וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין מקדמת חוקי ביטחון בהונג קונג שעשויים למחוק את האוטונומיה שלה

22.5.2020 / 21:24

חקיקה שמקדם הפרלמנט בבייג'ינג מדאיגה פעילים דמוקרטים בעיר ודיפלומטים זרים, משום שהיא תסלול את דרכן של סוכנויות הביון למושבה הבריטית לשעבר. "זה הסוף של הונג קונג", הזהירו במחנה הפרו-דמוקרטי בעיר. בממשל טראמפ מזהירים: "נגיב בתקיפות רבה"

צילום: רויטרס, עריכה:אסף דרורי

סין מקדמת שורת חוקים ביטחוניים חדשים הנוגעים להונג קונג, שנתפסים בעיני מתנגדי המהלך כנקודת מפנה היסטורית במושבה הבריטית לשעבר. במסגרת החקיקה, שעלתה אתמול בפרלמנט ופורטה היום (שישי), שירותי הביון הסיניים יקימו בסיסים בהונג קונג. החוקים מעלים את החשש לאכיפה ישירה של הרשויות הסיניות בעיר והפגנות חדשות.

פעילים בהונג קונג, האזור שנהנה מהחירויות הגדולות ביותר בסין, קראו לתושבים להתקומם נגד החוקים, שמכוונים נגד "בדלנות, חתרנות, טרור והתערבות זרה", כפי שמנסחים זאת בבייג'ינג. החקיקה הכתה גלים בקרב קהילות העסקים והדיפלומטים הזרים. האחרונים חוששים שנוכחות שירותי הביון הסיניים בהונג קונג, אחד ממרכזי הסחר הגדולים בעולם, עלולה לפגוע בזכויות ובחירויות שהובטחו לעיר במסגרת ההסכם בין בריטניה לסין ב-1997.

נשיא סין שי ג'ינפינג בכינוס הפרלמנט, 22 במאי 2020. רויטרס
מהדק את האחיזה. נשיא סין שי בפרלמנט, היום/רויטרס

הפעילים הפרו-דמוקרטים בהונג קונג קראו למחות במהלך הלילה ברחבי הטריטוריה, וחלקם, כמו הפעיל הבולט ג'ושוע וונג, מתכננים למסור לעיתונות הכרזה על "פעולת רחוב".

"זהו רגע חשוב לחידוש ההפגנות", אמר קיי, סטודנט בן 24 שהשתתף במחאות הענק נגד הממשל ונגד בייג'ינג בשנה שעברה, שלעתים הפכו לאלימות, עד שדעכו בשל התפרצות נגיף הקורונה.
התכנית להעברת החוק הביטחוני גרמה לטלטלה בשווקים הפיננסיים היום, לאור החשש לפגיעה במעמדה של הונג קונג. מדד המניות של הונג קונג, האנג סנג, ירד ב-5.6% - הירידה היומית החדה ביותר מאז יולי 2015.

עוד בוואלה

מכות בפרלמנט של הונג קונג בשל ריב על איסור פגיעה בהמנון סין

לכתבה המלאה
קארי לאם, ראש הרשות המבצעת של הונג קונג, בקונגרס הלאומי בבייג'ינג. רויטרס, רויטרס
תשתף פעולה באופן מלא עם הפרלמנט הסיני. לאם, היום/רויטרס, רויטרס

מנהיגת הונג קונג, קארי לאם, אמרה כי ממשלתה "תשתף פעולה באופן מלא" עם הפרלמנט הסיני, ולדבריה החקיקה החדשה לא תפגע בזכויות, בחירויות ובעצמאות מערכת המשפט של הונג קונג.
החקיקה עשויה להחריף את המתיחות בין בייג'ינג לבין וושינגטון, שיחסיהן ממילא התדרדרו בשל מלחמת הסחר והאשמות הדדיות ביחס להתפרצות הקורונה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הזהיר הלילה כי וושינגטון תגיב "בתקיפות רבה" אם בייג'ינג תקדם את החוק. שר החוץ שלו, מייק פומפאו, הזהיר כי העברת החוקים תבשר למעשה על "מותה" של האוטונומיה של הונג קונג. "אנחנו עומדים לצד אזרחי הונג קונג", מסר בהצהרה.

"זה מתחיל להיראות כמו קיץ של מתיחות בין ארצות הברית לבין סין", אמר סטיבן אינס, אסטרטג לשווקים פיננסיים מ-AxiCorp. לדבריו, החוק החדש עשוי להצית את ההפגנות שטלטלו את העיר בשנה שעברה, במה שהיה למשבר הפוליטי הגדול ביותר שלה מאז שובה לשליטת סין ב-1997.

גם בריטניה, קנדה ואוסטרליה פרסמו הצהרה משותפת שבה הביעו את דאגתם מההצעות של המשטר בסין לחקיקה בנושא ביטחון לאומי בהונג קונג. לפי גורמים באזור, סין אמורה לחוקק את החוקים החדשים על המושבה הבריטית לשעבר בהונג קונג, לאחר התסיסה הפרו-דמוקרטית בשנה שעברה. "אנו מודאגים מאוד מההצעות להכניס חקיקה הקשורה לביטחון לאומי בהונג קונג", אמרו המדינות בהודעתן. "קביעת חוק כזה על הונג קונג ללא השתתפות ישירה של תושביה, המחוקקים או הרשות השופטת מערערת בבירור את העיקרון של 'מדינה אחת, שתי מערכות'".

בדיווח השנתי שלו לפרלמנט הסיני, אמר ראש הממשלה לי קקיאנג שסין תבסס מערכת משפטית ומנגנוני אכיפה כדי להבטיח את הביטחון הלאומי בהונג קונג ובמקאו, העיר האוטונומית השנייה שבשליטת סין.

מהלך דומה ב-2003 נכשל

הצעת החקיקה להונג קונג, שהגיעה לידי רויטרס, דורשת מהעיר לסיים במהירות את העברת תקנות הביטחון הלאומי במסגרת "החוק הבסיסי", מעין חוקה מקומית. המסמך גורס כי החוקים יבטיחו את "הפיקוח הכללי" של הממשלה המרכזית וכן את "האוטונומיה הרבה" של הונג קונג. "במקרה הצורך", נכתב, "מנגנוני הביטחון הרלוונטיים של הממשלה העממית המרכזית יקימו סוכנויות" בהונג קונג לצורך שמירה על הביטחון הלאומי.

דיפלומטים זרים חוששים שזה למעשה יעגן רשמית וירחיב את הנוכחות של שירותי הביטחון והביון הסיניים בהונג קונג. כיום, באופן רשמי, אין להם סמכות בעיר. ניסיון דומה להעביר חקיקה כזו, ב-2003, הסתיים במחאת ענק של כחצי מיליון איש שיצאו לרחובות. בסופו של דבר, היוזמה הוקפאה.

מפגינים בהונג קונג נגד חקיקה שמקדמת סין העלולה לפגוע באוטונומיה במושבה - 22 מאי 2020. רויטרס
מחאות בהונג קונג נגד החקיקה, היום/רויטרס

פעילים ופוליטיקאים פרו-דמוקרטים התנגדו במשך שנים לרעיון של חוקי ביטחון לאומי, לאור החשש שהם לפגיעה באוטנומיה שהובטחה לעיר במסגרת שיטת "מדינה אחת, שתי מערכות", שלדברי סין נמצאת תחת מתקפה של המפגינים.

אריק צ'ונג, מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת הונג קונג, אמר כי מדובר למעשה ב"הכרזה ישירה שלפיה 'מדינה אחת, שתי מערכות' בוטלה וכשלה".

ג'ושוע וונג מפגינים בהונג קונג נגד חקיקה שמקדמת סין העלולה לפגוע באוטונומיה במושבה - 22 מאי 2020. רויטרס
קרא לצאת למחאה. וונג לצד פעילים נגד המהלך/רויטרס

בייג'ינג טוענת שהחקיקה למעשה מחזקת עיקרון זה, באינטרס של הונג קונג ותסייע בהתפתחותה. לאם, מנהיגת הונג קונג, אמרה כי מטרתה של בייג'ינג היא להיאבק בפעילויות לא חוקיות שפוגעות בביטחון הלאומי.

המחוקקים הפרו-דמוקרטיים בהונג קונג תיארו את החוקים החדשים כ"סוף של הונג קונג".

"בייג'ינג מנסה להשתיק את הקול הביקורתי של ההונג קונגים בכוח ובפחד", צייץ ג'ושוע וונג. "עמוק בפנים, המפגינים יודעים שאנחנו מתעקשים לא כי אנחנו חזקים, אלא כי אין לנו ברירה אחרת". המהלך של בייג'ינג צפוי להוביל לבריחת הון ומוחות מהונג קונג.

(עדכון ראשון: 12:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully