וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית גיבוי: תושבי הונג קונג ממהרים לחדש את הדרכון הבריטי

3.6.2020 / 10:42

בלונדון מבטיחים מסלול לאזרחות למי שמחזיק בדרכון המיוחד שניתן עם תום השליטה במקום, והביקוש גובר במהירות לאור חוקי הביטחון של סין. "אני חושש שאולי לא אוכל להשתמש בפייסבוק, אני עלול לעמוד לדין בגלל דבריי"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

כשמינג וונג ראתה שבריטניה מוכנה להאריך את זכויות הוויזה ולהציע "מסלול לאזרחות" לבעלי אזרחות בריטית מעבר לים (BNO) בהונג קונג, היא ניצלה את הרגע והגישה בקשה להוציא מחדש את הדרכון האבוד שלה. קידום חוקי הביטחון הלאומיים הסיניים במושבה הבריטית לשעבר העלה חשש לגבי עתידה וגרם לבריטניה להציע מקלט לכמעט שלושה מיליון תושבים בעיר הזכאים לדרכון.

"התחלתי למלא את הבקשות בדצמבר אחרי ההפגנות, אבל החקיקה לביטחון לאומי עכשיו היא זו שבאמת הובילה אותי לסיים את התהליך", אמרה וונג בת ה-39, אימא לשני ילדים קטנים. היא סיפרה שגם בעלה, אחיה והוריה הגישו בקשות.

דרכון BNO נוצר עבור תושבי הונג קונג לפני שבריטניה החזירה את השטח לשלטון הסיני ב-1997. אף שהם דרכונים בריטים המאפשרים למחזיק בהם לבקר בבריטניה למשך שישה חודשים, הם לא מקנים זכות אוטומטית לחיות ולעבוד בה. ואולם, שר החוץ הבריטי, דומיניק ראאב, אמר כי ניתן יהיה להסיר את מגבלת ששת החודשים אם סין תכפה על העיר את חוקי הביטחון.

מפגין אוחז בדרכונים בריטים במהלך מחאה נגד חוקי הביטחון החדשים של סין, הונג קונג, 1 ביוני 2020. רויטרס
הביקוש גבר מאז השנה שעברה. דרכוני BNO בריטיים בהפגנה, שני/רויטרס

השלטונות בבייג'ינג ובהונג קונג דוחים את הביקורת על החקיקה, שלטענתם אמורה להתמודד עם מעשי התקוממות, בדלנות, טרור והתערבות זרה. הם מתעקשים שרמת האוטונומיה הגבוהה של העיר תישאר כפי שהוגדרה במסגרת שיטת "מדינה אחת, שתי מערכות" שגובשה ב-1997. היא מבטיחה חירויות, כולל זכות להפגין ורשות שופטת עצמאית, שאינן קיימות בסין היבשתית. ואולם, חוקי הביטחון הלאומי, שצפויים להיכנס לתוקף בספטמברף מטילים בספק את עתידן של אותן זכויות.

"חוק הביטחון הלאומי עומדים לעבור, אך הפרטים טרם אושרו אז אני רוצה להגיש בקשה אליו לפני שיקרה משהו", אמר דון וונג, בן 35, העובד בארגון ממשלתי, בזמן שעמד בתור מחוץ לחברת שליחויות המטפלת בבקשת חידוש הדרכון שלו. "אני חושש שאולי לא אוכל להשתמש בפייסבוק לאחר העברת החוק. אני עלול לעמוד לדין בגלל דבריי".

ואולם, עוד לפני שסין הודיעה על תכניתה לקידום חוקי הביטחון הלאומיים, חל גידול בחידוש דרכוני BNO, לאור הצורך של רבים מהתושבים בתכנית גיבוי. על פי נתונים שהגיע לעיתון "מינגפאו" מלשכת הדרכונים הבריטית, הבקשות לחידוש ה-BNO עלו במחצית השנייה של השנה שעברה על רקע המחאות נגד הממשלה וסין, שהיו אלימות לפרקים.

עוד בוואלה!

בסימן נוסף להשתלטות סין, הונג קונג אוסרת לראשונה את ציון הטבח בטיאננמן

לכתבה המלאה
דגל של הונג קונג תחת שלטון בריטניה במהלך הפגנה נגד חוקי הביטחון של סין, 1 ביוני 2020. רויטרס
בסין מזהירים מפני התערבות זרה. דגל הונג קונג תחת השלטון הבריטי בהפגנה/רויטרס

יותר מ-120 אלף בקשות הוגשו בשנה שעברה, לעומת כ-14 אלף בשנתיים שקדמו לה. לשכת הדרכונים לא הגיבה לפנייה בנושא. יועצים לנושאי הגירה דיווחו על עלייה בבירורים על עזיבת הונג קונג מאז הודעת סין ב-21 במאי.

"בשבוע שעבר בלבד עלה מספר הפניות לכמאה ביום", אמר סווינג וונג, מנהל חברת ייעוץ להגירה, "מידלנד", בהשוואה לכ-50 ביום בשלב מוקדם יותר השנה. לפי היועצים, בנוסף לבריטניה, הפונים מתעניינים גם במעבר לארצות הברית, קנדה, אוסטרליה, טייוואן ומלזיה.

"רוב האנשים שמבררים על בריטניה חושבים שזו תהיה רשת ביטחון עבור ילדיהם", אמר איוואן יאם, מנהל בחברת יעוץ להגירה. "אנשים רבים בהונג קונג מתעניינים בתכנית כזו. אף מדינה לא מציעה דרך מהירה יותר להגירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully