וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיליון איש צעדו ברחבי הונג קונג נגד סין: "חירות היא לא בחינם"

השנה החדשה נמשכה בדיוק מאותו מקום שבו הסתיימה 2019, כשהמונים צעדו ברחבי העיר בדרישה לדמוקרטיה ולחופש מבייג'ינג. שוטרים התעמתו עם מפגינים רעולי פנים, ונשיא סין הבהיר כי לא יוותר על המושבה הבריטית לשעבר

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

כמיליון בני אדם הפגינו היום (רביעי) ברחבי הונג קונג ביומה הראשון של השנה - כך אמרו מארגני המחאה הפרו-דמוקרטית נגד השלטון הסיני שנמשכת זה חצי שנה. בכמה מקרים, גלשו ההפגנות לאלימות, כשהשוטרים השתמשו בגז מדמיע ובתותח מים נגד הקהל, שהורכב ממשפחות. רובן של עצרות המחאה היו שלוות.

במחוז וונצ'אי, חלק מהמפגינים ריססו גרפיטי ושברו כספומטים בסניף בנק של HSBC. השוטרים השתמשו בגז פלפל כדי להדוף את המתפרעים. כמה ילדים בכו מירי גז מדמיע. המפגינים, שחלקם עטו מסכות והיו לבושים בשחור, התאספו מחדש ויצרו קווי הגנה משלהם, בזמן שהמשטרה חסמה כבישים כדי למנוע מההמונים להשלים את הצעדה לקראת רדת הלילה.

הפגנות נגד הממשל בהונג קונג בערב השנה האזרחית החדשה, 1 בינואר 2020. רויטרס
"לא נשכח, לא נסלח". מפגינים מול שוטרים בהונג קונג, היום/רויטרס

בכמה ממחוזות העיר האוטונומית, הציבו המפגינים מחסומים, הציתו אש והשליכו בקבוקי תבערה. הם יצרו שרשרת אנושית בכל מכבישים כדי להעביר אספקה לאלו הניצבים בקו החזית, שכללה מטריות ולבנים. המפגינים התמקדו בחברת הבנקאות העולמית HSBC בטענה שהיא קשורה למעצרם של ארבעה חברי קבוצה שאספה תרומות למפגינים ולסגירת חשבון בנק הקשור אליה. בבנק מכחישים כל קשר לכן וגינו את "מעשי הוונדליזם" נגדם. "אנחנו סבורים שהם לא מוצדקים", אמרו.

"חירות היא לא בחינם", נכתב באחד משלטי המפגינים. "קשה לומר 'שנה חדשה טובה' משום שאזרחי הונג קונג אינם שמחים", אמר אדם ששמו טונג, שהלך עם בנו בן השנתיים, עם אמו ועם אחייניתו. הוא אמר כי ללא מענה על דרישות המפגינים - שכוללות דמוקרטיה מלאה, חנינה לאלפי העצורים וחקירה שקופה של אלימות המשטרה שאותה הם מאשימים באכזריות - "אנחנו לא יכולים לציין שנה חדשה שמחה באמת".

אל המפגינים הצטרפו גם פוליטיקאים פרו-דמוקרטיים טריים, שעזרו לאסוף תרומות לתנועה. הצעירים נשאו שלטי תמיכה בעצמאות הונג קונג, ואמרו כי התפצלות העיר משלטונה של סין היא "הדרך היחידה החוצה".

ג'ימי שאם, ממנהיגי "חזית זכויות האדם האזרחית" שארגנה את הצעדה, אמר כי "הממשלה כבר החלה בדיכוי לפני תחילת השנה החדשה. נעמוד לצד כל המדוכאים". המארגנים גינו גם את החלטת המשטרה לבטל את העצרת.

בשניות האחרונות של השנה החדשה, לפני חצות, אלפים קיבלו את שנת 2020 בטיילת המוארת לאורך נמל ויקטוריה, וקראו את סיסמת התנועה - "לשחרר את הונג קונג, המהפכה של זמננו".

מנגד, נשיא סין שי ג'ינפינג אמר בנאום לרגל השנה החדשה כי בייג'ינג "תגן בנחישות על השגשוג והיציבות" של הונג קונג במסגרת השיטה המכונה "מדינה אחת, שתי מערכות".

עוד בוואלה!

הפגנות חג המולד בקניונים בהונג קונג: "מהפכה עכשיו"

לכתבה המלאה
הפגנות נגד הממשל בהונג קונג בערב השנה האזרחית החדשה, 1 בינואר 2020. רויטרס
המפגינים דורשים לחקור את אלימות המשטרה/רויטרס

רבים בהונג קונג זועמים השליטה ההדוקה של בייג'ינג בעיר, שלה הובטח מידה רבה של אוטונומיה עם תום השלטון הבריטי ב-1997. בייג'ינג מכחישה כי היא מתערבת בעניינה הפנימיים של הונג קונג, ומאשימה את המערב במהומות. לפי סקר שפורסם ברויטרס, 59% מתושבי העיר תומכים במחאה, שפרצה בשל חוק הסגרה לסין שכבר בוטל לפני כמה חודשים והפכה אלימה יותר ויותר בחודשים האחרונים.

(עדכון ראשון: 16:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully