וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין נגד המערב: אל תתערבו בעניינינו הפנימיים ובהונג קונג

AFP

29.5.2020 / 22:58

בייג'ינג אמרה כי היא מוחא בפני ארה"ב, בריטניה, קנדה ואוסטרליה אחרי שאלו גינו את קידום חוקי הביטחון המסכנים את האוטונומיה של העיר. בסין גם זעמו על המהלך של ארה"ב לדון בנושא במועצת הביטחון: "לא נתן לה לקחת אותה בת ערובה"

המחאה התחדשה; הפגנות בהונג קונג נגד חוקי הביטחון של סין/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

סין הזהירה היום (שישי) את מדינות המערב שלא להתערב בענייניה הפנימיים בעקבות חוקי הביטחון הלאומיים בהונג קונג השנויים במחלוקת. ארצות הברית, בריטניה, קנדה ואוסטרליה מובילות את הביקורת נגד החוק המתוכנן, שיאסור על "בדלנות, חתרנות, טרור ומעשים שיסכנו את הביטוחן הלאומי", ויאפשר לשירותי הביטחון הסיניים לפעול בגלוי במושבה הבריטית לשעבר.

בהצהרה שמסרו אתמול, אמרו ארבע המדינות כי חוקי הביטחון של בייג'ינג "נמצאים בסתירה ישירה" להתחייבויותיה הבילנאומיות להעניק להונג קונג מידה של חירויות ואוטונומיה. "החוק המוצע יערער את שיטת 'מדינה אחת, שתי מערכות'", אמרו המדינות, שהתייחסו בכך למעמד המיוחד של הונג קונג שהתקבע במסגרת תנאי העברתה מבריטניה לסין ב-1997.

למרות הצלחתה המקורית של סין למנוע את מאמצי ארצות הברית לדון בחוק במועצת הביטחון הלאומי, מקורות דיפלומטיים אמרו לסוכנות הידיעות הצרפתית כי ארצות הברית ובריטניה הצליחו להבטיח את קיומו של דיון לא רשמי בנושא, שיתקיים היום.

נשיא סין שי ג'ינפינג מצביע בפרלמנט על העברת חוקי הביטחון הלאומי העושיים להשפיע על עתידה של הונג קונג. 28 במאי 2020. רויטרס
נשיא סין ג'ינפינג מצביע בעד חוקי הביטחון הלאומי בפרלמנט/רויטרס

בבייג'ינג אמרו היום כי הן הגישו מחאה רשמית לארבע המדינות הללו. "אנחנו מפצירים במדינות אלו לכבד את הריבונות של סין ולהפסיק להתערב בעניינים הפנימיים של הונג קונג ושל סין", אמר דובר משרד החוץ ז'או לי בתדרוך יומי לעיתונאים. הוא תקף את הגישה של ארצות הברית כ"חסרת הגיון לחלוטין" ואמר כי סין לא תאפשר לארצות הברית "לחטוף את מועצת הביטחון עבור צרכיה".

"אנחנו דוחקים בארצות הברית להפסיק מידית את המניפולציה הפוליטית חסרת ההגיון הזו", הדגיש ז'או.
שר החוץ של בריטניה דומיניק ראב אמר כי לונדון תרחיב את ההגנה על זכויותיהם של בעלי דרכון בריטי מעבר לים - מעמד שהוצע לרבים מתושבי הונג קונג בעת החזרתה לידי סין - אם בייג'ינג תקדם את החוק החדש, שצפוי להיכנס לתוקף בספטמבר. דובר משרד החוץ אמר סין שומרת לעצמה את הזכות לנקוט "תגובה הולמת".

עוד בוואלה!

האוטונומיה של הונג קונג בסכנה: סין העבירה את חוקי הביטחון הלאומי

לכתבה המלאה
הפגנה בהונג קונג במחאה על אישור חוקי הביטחון בסין 27 במאי 2020. רויטרס
הפגנה בהונג קונג במחאה על אישור חוקי הביטחון בסין/רויטרס

הפרלמנט של סין, המשמש חותמת גומי של המפלגה הקומוניסטית השלטת, אישר ביום חמישי את התכניות לחוק, אחרי שבעה חודשים של הפגנות ענק, לעתים אלימות, מצד מפגינים פרו-דמוקרטים בהונג קונג.

ההצבעה בפרלמנט התרחשה שעות אחרי שוושינגטון ביטלה את המעמד המיוחד להונג קונג, כך שהיא עשויה לאבד את הזכויות שהיו לו בתחום המסחר והכלכלה. שר החוץ מייק פומפאו אמר כי המעמד בוטל משום שסין אינה מכבדת עוד את ההסכם שלה עם בריטניה, והונג קונג לא נהנית עוד מאוטונומיה. הנשיא דונלד טראמפ צפוי בהמשך היום להכריז על צעדים נגד סין, שיחסיו עמה הידרדרו דרמטית מאז התפרצות נגיף הקורונה, בתגובה להתפתחויות האחרונות.

"הסוף של הונג קונג"

סין נותרה תקיפה מול הביקורת המערבית, כשהיא מתעקשת ש"כוחות זרים" אחראים לליבוי ההפגנות בהונג קונג וליצירת כאוס בעיר שבה חיים 7.5 מיליון איש. לי ז'אנשו, יו"ר הוועדה המתמדת של הפרלמנט, שתנסח את החוק, אמר ביום חמישי כי הוא "משרת את האינטרסים הבסיסיים ביותר של כל אזרחי סין, כולל אלו בהונג קונג".

במסגרת ההסכם עם בריטניה, הונג קונג אמורה להינות מחירויות מסוימות, שאינן מכובדות בתוך סין עצמה, עד שנת 2047. המיני-חוקה הנהוגה בהונג קונג מאז מחייבת את הטריטוריה בהעברת חוקי ביטחון לאומי, אולם הפגנות ענק חסמו את המאמץ הזה ב-2003, וממשלת הונג קונג הקפיאה אותם בזמן שהתנועה הפרו-דמוקרטית גדלה.

בכלי התקשורת הרשמיים בסין, אמרו כי החוקים "יגנו על השלום ועל האוטונומיה" של הונג קונג, אך הפעילים הפרו-דמוקרטים בעיר הביעו תחושות הפוכות.

"זה הסוף של הונג קונג", אמרה חברת הפרלמנט קלאודיה מו לסוכנות הידיעות הצרפתית. "הם הורגים את הנשמה שלנו, לוקחים מאתנו את הערכים שתמיד אימצנו, כמו זכויות אדם, דמוקרטיה ושלטון החוק".

(עדכון ראשון: 20:09)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully