וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכות בפרלמנט של הונג קונג בשל ריב על איסור פגיעה בהמנון סין

18.5.2020 / 13:09

המחנה התומך בבייג'ינג השתלט על ועדה מרכזית שתפקידה לקדם הצעות חוק, שכמה מהן עוכבו בידי מחוקקים פרו-דמוקרטים. החוק הראשון שתקדם ימנע את ביזוי ההמנון של סין, שמואשמת בשחיקת האוטונומיה של המושבה הבריטית לשעבר. מחאת הענק נגדה גוועה בתחילת השנה בשל הקורונה

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

עימותים פרצו היום (שני) בפרלמנט של הונג קונג בפעם השנייה החודש אחרי שמחוקק פרו-סיני נבחר כיו"ר ועדה האחראית על הצעות חוק בתום מאבק ממושך על השליטה מול המחנה הפרו-דמוקרטי.

ועדת הבית, המטפלת בהצעות חוק ומחליטה מתי להציגן להצבעה סופית, הייתה ללא יושב ראש כבר יותר משישה חודשים. הממשלה המרכזית בבייג'ינג מתחה ביקורת על סגן היו"ר והמחוקק הפרו-דמוקרטי, דניס קוווק, בשל עיכובים מכוונים של הצעות חוק.

הוא הוחלף ביום שישי על ידי צ'אן קין-פור, שמונה על ידי נשיא הפרלמנט לפקח על הבחירות על ראשות הוועדה שהתקיימו היום. לאחר תגרה וצעקות, שהובילו לסילוק מרבית המחוקקים הפרו-דמוקרטים על די צ'אן, נבחרה בקלות לתפקיד המחוקקת הפרו-סינית סטארי לי. בחירתה תאיץ ככל הנראה את קידום הצעת החוק השנויה במחלוקת שתאסור לבזות את ההמנון הסיני.

מנהיגת הונג קונג קארי לאם אמרה בשבוע שעבר כי העברת הצעת החוק נמצאת בעדיפות גבוהה של הממשלה, והיא תונח בפני הוועדה ב-27 במאי.

אלימות פיזית במהלך ישיבת הפרלמנט בהונג קונג 18 במאי 2020. AP
מאבטחים הגנו על היו"ר. מחוקקים מוצאים מהפרלמנט, היום/AP

המחוקקים הפרו-דמוקרטיים הניפו היום כרזות שבהן נכתב "שימוש לרעה בכוח" ו"CCP רומסת את הפרלמנט של הונג קונג", בהתייחסם למפלגה הקומוניסטית השלטת בסין. תוך דקות ספורות, לפחות חמישה מחוקקים סולקו מהדיון לאחר שהתפרעו, כשאחד מהם היה שרוע על הרצפה אחרי שנפצע. הדיון הופסק לזמן קצר.

"הונג קונג צועדת לקראת סוף ה'מדינה אחת, שתי מערכות'", אמרה המחוקקת הפרו-דמוקרטית קלאודיה מו לאחר הדיון. המושבה הבריטית לשעבר הוחזרה לשליטת סין ב-1997 במסגרת חוקתית המעניקה להונג קונג מערכת משפטית משלה וזכויות גדולות יותר מאשר בסין היבשתית. מו הפצירה בתושבי הונג קונג להדיח בבחירות הקרובות בספטמבר את מי"שלא אכפת לו מהעתיד של הונג קונג".

המחוקקת טניה צ'אן האשימה את המאבטחים בפרלמנט בכך שבחרו צד, לאחר שהם הקיפו את הספסל שבו ישבה יושב הראש ומנעו מחברי הפרלמנט הפרו-דמוקרטים להתקרב אליה.

אלימות פיזית במהלך ישיבת הפרלמנט בהונג קונג 18 במאי 2020. AP
"המפלגה הקומוניסטית של סין רומסת את הפרלמנט של הונג קונג"/AP

העימות הקודם היה על אותה הסוגיה, לפני עשרה ימים. לי השתלטה על כיסא יושב הראש למשך יותר משעה לפני שהדיון היה אמור להתחיל, אחרי שאמרה כי היועץ המשפטי אמר לה שיש לה סמכות לפקח על הדיונים. המחוקקים הפרו-דמוקרטים האשימו אותה בניצול סמכותה ויצאו במחאה מהאולם, שבו נשארו לי ותומכי המחנה הסיני שקידמו שורת הצעות חוק.

בשנה שעברה פרצו הפגנות ענק בעיר בשל התנגדות לחוק שהיה מאפשר הסגרה של פושעים לסין, אך אלו התרחבו למחאה נגד השחיקה במעמדה האוטונומי של הונג קונג. הן גוועו בעקבות פרוץ מגיפת הקורונה בתחילת השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully