וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הספריות בהונג קונג החלו להעלים ספרים של פעילים דמוקרטיים

ימים אחרי כניסת חוק הביטחון הלאומי של סין, חיבורים של דמויות בולטות כמו ג'ושוע וונג וטניה צ'אן כבר לא זמינים להשאלה. ברשויות טוענים: "הם בהליך בחינה". מתנגדי בייג'ינג רואים בכך עדות למחיקת חופש הביטוי תחת השינוי הדרסטי ביותר שעברה העיר האוטונומית מאז 1997

צילום: רויטרס

ספריהם של פעילים דמוקרטיים בולטים החלו להיעלם מהספריות של הונג קונג - כך עלה היום (ראשון) מרישומים באינטרנט. זאת ימים ספורים אחרי כניסתו לתוקף של חוק הביטחון הלאומי של סין, שכפה את השינוי הרדיקלי ביותר על העיר האוטונומית מאז תום השלטון הבריטי ב-1997.

בין הספרים שלא זמינים עוד נמצאים כאלו שחוברו על ידי ג'ושוע וונג, אחד הפעילים הצעירים הבולטים ביותר בעיר, וטניה צ'אן, מחוקקת פרו-דמוקרטית בולטת. וונג מאמין כי הספרים הוסרו בשל החוק החדש, שכבר שלח גלי פחד בעיר החופשית עד לא מכבר.

"הטרור הלבן ממשיך להתפשט, חוק הביטחון הלאומי הוא בבסיסו כלי להפליל את חופש הביטוי", כתב וונג בפייסבוק. כמה תושבים כבר נעצרו במסגרת החוק, רק כי בין היתר החזיקו שלטים התומכים בעצמאות הונג קונג או הרחבת האוטונומיה שלה.

הספרייה בהונג קונג לאחר השתלטות מפגינים נגד הממשלה, 21 בנובמבר 2019. GettyImages
סיפרייה בהונג קונג שהושחתה בידי מפגינים, 2019/GettyImages

לפי סוכנות הידיעות הצרפתית, חיפושים באתר הספריה הציבורית הראו כי לפחות שלושה ספרים של וונג, צ'אן ושל המומחה המקומי צ'ין וואן כבר לא זמינים להשאלה באף אחת מעשרות החנויות ברחבי העיר.

משרד הפנאי והתרבות בעיר, שאחראי על הספריות, אמר כי הספרים הוסרו כדי לקבוע אם הם מפרים את החוק החדש. "בזמן תהליך הבחינה, הספרים לא יהיו זמינים להשאלה ולהתייחסות", נאמר.

החוק אוסר על מעשי "חתרנות, בדלנות, טרור וקשירת קשר עם כוחות זרים". השלטון הקומוניסטי בבייג'ינג טוען כי החוק החדש ישיב את היציבות לאחר שנה של הפגנות פרו-דמוקרטיות, לא יפגע בחירויות המוקנות להונג קונג ומתמקד רק ב"מיעוט קטן מאוד של עושי צרות".

עם זאת, החוק החדש מקנה לסין סמכות שיפוט במקרים מסוימים, והיא הסמיכה את שירותי הביטחון שלה להתבסס בהונג קונג בפעם הראשונה בגלוי. זאת בניגוד למה שנקבע במסגרת השיטה "מדינה אחת, שתי מערכות", שבה הונג קונג נהתה מעצמאות משפטית ומחירויות שאינן קיימות בסין גופא.

עוד בוואלה!

מאות עצורים בהונג קונג אחרי החוק החדש של סין: "נתנגד עד הסוף"

לכתבה המלאה
מפגינים בהונג קונג מניפים שלטים לבנים לאחר איסור על כתיבת סיסמאות במסגרת חוק הביטחון הלאומי, 5 יולי 2020. רויטרס
מפגינים מניפים שלטים לבנים לאחר איסור על סיסמאות במסגרת חוק הביטחון, שבוע שעבר/רויטרס

ארגוני זכויות אדם ומומחים משפטיים אומרים כי הנוסח הרחב של החוק - שנשמר בסוד עד להעברתו לתוקף - אסור על הבעת השקפות פוליטיות מסוימות, גם אם הן מובעות בדרכי שלום. אחד הסעיפים המעורפלים של החוק אוסר על "הסתה לשנאה כלפי ממשלת סין או הונג קונג". בסין היבשתית, חוקי ביטחון לאומי דומים משמשים בדרך קבע לריסוק כל התנגדות למשטר הקומוניסטי.

בהונג קונג פועלות כמה מהאוניברסיטאות הטובות ביותר באסיה והייתה קיימת בה תרבות קמפוסים שבה מועלים נושאים הנחשבים לטאבו בסין, אולם בייג'ינג כבר הבהירה שהיא רוצה שהחינוך בעיר יהפוך ל"פטריוטי" יותר אחרי המחאה בשנה החולפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully