וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין אישרה את חוקי הביטחון הלאומי שיאפשרו לה סמכויות נרחבות בהונג קונג

30.6.2020 / 12:53

בתום הליך סודי וחרף אזהרות המערב מסנקציות, החוקים נכנסו לתוקף והם מאיימים על האוטונומיה של המושבה הבריטית לשעבר שהובטחה לה ב-1997. התנועה הדמוקרטית, שגרמה לחששות בבייג'ינג, פורקה מחשש למעצרים: "סופה של הונג קונג שהעולם מכיר". ראשת העיר: "החירויות יישמרו"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

הוועד העליון בסין קיבל פה אחד את החלטת הפרלמנט להחיל את חוקי הביטחון הלאומי בהונג קונג - כך דיווחו הלילה (שלישי) כלי התקשורת במדינה. בהונג קונג חוששים מהמהלך שישפיע על אופיה של העיר, כמו גם על מעמדה החוקי ומצבה הפיננסי, לאור השינויים הנרחבים ביותר שעברה העיר מאז תום השלטון הבריטי לפני 23 שנה. החקיקה הושלמה הלילה בהליך סודי.

החקיקה מציבה את סין במסלול התנגשות עם מדינות המערב, שרואות בה שחיקה נוספת לאוטונומיה חירויות שהובטחו למושבה הבריטית לשעבר עם העברתה לשליטת בייג'ינג ב-1 ביולי 1997. המפלגה הקומוניסטית הייתה נחושה להכניס לתוקף את החוק לפני יום השנה להעברת השליטה, ומחר יהיה זה המבחן הראשון של החוק החדש כשכמה פוליטיקאים ופעילים פרו-דמוקרטים הודיעו שיפרו את האיסור על התקהלות שהוטל למרות התפרצות הקורונה.

מנהיג המחאה בהונג קונג, ג'ושוע וונג בן ה-23, הודיע כי הוא פורש מהנהגת התנועה שבראשה עמד. הוא הסביר זאת בכך שהוא למעשה "המטרה העיקרית" לחקיקה, שלפי הדיווחים, העונש המקסימלי שנקבע בה הוא מאסר עולם. "אם הקול שלי לא יישמע בקרוב, אני מקווה שהקהילה הבינלאומית תמשיך לדבר בעד הונג קונג ותגביר את המאמצים להגנה על פיסת החופש האחרונה שלנו", צייץ וונג בטוויטר. "זה מסמל את סופה של הונג קונג כפי שהעולם ידע".

חברי קבוצה נוספים הודיע אף הם על פרישה. "המאבק של אנשי הונג קונג לא ייפסק; הוא יימשך בגישה נחושה יותר", אמר אחד מהם, נתן לאו, בפוסט בפייסבוק. עם זאת, פעילים אחרים הודיעו שימשיכו למחות.

נשיא סין שי ג'ינפינג מצביע על חוקי הביטחון השנויים במחלוקת על הונג קונג ב-28 במאי 2020. רויטרס
נשיא סין שי ג'ינפינג מצביע על חוקי הביטחון השנויים במחלוקת על הונג קונג/רויטרס

פרטי החוק טרם פורסמו במלואם והם אמורים להיחשף בהמשך היום. גורמים בבייג'ינג אמרו כי החוק, שבא בתגובה להפגנות הפרו-דמוקרטיות בשנה שעברה בהונג קונג, נועד להתמודד עם "חתרנות, טרור, בדלנות וקנוניה עם כוחות זרים". החודש חשפה סוכנות המדינה הרשמית של סין כמה מסעיפי החוק, הכולל גם את החלפת החקיקה הקיימת בהונג קונג וכי כוח הפרשנות שייך לוועדה העליונה של הפרלמנט של סין.

עוד מסרו הגורמים כי בייג'ינג צפויה להקים משרד לביטחון לאומי בהונג קונג כדי "לפקח, להנחות ולתמוך" בממשלת העיר. בייג'ינג אף עשויה לממש סמכות שיפוט במקרים מסוימים. בשלב זה עדיין לא ברור אילו פעולות ייחשובו ללא חוקיות ואילו עונשים הן עלולות לגרור.

אמרה במועצת זכויות האדם של האו"ם בשיחת וידאו כי על הקהילה הבינלאומית לכבד את זכותה של המדינה שלנו לשמור על ביטחונה הלאומי". היא אמרה כי החוק לא יפגע באוטונומיה של העיר ובעצמאות מערכת המשפט.

מפגינים פרו סינים בהונג קונג חוגגים לאחר אישור חוקי הביטחון על ידי סין. 30 ביוני 2020.. רויטרס
מפגינים פרו-סינים בהונג קונג, הלילה/רויטרס

ארצות הברית החלה לבטל אמש בביטול מעמדה המיוחד של הונג קונג על פי החוק האמריקני, תוך הפסקת היצוא הביטחוני והגבלת הגישה למערכות טכנולוגיות. לאחרונה, וושינגטון קבעה שהונג קונג כבר איננה אוטונומיה, אלא כפופה לשליטה מלאה של סין, חרף העובדה שהחירויות שמהן היא נהנתה הובטחו לה במסגרת השיטה "מדינה אחת, שתי מערכות".

ההחלטה של וושינגטון, שהתקבלה בהמשך לשלל מחלוקות עם בייג'ינג בחזיתות מרובות, בהן גם התפרצות נגיף הקורונה, נועדה להלחיץ את סין מפני ההשלכות הכלכליות של קידום חוקי הביטחון בהונג קונג. סין דוחה את הביקורות בעולם על מעשיה בהונג קונג בתור "התערבות זרה".

עם הדיווחים על אישור החקיקה, ביפן הוציאו הודעת גינוי וכינו אותה "מצערת". בטייוואן, שבה רואה סין מחוז מורד ומאיימת לכבוש אותה מחדש, מתחו ביקורת חריפה נגד המהלך ואף הוציאו אזהרות מפני נסיעה להונג קונג.

שר החוץ של בריטניה, דומיניק ראב, הביע "דאגה עמוקה" מהעברת החוק, ואמר כי יהיה זה "צעד חמור". בריטניה אמרה לאחרונה כי היא תשנה את חוקי ההגירה שלה, שיקלו על מיליוני תושבים בהונג קונג לקבל אזרחות אם סין תתקדם בחקיקה.

מנהיגת הונג קונג קארי לאם במסיבת עיתונאים לאחר אישור חוקי הביטחון על ידי סין. 30 ביוני 2020.. AP
"עדיין לא ראוי". קארי לאם, הלילה/AP

החוק, שלפי גורם מהמשרד הסיני לענייני הונג קונג ומקאו עבר פה אחד בתמיכת 162 קולות, הגיע בתגובה למחאות הענק בשנה שעברה שפרצו במחאה על כוונה להעביר חוק הסגרה מהעיר לסין. הרשויות בבייג'ינג ובהונג קונג חוזרות שוב ושוב על כך שמטרת החקיקה היא נגד כמה "עושי צרות" ולא תפגע בזכויות ובחירויות של העיר, שאינן קיימות בסין היבשתית, או במשקיעים הזרים.

"אף פעם לא נקבל את העברת החוק, על אף שהוא כל כך עוצמתי", אמר יו"ר המפלגה הדמוקרטית בהונג קונג וו צ'אי-וואי. רוב התושבים בהונג קונג מתנגדים לחקיקה שעברה בסין, לפי סקר של רויטרס החודש, אך גם התמיכה בתנועת המחכה צנחה, ועתה היא זוכה לתמיכה מצד רוב קטן.

במהלך היום, המשטרה פיזרה כמה פעילים שמחו נגד החוק החדש בקניון בעיר. במקביל, עשרות תומכי סין נופפו בדגלים מחוץ למבנה הממשלה.

"אני מאוד שמח", אמר אדם מבוגר אחד, ששמו לי. "זה ישאיר את המרגלים האנטי-סינים ואת מי שהביא כאוס להונג קונג ללא שום מקום אחר ללכת אליו".

(עדכון ראשון: 06:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully