסר בסיס לחלוטין". לדבריה, מדובר בפעולות אכיפה נגד "קומץ של פורעי חוק", אך היא לא פירטה אילו פעולות או דעות יוגדרו בלתי חוקיות. "חירויותיה של הונג קונג יישמרו", אמרה בהצהרתה. "הערכים של העיר כמו שלטון החוק, עצמאות מערכת המשפט, הזכויות והחירויות השונות מהן נהנים התושבים - לא ייעלמו".

הפגנות ברחובות הונג קונג במחאה נגד חוקי הביטחון של סין, 24 במאי 2020. AP
מפגינים ברחובות הונג קונג נגד חוקי הביטחון של סין, השבוע/AP

בשנה שעברה פרצו הפגנות ענק פרו-דמוקרטיות בהונג קונג. מיליונים יצאו למחאות ברחובות העיר, שהביאו לכאוס ולעימותים עם כוחות המשטרה. למרות החשש מהפגיעה בחירויות ובזכות להפגין, מנהיגת הונג קונג טענה כי ניתן יהיה לקיים מחאות "רק אם זה ייעשה באופן חוקי". עם זאת, לאם לא פירטה מה ייחשב כמעשה שאינו חוקי.

ביום ראשון האחרון יצאו מאות מפגינים למחות נגד חוקי הביטחון הלאומי שמקדמת סין. השוטרים ריססו גז מדמיע והתיזו מים לעבר המוחים שלבשו שחור, וצעקו "עומדים עם הונג הונג", "שחררו את הונג קונג", "מהפכה בת-זמננו" ו-"עצמאות להונג קונג - הפתרון היחיד". כעת, הפעילים הפרו-דמוקרטים חוששים כי קריאות מסוג זה עשויות להיחשב לא חוקיות, תחת ההגדרה הרחבה של "חתרנות".

אלזי ליונג, לשעבר ראש המחלקה המשפטית בהונג קונג, אמרה בראיון ל-AFP כי החוק אכן יכול לכלול פעילויות שמטרתן לפורר את השלטון המקומי. "אני לא חושבת שהקריאות עצמן כל כך חשובות, אך סיסמאות אלה, יחד עם התנהגויות נוספות, עשויות בהחלט להיתפס כפעילות חתרנית נגד ממשלת הונג קונג".

שוטרים מתעמתים עם מפגינים המוחים נגד סין, הונג קונג, 24 במאי 2020. רויטרס
עם גז מדמיע ותותחי מים. שוטרים מתעמתים עם מפגינים בהונג קונג/רויטרס

למרות ההנחיות על ריחוק חברתי בשל מגיפת הקורונה, צפויות להתקיים הפגנות ענק נוספות ברחבי הונג קונג. במהלך היום יתקיים דיון בנוגע להצעת החוק האוסרת לבזות את ההמנון הלאומי של סין, וכוחות המשטרה מתכוונים להקיף את בניין המחוקקים ולהציב סביבו מחסומים לקראת הדיון, מחשש למחאות אלימות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully